שאל את הרב

קרי לילה בליל יו''כ

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 17/09/02 23:14 יא בתשרי התשסג

שאלה

לצוות ההוראה שלום,בשו"ע בהלכות יוה"כ כתוב שמי שיוצא לו קרי לילה בליל יו"כ ידאג מכיוון שכנראה לא התקבלה תעניתו ולא רוצים אותו ואת התשובה שלו,לצערי זה קרה לי, וביום שאחרי דהיינו יו"כ בכיתי לפחות עשר דקות על זה ועל זה שלא רוצים את התשובה שלי,שאלתי היא כזו,האם מדובר על הלילה שלפני יו"כ ואז לא מובן לי,שהרי האדם סה"כ לא התענה עוד רק מספר שעות קטן,או שמדובר על מוצאי יו"כ ואז אני לא צריך "לדאוג",אם זה מדובר על ליל יו"כ ממש מה התיקון שלי חוץ ממה שהמ"ב מביא שצריך ללמוד,אני נער בן 15 ואני עוד לא יכול כ"כ לשמור על עצמי ולהתחזק בהכל אז מה אני אמור לעשות? והאם באמת הבכי שלי לא עזר ולא קיבלו את התשובה שלי כמו שכתוב? הרי כתוב ששערי דמעות לא ננעלו,הייתי ממש בבאסה ביום כיפור,מה לעשות?? אני אובס עצות.בברכה,יעקב.

נ.ב אם אפשר אבקש שישלחו לי את התשובה לאי מייל תודה רבה.

תשובה

יעקב שלום,
אציין בפניך מה שנשאלומה שהשיב בעל ה"בן איש חי" בשו"ת "רב פעלים"(ח"ב-או"ח סימן סא), בעניין הרואה קרי ביום הכיפורים.ואציע לך לעשות מספר דברים
בסיפא של המכתב,וז"ל:
"על השאלה הב' ששאל השואל, הנה ראיתי להרב חיי אדם בנשמת אדם כלל קמ"ה אות ב' שכתב וז"ל, נ"ל דאין הטעם מפני שמראין לו בזה סימן מן השמים, דא"כ איך שייך לומר שהראו לו סימן שהוא צדיק גמור ע"י דבר טומאה שאין למעלה הימנו, וגם אין לומר דבאמת אינו לסימן, אלא כיון שעלתה לו שנה אע"ג שלא התענה בעינוי זה מוכח שהוא צדיק גמור, דא"כ למה דוקא ברואה קרי, לימא מי ששגג באחד מענויים אלו כגון רחיצה או סיכה, ידאג ואם עלתה וכו', אלא נ"ל דיש ג' מיני קרי, א' הבא לסיבת שבעה דברים הבודקין את הזב כדאיתא במשנה, והב' כשאדם רשע ואינו שב בתשובה שלימה, אלא שלפעמים מתקרב עצמו לקדושה, אזי המזיקין מטמאין אותו בטומאת קרי, וכן נמי מי שהוא אינו ראוי ללמוד בחכמת הקבלה מטמאין אותו וכו', והג' צדיק גדול כשמתגבר בקדושה אזי המזיקין מקנאין בו ומטמאין אותו, וזהו הנס של כה"ג שלא ראה קרי ביוה"כ ולזה צריך נס גדול, והנה בודאי מי שראה בדרך הטבע מחמת ז' דברים הנז"ל, בזה אין סימן לא לכאן ולא לכאן, ובזה לא דברו חכמים, אלא הם מיירי מאדם שהיה נזהר מכל ז' דברים הנז', ואעפ"כ ראה קרי, וא"כ הוא לאחד משני פנים, או אין מניחים אותו להתקדש, או מפני שהוא צדיק גמור, ולכן ידאג כל השנה, שמא הוא רשע, ונעלו בפניו דרכי תשובה, ואין מניחין אותו להתקדש, ואם עלתה לו שנה מובטח לו שהוא בן עוה"ב, דמסתמא הוא צדיק גמור, אלא שקנאין פגעו בו עכ"ל, ויפה כתב בזה, דודאי מי שראה קרי בדרך טבע מחמת שבעה דברים שבודקין את הזב, אין בזה סימן לא לרע ולא לטוב.

והנה נודע, כי שבעה דברים הבודקין את הזב הנזכרים במשנה פ"ב דזבים מ"ב הם כך כלשון המשנה, בשבעה דברים בודקין את הזב עד שלא נזקק לזיבה, במאכל ובמשתה ובמשא ובקפיצה בחולי ובמראה ובהרהור, ופירש רבינו עובדיה ז"ל, במאכל אם אכל אכילה גסה, או אכל דברים המביאים לידי זיבה ואפילו כל שהן, כגון בשר שמן חלב גבינה וביצים ויין ישן וגריסין של פול ושחלין, ובמשתה ברבוי שתיה, ובמשא כבד שנושא, ובמראה ראה אשה אפילו שלא הרהר, ובהרהור אע"פ שלא ראה וכו' ע"ש.

ולך נא ראה מ"ש הרב כתב סופר א"ח סי' ת"י, ומ"ש בשם הרב ברכי יוסף, וגם מתשובת מהרי"ל ז"ל, ועוד עיין להרב אמרי אש ח"א סי' ט"ז, ומכל דברי הגאונים ז"ל הנז"ל נראה דאם יש לתלות באחד משבעה דברים שבודקין הזב אין בזה סימן להרע ולא להטיב, אך עכ"פ ידאג קצת ויעשה תיקון בצדקה ותענית ולימוד, ולכל אחד ימסרו לו סדר תיקון כפי מדרגתו וכפי יכלתו, כי מספק יש לו לחוש פן ואולי לא היה זה מסיבת שבעה דברים הנז' הגם כי על הרוב הוא מסיבת ז' דברים ההם.

והנה קושיית הפר"ח ז"ל שהקשה, איך יבשרוהו מן השמים שהוא צדיק באמצעות ענין רע כזה תרצתי בס"ד כי האדם בהיותו צדיק מתקנאין בו המקטרגים ורוצים פלוני וסיעתו לסבב לו מיתה או יסורין קשים ע"י קטרוגים והוא אינו בגדר צדיק גמור שיש לו זכות גדול ורב שיספיק לדחותם לגמרי מעליו, ומן השמים יניחו אותם להתגרות בו בדבר זה של קרי, כי פלוני וסיעתו שמחים בזה הקרי, כדוגמת השעיר שניתן לפלוני ביוה"כ כדי לשמור את ישראל אותו היום מן קטרוגים שלהם, וכן כאן אצל הצדיק מתפייסים פלוני וסיעתו בטומאת הקרי אשר גירו בו, ועוזבים קטרוג המיתה והיסורין שרוצים לקטרג עליו וישתקו מזה, ועד"ז שמעתי מפרשים בשם הרב ר' ישראל בעל שם טוב ז"ל בפסוק יקר בעיני ה' המותה לחסידיו, שהוא מציל את חסידיו ע"י הגירוי של קרי שמגרים בהם החיצונים, וכדי להסביר לך דבר זה, אעתיק לך מ"ש בירושלמי דתענית פ"ג ה"ח, לוי בן סיסי באו גייסות לעירו, נטל ס"ת ועלה לראש הגג אמר רבון העולמים אין בטלית חדא מילה מן הדין ס"ת ייעלון להון ואין לא ייזלון להון, מיד אתבעון ולא אשתכחון, תלמידיה עבד כן יבשת ידיה ואזלין לון, תלמיד תלמידיה עבד כן לא יבשת ידיה ולא אזלין לון וכו' ע"ש, והנה במה שתראה בתלמידיה דיבשת ידיה ואזלין לון, בין תבין טעם התירוץ הנז' שתרצתי בס"ד, והשי"ת ברחמיו יאיר עינינו באור תורתו אכי"ר".
לפיכך מעבר למה שאציע לך,עליך לפנות לת"ח שתספר לו מה שאירע לך ביום הקדוש הזה,והוא יורה לך מה לעשות שיתכפר לך ותאריך ימים.
בנתיים עליך להוסיף בלימוד התורה,דהיינו אם למדת פרק משניות תוסיף ותלמד שני פרקים.כל יום תקרא במשך כל השנה את התהלים של אותו יום.בתקופת שובבי"ם ת"ת תעשה לפחות פעמיים תענית דיבור.אולם,כאמור,עליך לפנות לת"ח שינחה אותך מה לעשות.
בכל אופן הבנתי שביום כיפור בכית,ואכן שערי דמעות לא ננעלו.וכתוב בזוהר הקדוש "כל בר נש דאושיד דמעין קמיה דקודשא בריך הוא-אף על גב דאתגזר עליה עונשא-יתקרע".כל מי שמוריד דמעות לפני הקדוש ברוך הוא,אף על פי שנגזר עליו עונש-הוא נקרע.
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות