שאל את הרב

קצת חוששת מהעתיד...

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 20/12/05 16:57 יט בכסלו התשסו

שאלה

שלום וברכה.

את האמת, אני מרגישה שבזמן האחרון אני לא מצליחה להתגבר על היצר הרע שלי. אני מרגישה אותו בראש שלי (כמה שזה נמשע מצחיק...) והוא כל הזמן מבקש ממני לחטוא ולחטוא ואני כל הזמן מתפתה. אני פשוט לא יכולה להתגבר עליו! אני משתדלת ואני ממש רוצה אבל לא נראה לי שהפתגם "אין דבר העומד בפני הרצון", תופס לגביי. כי אני רוצה מאוד אבל פשוט לא מצליחה...

אני קצת חוששת שהקב"ה יעניש אותי ושאני לא אזכה חס וחלילה, חס ושלום, ללדת ילדים או להתחתן ואני ממש רוצה להתחתן וללדת ילדים ולזכות לראות בגאולת עמ"י. מה הפיתרון לכסילה (מצטערת שאני קוראת לעצמי כך אבל נראה לי שכך אפשר להגדיר אותי...) שכמוני?!

תשובה

שלום לך,
קראתי את השאלה ומיד התחברתי אליה, נזכרתי בתקופה שגם אני הרגשתי ממש כמוך (זה לא נשמע מצחיק שאת שומעת את יצר הרע בראש להיפך זה נשמע מוכר) אבל לפני שאנסה לענות אני רוצה לומר דבר חשוב אחד, זאת לא כסלות שלא להצליח להתגבר על יצר הרע,לפעמים מצליחים ולפעמים לא, רק על ארבעה אנשים מעידה הגמרא שניצחו את יצרם לחלוטין. זה לא צריך לייאש כמובן אלא להיפך לתת כח להמשיך כי למרות שנופלים צריך לדעת לקום.
נחזור לאיפה שהתחלתי באותה התקופה למדתי לקח נורא חשוב. לפעמים בכדי להתגבר על יצר הרע, במקום לחשוב איך להתגבר על הרע צריך לחשוב על איך לעשות טוב, ויותר חשוב מזה למה לעשות טוב. כשאותו יצר הרע מבקש ממך לחטוא תנסי לשאול את עצמך, למה אני לא רוצה לעשות רע למה המעשה הזה הוא לא טוב, מה עומד מאחורי המעשה הטוב שאני כן רוצה לעשות. אם אנחנו עומדים מול יצר הרע והנשק היחיד שיש לנו נגדו הוא הרצון הטוב, הרבה פעמים זה לא יספיק, אבל אם תביני ותפנימי למה את רוצה לעשות מעשה טוב, אז בעצם תשתכנעי בעצמך והרצון שלך יהיה יותר אמיתי וחזק.
כשאני אומר שאנחנו צריכים להבין למה לא לעשות חטאים ולמה כן לעשות מצוות, אני לא מתכוון בגלל שאנחנו מפחדים מהעונש שיבוא או מהשכר שהקב"ה יביא לנו, כשהיצר לוחץ הדברים האלו לא מרגישים מוחשיים מספיק, ואז הלחץ של היצר גובר. אני מתכוון לסיבה האמיתית שעומדת מאחורי המעשים. זה לא דרישה קלה, וזה גם לא יקרה מיד, סביר מאוד להניח שתצטרכי להשקיע בזה הרבה כוח רצון, ובטח גם לקרוא על הדברים, אבל בסופו של דבר זה משתלם. לא רק שאת היצר תצליחי לנצח מידי פעם, אלא שאפילו מעצמך בלי שהיצר יציק תתחילי אולי לרצות לעשות מעשים טובים. כבר ממה שכתבת אפשר לראות שבפנים את באמת רוצה לעשות את הדברים הנכונים ושאת יודעת מה חשוב באמת כמו גאולת עמ"י, מה שבטוח זה שכסילה את לא, כסילה תחשב מי שלא רואה בכלל את הבעיה (כך אומר הרמב"ם בשמונה פרקים על הפסוק במשלי (יב,טו) "דרך אויל ישר בעיניו") את לעומת זאת מרגישה בבעיה ומשתדלת להתגבר.
בשאיפה רק לטוב
מאיר
צוות ישיבת אלון שבות

כתבות נוספות