שאל את הרב

מי יותר גדול, אדם או מלאך

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 13/10/02 23:22 ז בחשון התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב

שמעתי פעם שעור ובו אמר הרב שיש מחלוקת בין חכמי ישראל האם מלאך גדול יותר מהאדם או להיפך

רצתיתי לשאול מה ההבדל ומה זה משנה לי מי יותר גדול

תשובה

דבר ידוע הוא שנחלקו הראשונים בשאלה זו.
עיין לדוגמא בדברי האבן עזרא בבראשית (א,א) שכתב שאין לשמוע לדברי הגאון הסובר שמלאך קטן מן האדם. ולראיה כותב האבן עזרא, שהרי הנביאים הם בני האדם במדרגה העליונה ביותר ומצינו שיהושע השתחווה למלאך וכדומה. מכאן שהמלאך גדול מן האדם.

והסוברים שהאדם גדול מן המלאך אומרים (והאריך בזה המהר"ל מפראג) שהרי מצינו כי האדם נברא אחרון וחז"ל אומרים שכל מה שברא הקב"ה לא ברא אלא לכבוד האדם וכל הברואים כולם נועדו כדי לסייע לאדם לקדש שם שמיים, נמצא שהאדם גדול מהמלאך.

ישנם מקורות רבים לכאן ולכאן, בהזדמנות בלי נדר אשלח לך מאמר שכתבתי בנושא זה.
ועלי לציין את השיטה האמצעית כפי שהובא בשפת אמת למשל, וזהו העיקרון שלה: במיקום השמיימי המלאך גדול מהאדם, אבל אין למלאך את האפשרות להנות מפרי עמלו, לקבל שכר ועונש אם ייטיב את מעשיו או יקלקל ובכלל אין לו בחירה חופשית ומי שאין לו בחירה חופשית גם אם הוא במדרגה עליונה במקומו הרוחני, בכל זאת זו לא מדרגה שהוא קנה אותה בעמל ויגיעה כי הוא נוצר מלאך והוא לא יכול לשנות דבר. ומבחינה זו, אין הבדל בין המלאך לבין כל שאר הברואים חוץ מהאדם שהם כולם ללא בחירה חופשית ורק לאדם יש את האפשרות והזכות לבחור בטוב או ברע במוות או בחיים.

זאת ועוד, בכל מקום ובכל תהליך משמעותי בַעולם, המלאכים ניסו למנוע את התהליך כך היה בבריאת האדם כך היה במתן תורה, תמיד יש מלאכים המתנגדים לדברים הללו.
אולם לעם ישראל יש מעלה רוחנית עליונה, עובדה היא שהקב"ה נמלך במלאכי השרת לפני שהוא ברא את האדם ועובדה היא שלמרות שהם בקשו שהתורה תשאר בשמיים משה רבנו ניצח אותם והוריד את התורה לארץ. יש הרבה מדרשי בחז"ל האומרים שאין מלאכי השרת מקדישים עד שישראל מקדישים הרי שלעם ישראל יש יכולת מעשית שאיננה קיימת אצל מלאכי השרת.
יש לדעת שיש אנשים כמו משה רבנו ואליהו הנביא שבודאי זכו למדרגה יותר גדולה ממלאך, לא רק באופן יחסי אלא גם באופן מוחלט. וכן מצינו שחז"ל אומרים כי האבות הם הם המרכבה של השכינה הקדושה.
וכן אנו מוצאים על ר' שמעון בר יוחאי "נעשה אדם – נאמר בעבורך" בשבילך ר' שמעון למענך נעשה אדם.

לשאלה זו יש היבטים רוחניים פילוסופיים, אך יש בה גם מוסר וצדדים מעשיים. ראשית התפילה היא רק לקב"ה ולא למלאך חלילה וחס מלאכי השרת הם ברואים ואין להם שום כח עצמי מיוחד, שנית האדם צריך להתגאות ולשמוח שניתנה לו הבחירה שעל ידה הוא מסוגל להגיע לשכר עצום בכל העולמות בזכות היגיעה והעמל.
אנו מבחינתנו צריכים להודות לקב"ה ולומר בפה מלא ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו ברוך הוא וברוך שמו אשר יצר את האדם בחכמה רבה ונפח בו נשמה קדושה ונתן לו איברים גשמיים ואיברים רוחניים, חיבר גוף ונשמה כדי להעלות אותו ולרומם אותו למדרגה עליונה.
נזכור ונעריך מהי גדולת האדם אם ייטיב את מעשיו וישכלל אותם ויקנה לו קנין של נצח.

ולבסוף, חז"ל אומרים שכאשר יש שומר ונשמר בבחינת "כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך" גדולה היא מעלת הנשמר ואשרי השומרים עליו ונזהרים בכבודו.

כתבות נוספות