שאל את הרב

רמאות במבחנים

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 19/12/05 19:58 יח בכסלו התשסו

שאלה

בס"ד

שלום, חשוב לי מאוד לדעת את הסיבה לאיסור העתקה במבחנים, אני יודעת שזו גניבת דעת. מהמורה, ממשרד החינוך וכד'. אבל בנוסף לכך אין שום סיבה??

כשמבקשים ממני לגלות במבחנים ואני לא מוכנה, מסתכלים עלי כאנוכית שלא רוצה לעזור, וכמה שאני מנסה להסביר את הסיבה - זה לא משכנע...

תודה רבה מראש,

נטלי

תשובה

שלום נטלי,

אני שמח לשמוע שאינך מקבלת את נגע ההעתקות כדבר מובן מאליו, ושחשוב לך לברר את עקרונותייך ולא להיגרר אוטומטית אחר החברה.

העתקה במבחן איננה "רק" גניבת דעת. זהו שקר, ושקר הוא דבר חמור מאד!! אחד מהדברים שהעולם קיים עליהם הוא האמת, ואיך יתקיים העולם אם אנשים ירגילו את עצמם לשקר? מי שמעתיק במבחן בבית הספר, יעתיק אח"כ גם במבחנים חשובים יותר, באוניברסיטה או במסגרות אחרות. איך היית מרגישה אם היית יודעת שהרופא המטפל בך העתיק בבחינות של לימודי הרפואה במקום להתכונן אליהן, או שהטייס שמטיס אותך רימה את הבוחנים בקורס הטיס שלו?

החברה האנושית בנויה בראש ובראשונה על אמון. כדי לחיות ביחד בכל מסגרת שהיא, אנשים חייבים להיות מסוגלים לתת אמון אחד בשני. אם אי אפשר לסמוך על הזולת, כל אחד מפסיק להתחשב בשני וחושב רק איך לדאוג לעצמו ואיך להסתדר בעצמו, גם אם זה על חשבון השני. אדם שמתרגל להעתיק במבחנים במקום להתכונן אליהם, מסגל לעצמו תכונות של רמאות, עצלות וחוסר יושר, וזה יתבטא אחר כך באופיו לכל אורך חייו. רק מי שמתרגל להיות איש אמת גם במצבים בהם לכאורה השקר הוא קטן ובלתי מזיק, יוכל אחר כך לדבוק במידת האמת גם מול פיתויים גדולים יותר.

את הדברים האלה את יכולה להסביר לחברותייך (אפשר גם לבקש מהמורה שתדבר על זה), אבל גם אם הן לא תשתכנענה, את צריכה להמשיך לעמוד על עקרונותייך, וזהו המבחן האמיתי- לקיים את המצוות גם מול לחץ חברתי, ולא להתבייש מפני הלועגים לך. וככל שהניסיון קשה יותר, השכר לעומד בו גדול יותר.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון.
(לתגובות: karnei_shomron@intermail.co.il)

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368