שאל את הרב

נישואי אלמן ואלמנה

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 14/05/03 13:41 יב באייר התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב!

ברצוני לשאול: אילו דינים מיוחדים יש בנישואי אלמן ואלמנה? אם אינני טועה, שבע ברכות נוהגות רק בליל החתונה וביומיים נוספים (סה"כ 3 ימים) האם זה נכון? והאם ישנם דינים מיוחדים נוספים?

תודה מראש על תשובתך.

תשובה

לירן שלום,
תחילה אביא בפניך את המקור לשאלתך מהגמרא (כתובות ז,ע"א):"אמר רבי חלבו אמר רב הונא א"ר אבא בר זבדא אמר רב אחת בתולה ואחת אלמנה טעונה ברכה ומי אמר רב הונא הכי והאמר רב הונא אלמנה אינה טעונה ברכה לא קשיא כאן בבחור שנשא אלמנה כאן באלמון שנשא אלמנה ואלמון שנשא אלמנה לא והאמר רב נחמן אמר לי הונא בר נתן תנא מנין לברכת חתנים בעשרה שנאמר ויקח עשרה אנשים מזקני העיר ויאמר שבו פה וישבו ובועז אלמון שנשא אלמנה הוה מאי אינה טעונה ברכה דאמר רב הונא אינה טעונה ברכה כל ז' אבל יום אחד טעונה ברכה".
ומכאן פסק הרמב"ם בהלכות ברכות (פ"ב,ה"ט):
"בבית חתנים מברכין ברכת חתנים אחר ארבע ברכות אלו בכל סעודה וסעודה שאוכלים שם ואין מברכין ברכה זו לא עבדים ולא קטנים עד כמה מברכין ברכה זו אם היה אלמון שנשא אלמנה מברכין אותה ביום ראשון בלבד ואם בחור שנשא אלמנה או אלמון שנשא בתולה מברכין אותה כל שבעת ימי המשתה".
וכן פסק בשו"ע (אבן העזר סב,ו):"עד כמה מברכין ברכה זו אם היה אלמון שנשא אלמנה מברכין אותה ביום ראשון בלבד ואם בחור שנשא אלמנה או אלמון שנשא בתולה מברכין אותה כל ז' ימי המשתה (ואלו ז' ימים מתחילין מיד לאחר ז' ברכות שבירך בראשונה) (תשו' הרא"ש כלל ס')".
העולה מכאן שאלמן שנשא אלמנה אין להם אלא יום אחד לברכה ושלשה ימים לשמחה.והסיבה להבדל הקיים בין בחור שנשא אלמנה שיש לו שבעה ימי שמחה הוא כי הטעם שתיקנו ברכת חתנים לשמח לבו של חתן ולכן החתן שעדיין לא נשא אישה יש לו שמחה שבעה ימים,מה שאין כל אלמן שכבר נשא אשה בעבר,אינו שמח כ"כ,לכן עושים רק יום אחד לברכה.
בברכה וכל טוב
שמואל זעפרני

כתבות נוספות