שאל את הרב

קמיעות או תפילות מה יותר עוזר?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 17/10/02 02:26 יא בחשון התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב,

מקווה ששלומך טוב.. D:

אני ואימי ערכנו דיון קצר בנושא מהו רב.. .

אני טענתי שרב שנותן קמע הוא רב ""מזוייף"

כלומר שהוא מעודד עבודת אלילים .

הסיבה שלי:

אדם המקבל קמיע ,מאמין בקמע שיעזור לו

במקום לסמוך על אלוהים.

אימי אמרה שאלו לא סתם קמעות ,אלו קמעות שבורכו.

אני עניתי : שצריך אז להאמין לברכה ללא הקמע! .

התשובה של אימי הייתה: כל דבר שקשור לדת

ושבורך עליו יש להתייחס אליו בקדושה .

אני לא הסכמתי וכאן נכנס לבלאגן גם אחי

והוסיף קצת משלו.. . D:

הוא טען שקמע שבורך זה כמו להתפלל לארון קודש

התשובה שלי הייתה שהוא לא אמור להתפלל

לארון או לספר אלא לאלוהים .

וזה שהוא מתפלל לארון הקודש הכונה שאנו מקבלים

את חוקותיו של אלוהים .

מה אתה אומר על הדיון המשפחתי שלנו?

האם אני אמורה לקבל רב שמברך על קמעות??

או שאכן מדובר לשידול לעבודת אלילים(להאמין

בחומר ולא ברוח..)

תודה רבה על תשומת הלב

תשובה

ב"ה


ברכה ושלום.

אני מבין שיש דיונים משפחתיים מאוד מעניינים אצלכם.
יישר כוח!!!!

מי אני כי אשפוט בדיון משפחתי רק אומר כמה דברים.

1)יש כלל בסיסי ביהדות והוא "חכם עדיף מנביא"
כלומר יש להתנהג על פי פסקי ההלכה הראליים שנפסקו ע"י רב מאשר לסמוך על נבואה,או רוח הקודש או קמיע.

ראי נא את המסופר בתלמוד הבבלי.
"באותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו. אמר להם: אם הלכה כמותי - חרוב זה יוכיח. נעקר חרוב ממקומו מאה אמה,
ואמרי לה: ארבע מאות אמה:
אמרו לו: אין מביאין ראיה מן החרוב.

חזר ואמר להם: אם הלכה כמותי - אמת המים יוכיחו.
חזרו אמת המים לאחוריהם.
אמרו לו: אין מביאין ראיה מאמת המים.
חזר ואמר להם: אם הלכה כמותי - כותלי בית המדרש יוכיחו. הטו כותלי בית המדרש ליפול.
גער בהם רבי יהושע, אמר להם: אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה - אתם מה טיבכם? לא נפלו מפני כבודו של רבי יהושע, ולא זקפו מפני כבודו של רבי אליעזר, ועדין מטין ועומדין.

חזר ואמר להם: אם הלכה כמותי - מן השמים יוכיחו. יצאתה בת קול ואמרה: מה לכם אצל רבי אליעזר שהלכה כמותו בכל מקום! עמד רבי יהושע על רגליו ואמר: לא בשמים היא.

- מאי דברים ל' לא בשמים היא? - אמר רבי ירמיה: שכבר נתנה תורה מהר סיני, אין אנו משגיחין בבת קול, שכבר כתבת בהר סיני בתורה שמות כ"ג אחרי רבים להטת.


----------------------------
כלומר אפילו שרבי אליעזר הוכיח את עמדתו ע"י אותות ומופתים לא נפסקה כך ההלכה כי הלכה פוסקים על פי כללים הלכתיים כגון אחרי רבים להטות.


2)אני רוצה לומר עוד משהוא לגבי הקמיעות.
אם הקמיע נכתב ע"י מקובל מומחה אפשר להשתמש בו.אבל........

אבל יש גבול לשימוש בו.אין הוא מהווה תחליף לעבודת השם ,אין הוא מהווה תחליף לתפילה .
וכן אין מחללים שבת כדי להביא קמע..
לא מזיק רק יועיל.

נאמר בתורה "תמים תהיה עם השם אלוקך "
צריך ללכת בתמימות ולהתפלל להשם ולא לחפש כל מיני תחליפים כגון חוט אדום מסביב ליד וכדומה.

ולכן עדיף להקדיש את הזמן לקרוא עוד כמה פרקי תהלים או לקיים עוד כמה גמילות חסדים מאשר להתעסק עם קמיעות.

(אגב מסופר שמשה רבינו מגמגם היה! אז מדוע הוא לא עשה לעצמו קמיע ? )

אני ממליץ לך לעיין בספר שכתב הרב אבינר בשם:
"בין אור לחושך על ההבדל בין רב אמיתי לאדמו"ר מזוייף.
וכן בספר "תמים תהיה " שכתב המקובל הנודע הרב יעקב הלל.


בברכה,


עוזיאל




כתבות נוספות