שאל את הרב

עזרה לחברה

חדשות כיפה צוות ישיבת אלון מורה 18/12/05 17:09 יז בכסלו התשסו

שאלה

שלום!

קוריאם לי אלה ואני חניכה בתנועת בני עקיבא באשדוד...

אני בת 15 וחצי ואני מעיןן יועצת של הרבה מחברותיי כלומר אני שומעת את כולן ומנסה לעזור!

ב"ה לעיתים אני מתייעצת עם אישי ציבור, חברות, קומונרית, מדריכים אבל עתה הרגשתי לנכון לפנות למישהו מבחוץ!

ולכן אני פונה אליכם! יש לי חברה בכיתה ח עד כה היא למדה באולפנא לבנות באשדוד ומכיון שהדרדרה בלימודים סילקו אותה - לאותה ילדה-שמה הדס! היתה נפש כל כך צדיקה היא היתה ביןן הבנות הצדיקות שאני מכירה!

היא חיפשה בי"ס זמן רב ובסוף בחרה בוושינגטון!

{גבעת וושינגטון}

מרגע שבו היא למדה שם אני כבר לא מכירה אותה!! היא שקועה בתוך עצמה ואפילו באה אליי שבוע שעבר בטענה שאין אלוקים! מי אמר שיש אלוקים?! אולי יש מישו שממציא את הכל?!? למה אני חייבת להאמין בתורה?!? ומה יקרה לי אם אני לא אאמין?!? ועד שאלות כהנה וכהנה....

היא אדישה למצב ואפילו לא שמה לב שהיא הדרדרה מבחינה דתית.

אמרו לי בבקשה כל דרך שהיא שבה אני יכולה לעזור לפני שיהיה מאוחר!

תודה רבה והמשך יום טוב!

תשובה

אלה!
אני מעריך את הרצון שלך לעזור לחברתך. אך לפי שתנסי לעזור לה, אציע לך מספר נקודות שכדאי להתחשב בהן.
ראשית עליך להבין, שמעבר בית הספר עבור חברתך ודאי לא היה קל. יכול להיות שהדבר גם גורם לחברתך לצער וכעס כלפי אותה האולפנא אותה עזבה. לכן כשלב ראשון חשוב לתת לחברתך את הזמן הדרוש לה על מנת להסתגל למציאות החדשה בה היא נמצאת. תקופה זו תשמש לה כפסק זמן על מנת לבחון את מה שהיה, ואת מה שעתיד לעבור עליה במקומה החדש.
נקודה נוספת היא ביחס לדבריה כלפי האמונה באלוקים. באופן פשוט התשובות לכל שאלותיה ידועות ומוכרות ואפשר גם להסביר אותן במיוחד לבחורה שלמדה באולפנא מספר שנים. אלא שבדרך כלל אדם ששואל שאלות כאלו לא מצפה לקבל את התשובות הפשוטות באמת. אני מעריך שחברתך נפגעה מכל מה שעבר עליה, ולכן בתור אדם מאמין(גם אם היא לא מראה זאת כלפי חוץ),יש לה שאלות לגבי מה יש לאלוקים לומר על כל מה שקרה. איך יכול להיות שיש אלוקים, והוא מעביר אותי את כל המציאות הזו? מי אמר שאני חייבת להאמין בו, אם הוא מתנהג אליי ככה? ומה יקרה לי אם אני לא אאמין בו, אחרי מה שהוא עשה לי? אדם אינו נבחן בשעת כעסו ולכן עדיף להמתין מעט שהרוחות יירגעו.
בנוגע אלייך, את צריכה להכיר את היחסים ביניכם ולבחון כיצד את יכולה להקל על חברתך. את לא צריכה לשנות אותה או להשפיע עליה בכוח אלא פשוט לאהוב אותה ולהתחבר לכאב שלה. כך המחסום ביניכם ירד בהדרגתיות והאמון והחיבור ביניכם אולי יגבר. אז מן הסתם חברתך תרגיש בטוחה להיפתח אלייך, ואולי לספר לך את מה שכואב לה באמת. וגם אם לא, את צריכה להרגיש שעשית את כל המאמצים מצידך ובעז"ה הדברים ישפיעו אולי בשלב מאוחר יותר.
ולסיום עוד נקודה חשובה. אנו חיים היום בדור, שרוצה להרגיש את האמת שלו מבפנים ולא מבחוץ. הוא רוצה לדעת שאלוקים חי ונושם אצלו ולא רק מספרים לו עליו כל הזמן. לכן ייתכן שגם אם תנסי להסביר לחברתך, שגם לאנשים המאמינים קשה לפעמים, לא בטוח שזה ישפיע עליה ברגע הראשון. היא צריכה להבין ולהרגיש עד כמה הדברים נכונים גם לגביה. הרגשה כזו לא מתרחשת באופן מידי. לפעמים לוקח זמן עד שהאדם מסוגל להבין ולקבל את דרכי פעולותיו של האלוקים. הזמן יעשה את שלו ואת תעשי את כל שביכולתך לאהוב את חברתך באמת ומתוך כך לעזור לה להמשיך בחייה.
בהצלחה רבה
ברק
לשאלות נוספות:b1a10@walla.com

כתבות נוספות