שאל את הרב

ציור של מודל עירום

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 08/03/06 17:13 ח באדר התשסו

שאלה

שלום רב!

בכוונתי ללמוד אדריכלות בעזרת השם. על מנת לשפר את סיכויי קבלתי למוסד האקדמי אני משתתפת במכינה. במסגרת המכינה לומדים טכניקות שונות של ציור ובונים תיק עבודות. שאלתי היא האם מותר לי להשתתף בשיעור שבו מציירים מודל עירום? והאם יש הבדל בין ציור מודל גבר לציור אישה? ארצה לקבל תשובה לגבי שני המקרים.

תודה רבה!

תשובה

לשואלת שלום.
כואב לראות שצעירה המבקשת ללמוד אדריכלות חייבת לעסוק בציורי עירום, כדי להתקבל לבית ספר המלמד כיצד לבנות ולעצב בניינים..
לעצם שאלתך: אפנה אותך לתשובה שכתב הרב אבינר לבחורה שרצתה ללמוד ציור בבצלאל והכריחו אותה לצייר "עירום":
"ודאי אין כאן מקום לשאלה, כי זו שחיתות ופריצות נוראה, ואף-על-פי שאין איסור על הבחורה הנ"ל בתור יחידה לראות אשה אחרת עירומה, הרי ודאי אסור לרבים לבנות בית-ספר בצורה כזאת, לכן אם היא משתתפת יש בכך חילול השם שנראית כמסכימה עם הנבלה הזאת. אך כיון שלא היה שום פתרון אחר לבחורה הזאת, אמרתי לה עפ"י הוראת תלמיד-חכם גדול ששאלתי, שאי-אפשר לאסור עליה בתנאי שתביע מחאה ברורה שכולם ידעו שהיא מתנגדת לכך, ואז אין בכך חילול השם שמקבלת בשוויון נפש את המצב וגם מהיתר זה ליבי חוכך".
ולמרות היתר זה הוסיף שם לבסוף:
"אך במקרה שלנו שאין כאן הכרח כלל, שהרי זהו חוג התנדבותי, ולא מגמת חייה ללמוד ציור, חוזר חילול השם וניעור, ולא מועילה מחאה, ואסור בכל תוקף".

ולכן נראה לי שבמציאות שאת מתארת אין שום היתר לצייר מודלים של עירום רק לשם קידום יכולתך להתקבל לבית ספר לאדריכלות. ובוודאי שלא לצייר גברים בעירום.

בהצלחה.
צוות המשיבים של ישיבת ההסדר קרני שומרון
לתגובה: karnei_shomron@intermail.co.il
מקורות: שו"ת שאילת שלמה חלק ז', קמ"ז.

כתבות נוספות