שאל את הרב

מספר שאלות באמונה ואחת בהלכה

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 15/02/03 11:41 יג באדר א'

שאלה

שלום ושבוע טוב,

יש לי מספר שאלות:

1. מה היה לפני בריאת העולם? הרי הזמן הוא אינסופי וה' הוא אינסופי, אז לפני שה' ברא את עולמנו חייב להיות שקרה משהו, שהיה משהו, מה היה?

2. מדברים הרבה על "זמן הגאולה", "ראשית צמיחת גאולתנו", אבל מה זה גאולה בדיוק?, ומה יהיה אחרי המציאות האידיאלית הזו, יהיה בית מקדש והכל יהיה טוב ואז..., מה יהיה? תחית המתים? ואז.., הרי שוב הזמן תמיד יהיה, אז אחרי כל הנבואות והמציאויות האידאליות, מה יהיה?

3. למה ה' בחר דווקא בנו להיות לו לעם?, כי בנו יש את הנשמה עם היכולת ועם התוכן ואנחנו מתאימים לזה וכו'. הרי ה' יכל לתת את אותה נשמה בכל העמים, השאלה למה ה' נתן את זה דווקא בנו ולא באומה אחרת?

4. בתחילת ספר הכוזרי, יש את הפילוסוף שטוען שלה' אין כל קשר עם בני אדם ח"ו כי הרי ה' מושלם ואם יש לו רצונות זה מראה שהוא לא מושלם, כי ישות שיש לה רצון, זה מראה כי רק עם מילוי הרצון היא תהיה שלמה והרי ה' שלם, הרי שאין לו רצון ושום קשר עם בני אדם. מה תשובתנו לטענה זו?

5. שאלה הלכתית: למדו אותי כי ראוי לעמוד בשעת קריאת התורה, במדה וכל הציבור יושב, עדיין ראוי לעמוד, או שזה נחשב "פורש מן הציבור" או משהו אחר, האם מותר לעמוד בניגוד לציבור או שראוי לשבת?

תודה רבה רבה מראש ושבוע טוב.

תשובה

תשובות:
1. כתבו חז"ל: 'כל המסתכל מה למעלה מה למטה מה לפנים ומה לאחור ראוי לו שלא בא לעולם' וביאור דבריהם בפשטות - שאין לאדם כלים להבין דברים אלו בשכלו (כמו שא"א להבריג בורג עם פטיש)
אמנם בספרי הקבלה התייחסו לשאלות אלו אך לא בכלים הרגילים.
2. גאולה היא חזרת הדבר למקורו. וזה מה שקרה וקורה ובע"ה יקרה. ועיין לעיל תשובה מס' 1.
3. שאלתך זו מופיעה בכוזרי מאמר ראשון פסקה קכ"א, ותשובתה בצידה בפסקה קכ"ב עיין שם.
4. יש שהתייחסו לשאלה זו אך כעקרון עיין בתשובה 1.
5. ייתכן וקצת ראוי לשבת משום שמיחזי כיוהרא. (אא"כ קיבל זאת בנדר)
('פורש מדכי ציבור' הכוונה לאדם החוטא באופן עקבי).


ברכה והצלחה

צוות שו"ת ישיבת מעלות

כתבות נוספות