שאל את הרב

קפה המיובש בהקפאה

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 15/12/05 17:32 יד בכסלו התשסו

שאלה

האם יש הבדל בין קפה נמס המיובש בקליה לזה המיובש בהקפאה (פלטניום, טסטר צ'ויס וכו')לגבי הכנתו בשבת? לאשכנזים וספרדים

תשובה

שלום לך. מה שלומך? אני מבין שאתה/את אוהב/אוהבת לשתות נס קפה. זה בסדר גמור. אני חושב שחצי האנשים על כדור הארץ, שותים נס קפה בשלל מינים וטעמים. אפילו אני מכין משהו מיוחד בחדר. אם תרצה/תרצי, אולי אזמין אותך.

לעניינו, כל קפה טחון המשמש לנס קפה, הוא קפה מבושל. לכן, אין הבדל בין נס קפה עלית, פלטניום, טסטר צ´ויס וכו´. כולם נחשבים כמבושלים ולכן אין שום בעיה להכין אותך בשבת, בין לאשכנזים ובין לספרדים. כלל בידינו: "אין בישול אחר בישול". כלומר, דבר שהתבשל כבר – אין שום בעיה לבשל אותו שוב, כי הוא לא באמת מתבשל ולכן אין בזה שום איסור. בקיצור, אתה/את יכול/יכולה לשתות נס קפה כאוות נפשך, כמובן בתנאי שתדאג/תדאגי לפני השבת שיהיו לך מים חמים.

בשאלתך, הזכרת דבר נוסף והוא קפה שקולים אותו. קפה כזה הוא, קפה שחור לכל מיניו וסוגיו. לגביו, יש לחלק:
• לספרדים – אין שום בעיה ומכינים קפה שחור כרגיל. כמו "שאין בישול אחרי בישול", כך "אין בישול אחרי קלייה". כלומר, דבר שנקלה באש (כמו קפה שחור), אי אפשר לבשל אותו ולכן מותר להכין ממנו קפה בשבת.
• לאשכנזים – הם טוענים שיש לחלק בין "בישול אחר בישול" ובין "בישול אחרי קלייה" ולכן, קפה שחור (שהוא קלוי ולא מבושל) ניתן להכין בכלי שני, אך לא בכלי ראשון* כי עדיין אנו חוששים שאפשר לבשל אותו.

שואל/שואלת יקר/יקרה! אני מקווה שלא סיבכתי אותך בכל הדברים האלה. ניסית מצד אחד, לתת תשובה הלכתית פשוטה וברורה ומצד שני, להסביר לך כמה שאפשר מה עומד מאחורי ההלכה. חשבתי שכך הדברים יתקבלו יותר על הדעת. אני מקווה שהועלתי ולא סיבכתי. אם הדברים לא הובנו היטב, או שיש לך שאלות נוספות אתה/את מוזמן/מוזמנת לפנות שנית. אל תוותרו! בכל מקרה אתם מוזמנים להמשיך ולשאול, להעיר לטובה ואף לרעה. נשמח לקבל תגובות. [דרך אגב, מה עם איזה עוגה ליד הקפה?]
שבת שלום, מהנה וטעימה
אמיר
צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות