שאל את הרב

שיבוט גנטי והשבחת בני אדם על ידי הנדסה גנטית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/05/01 20:45 ז בסיון התשסא

שאלה

שמעתי שיש שאסרו על שיבוט בני אדם. האם זהו פסק הלכה, ואם אכן כך צריך לעשות (לא לשכפל

בני אדם), מדוע ולמה?

שאלה נוספת היא מה דעת ההלכה לגבי הנדסה גנטית של בני אדם. האם מותר לשחק בקוד הגנטי כדי להשביח בני אדם או כדי לשנות אותם לגמרי.

תשובה

שלום לך,
המושג שיבוט גנטי מתייחס לתהליך הבא: נוטלים ביצית שהוצאה מגופה של אשה וגורמים לה להתחיל הריון באמצעות גרעין של תא רגיל (לא תא זרע!) . החידוש הוא בכך שאין צורך שהביצית תופרה מתא רבייה אלא שאפשר להתחיל את ההריון מכל תא אחר, לרבות תא שנלקח מאדם מבוגר, איש או אשה, חי או מת, מכל חלק שהוא בגופם, ואפי' שערה או טיפת דם.
ההליך נעשה כך: את הביצית שהוצאה מהאשה מרוקנים במעבדה מגרעינה הטבעי (שנשא את המטען הגנטי שלה) ומקבלים מעטפת של ביצית ריקה מתוכן. במקביל נוטלים תא מכל איבר שרוצים (נניח מהאוזן) ומרעיבים אותו בתנאים מיוחדים עד שיישכחו ממנו התכונות האופייניות לו כתא אוזן. אחרי כן מניחים את התא המורעב ליד הביצית הריקה ונותנים לו מכת חשמל שכתוצאה ממנה מתעוררים בגרעינו כל התכונות של גרעין תא שזה אך נוצר - ולא דוקא תכונות המאפיינות תא אוזן. מיד אחר כך נותנים עוד מכת חשמל וכתוצאה מכך מתאחה גרעין התא החדש-ישן עם הביצית שלידו. מיד מקבלת הביצית תכונות של ביצית מופרית שבתוכה גרעין מלא (=46 כרומוזומים).
בדרך הטבע ביצית כזו כשהיא נמצאת בתנאי סביבה מתאימים - רחם האשה, היא מתחילה להכפיל את עצמה עד לכדי עובר שלם. משתילים את הביצית הנ"ל ברחם של אם פונדקאית ובתום ההריון נולד יצור שהוא כפיל של בעל האוזן - כמו תאומים זהים, אך בהפרש שנים ניכר ביניהם.
תהליך זה קרוי 'שיבוט' כיון שמאפשר ליצור 'שבט' של בני אדם בעלי תכונות קרובות מאד זה לזה ע"י שימוש בתאים של אדם אחד.
הנושא עלה לכותרות לאחר ניסוי של שיכפול כבשה שנערך על ידי מדענים בסקוטלנד והוכתר בהצלחה. אמנם, אין עדיין ניסויים מוצלחים של שיכפול גנטי בבני אדם, אך לדברי מומחים הדבר צפוי בעתיד הלא רחוק. (יש להעיר כי מדובר בהשתלה של ביצית ממוזגת לתוך רחם של נקיבה, שם היא מתפתחת כעובר עד ללידה טבעית. עד עכשיו לא ידוע על הצלחה לגדל עובר של בעל חיים עד לשלב הלידה, ועד בכלל, מחוץ לרחם).
מדובר בהתקדמות מדעית אדירה שיכולה להביא מזור לזוגות חשוכי ילדים רבים ולפתור בעיות נוספות אולם הסכנות הכרוכות בה, והבעיות ההלכתיות והמוסריות שהיא מעוררת, רבות.
פסיקת ההלכה בנושא כבד משקל כזה שייכת לגדולי הדור וכל מטרתנו היא לגעת בקצרה בחלק מהבעיות הכרוכות בנושא ולהמליץ על מקורות להרחבה.

