שאלה
שלום רב.
מהו הגדר של קדירה חייתא?
מתי אני משתמש בקולא זו?
קדירה שהתחלתי לבשלה- מתי היא יוצאת מגדר קדירה חייתא?
תשובה
שאלתך בעניין ההיתר של נתינת בשר חי מערב שבת חשובה משום שיש בה כמה בעיות וכדלקמן:
השלחן ערוך פסק שאם שמים מערב שבת בשר חי אז אדם מסיח דעתו וממילא לא חוששים שמא אדם יחתה בגחלים [אם לא גרף – הוציא ממנה את כל הגחלים, או קטם- כסה את הגחלים].
במשנה ברורה העיר שכל עוד התבשיל לא בושל, אפילו אם התבשיל הספיק להתחמם – מותר להשהות ללא גריפה וקטימה.
יש פוסקים שכתבו שכל עוד הבשר לא חם בשיעור שהיד סולדת בו [45 מעלות] – נחשב בגדר בשר חי, ואם התחמם כשיעור יד סולדת נחשב שהתחיל בבישולו.
לפי זה בימינו שמקדימים לקבל שבת [בירושלים כ-40 דקות לפני שקיעת החמה, בתל אביב כ-20 דקות ועוד] דהיינו זמן הדלקת נרות הוא לפני שקיעת החמה ממילא לא יהיה שכיח ההיתר של בשר חי, שכן מהשלב שמחממים את הבשר עד לשקיעת החמה – הבשר יספיק להתחמם ולהתבשל.
מקורות:שולחן ערוך סימן רנג סעיף א, משנה ברורה שם, פסקי תשובות אות ד'.
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון.
נשמח לתגובה!
כתובת E- MAIL
KARNEI_SHOMRON@INTERMAIL.CO.IL