שאל את הרב

עירוב בין המינים וחברות בגיל צעיר

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 18/01/06 15:25 יח בטבת התשסו

שאלה

שלום, שמי נדב ואני עוסק בחינוך תורני בגילאי תיכון.

בעצת תלמידי הגעתי לאתרכם וגלשתי בו להנאתי, כאשר הגעתי לשו"ת רציתי לראות את רוח האתר בעניינים בהם הנוער אותו אני מלמד חווה.

נכנסתי ל"בינו לבינה" וראיתי כי האתר יוצא קשות כנגד עירוב וחברות בגילאי ילדות ונערות בטענה שהדבר הוא חד וחלק והלכה פסוקה.

מלימודי הרבים בעניין ראיתי דעות שונות והבנות שונות של רבנים חשובים, דבר זה עומד כוויכוח בין תנועות נוער בישראל ובין ציבורים שלמים בישראל, נראה לי כי אמירה שהדבר הוא הלכתי וגורף איננה נכונה ויש לשנותה.

אם אתם חולקים עלי בנושא אשמח לראות הוכחות לכך שהאמת נמצאת רק בכיסכם ואין שום אפשרות הלכתית לומר אחרת.

אשמח לתגובה ולדיון כן ואמיתי בעניין.

בתודה ובברכה!

נדב, ר"מ.

תשובה

שלום נדב,

ראשית יש להבהיר שאת התשובות באתר כותבים אנשים שונים ממקומות שונים, כך שסביר למצוא גישות שונות ביחס לנושאים מעין אלה. התשובות הן על אחריות כותביהן, ולא ידוע לי על קו מוגדר של האתר בנושא זה.

לגופו של עניין. מן הסתם אתה מודע לכל המקורות ההלכתיים העוסקים בשאלת חברה מעורבת ויחסי בנים-בנות, ואיני חושב שיש ספק לגבי רוח ההלכה בנושא. השולחן ערוך פוסק "חייב אדם להתרחק מן הנשים מאד מאד", וישנם איסורים מפורשים וחמורים על הסתכלות בנשים ("כל המסתכל אפילו באצבע קטנה של אשה כדי ליהנות ממנה לא יינקה מדינה של גיהנום"), על הרהורי עבירה (שהם קשים מעבירה), שלא לדבר על גילויי חיבה, שחוק וקלות ראש, מגע גופני ודברים חמורים הרבה יותר. למעשה קשה לי לחשוב על נושא שבו דעת ההלכה הינה כה חד משמעית, כמו בנושא חובת הצניעות וההרחקה מן הנשים! הרבה ספרים ומאמרים נכתבו בנושא, ובבוודאי לא תתקשה למצוא שפע של מקורות מדוייקים ודיונים בעניין.

אמנם תמיד אפשר למצוא רבנים כאלה ואחרים היודעים לטהר את השרץ בק"ן טעמים, ולהגיד סברות בעד חברה מעורבת ובעד קירוב בין המינים. אבל כל המעיין בדברים יראה עד כמה קלושים ונטולי בסיס הם. כך שלא נכון להציג את זה כאילו יש כאן ויכוח תורני לגיטימי בין רבנים בעלי גישות שונות* יש את דעתם של רוב ככל גדולי התורה, ויש- כמו תמיד- דעות שוליים שלא נתקבלו להלכה, שמי שרוצה להצדיק את עצמו תמיד ייתלה בהן. והעובדה שיש כאן ויכוח עם ציבור גדול בישראל, כדבריך, עדיין אינה מקנה תוקף הלכתי לעמדתו של אותו ציבור. ההלכה לא נקבעת לפי דעת ההמון ועמי הארץ.

אבל מעבר לדיון ההלכתי, המציאות מוכיחה כמאה עדים מה התוצאות של חברה מעורבת. כל מי שקצת מעורה בהוואי של תנועות נוער מעורבות יודע בדיוק מה הולך שם- צחוקים, נגיעות, חברויות, וכן הלאה, עד לדברים גרועים בהרבה. כדאי שתראה כמה שאלות מגיעות לאתר בנושאים כמו: ילד בן 16 שרוצה להתחתו עם חברה שלו, ילדה בת 17 שנכנסה להריון, ועוד כהנה וכהנה. להעמיד פנים כאילו אפשר לקיים חברה מעורבת בגיל הנעורים תוך שמירה על צניעות ורצינות, זו אשליה מגוחכת, הנובעת או מנאיביות או מהפקרות. נכון שישנם רבנים התומכים בקיומן של תנועות כמו בני עקיבא, תוך מודעות לפעילותן החשובה, אבל גם הם אינם מתעלמים מהבעייתיות הגדולה הכרוכה בכך, ושואפים למצוא דרכים לפתור אותה. ושוב, גם אם תמצא כאלה שלא- אלה מיעוט שולי, שגישתו אינה הלכתית ואינה מציאותית. וגם לא כל יהודי עם זקן וכיפה הוא רב. אם אתה מכיר מקורות תורניים רציניים התומכים בעמדה זו, נשמח לשמוע ולהגיב עליהם.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368