האדם אינו יכול לעשות שום דבר בניגוד לחוקי הטבע. אם השיכפול הגנטי "מצליח", הרי שחוקי הטבע שטבע הבורא ית' בעולמו הם הגורמים שהוא הצליח. ממילא, אם אין התורה אוסרת בפירוש מעשה כזה, אין לנו לאוסרו מטעם שהוא נגד הרגיל בטבע. וכך כתב המאירי (סנהדרין סז, ב):
"כל שהוא נעשה בפעולה טבעית אינו בכלל כשפים, אפילו יידעו לברוא בריאות יפות שלא מזווג המין, כמו שנודע בספרי הטבע שאין הדבר נמנע, רשאים לעשות, שכל שהוא טבעי אינו בכלל הכישוף".
(אמנם, אין הדברים פשוטים לגמרי, ויש לדון מצד איסור כלאיים, שמהותו איסור תערובת מין שבטבע באינו מינו כמו שמסביר הרמב"ן (ויקרא י"ט, י"ט) וספר החינוך (מצוה ס"ב) - ישנה בעיה במניפולציות בחי ובצומח, מבחינה רעיונית ומעשית (עיין שם, ובתחומין כרך י"ח עמ' 152-156 שמביא מקורות נוספים). חלק מהמקורות שייכים אף לנושא של השבחת בני אדם ע"י הנדסה גנטית.
מן הצד ההלכתי מתעוררות שאלות רבות בעניין זה: האם מקיימים בכך מצוות פריה ורביה? מי ייחשב "אביו", מבחינה הלכתית, של הוולד הזה? האם אין כאן בעיה של ממזרות (במידה והתא שמוחדרר לביצית שייך לאיש שאינו בעלה של האשה הפונדקאית, או אפילו מאישה אחרת)? מי היא אמו של הוולד, האם בעלת הביצית או האם הפונדקאית? האם המשובט נחשב בכלל "אדם" ? ועוד ועוד.

אולם, מעבר לכך מתעוררות בעיות רבות במישור המוסרי:
שיבוט גנטי מאפשר ליצור ילד ללא מערכת משפחתית בריאה ונורמלית של אבא ואמא. כמה אומללים חייו של ילד המגלה יום אחד שהוא אינו אלא יצירה מדעית משוכללת שפותחה משערה, ציפורן או טיפת דם של אדם שמת לפני שנים רבות. כל מציאות של יתומים, משפחות חד הוריות או דו הוריות מאמצות היא רק בדיעבד. ניתן אף להגיע לתרחישים זוועתיים של "ייצור" ילדים, ילדי מבחנה גמורים, ללא רחם אם (אם המדע יתקדם רק עוד צעד אחד...) לצרכים מסחריים, פוליטיים ואפילו צבאיים (כשאיזה דיקטטור העומד בראש מדינה ייצר לעצמו צבא של לוחמים מושלמים למטרותיו. ייתכן שזה נשמע כמו מדע בדיוני, אך תוך שנים ספורות זה עלול להפוך למציאות). הוסף לכך את האפשרות המפלצתית להביא לעולם בכוונה תחילה וולדות פגומים לצרכים שונים - ניסויים, איברים להשתלות, וכן הלאה.
כמו כן לא ברור עד כמה המשובט הראשון, אפי' העשרות והמאות הראשונים ייצאו נורמליים מבחינה נפשית וגופנית וללא מומים ופגמים. האם יש לנו זכות לעשות "נסיונות מדעיים" על חשבונם?
גם הענין של השבחת בני אדם על ידי הנדסה גנטית עלול ליצור עולם אחיד של בני אדם בעלי תכונות מסוימות זהות (הנחשבות כאידיאליות) ובכך יפגעו האיזון וההרמוניה שבעולם, של אנשים רבים שלכל אחד יתרונותיו, חסרונותיו ותחומי התענינותו והתמחותו, שזה מה שעשה את העולם לבריא ומאוזן לאורך כל ההיסטוריה.
אלו הן רק חלק מהבעיות הקיימות, ולכן ברור שעל הנושא להיות בפיקוח ממשלתי תוך השגחה והדרכה של רבנים - כשהנושא נבחן מכל צדדיו.
כדאי מאד לעיין ב2- מאמרים בנושא (עליהם מבוססים רוב דברינו) - בתחומין, כרך י"ח, עמ' 137 (שכפול גנטי), ו150- (שיבוט גנטי) של הרב י. שילת והרב י. שפרן.
בהצלחה
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות