שאל את הרב

מוזיקה לועזית

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 29/09/02 19:34 כג בתשרי התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב!

יש תמיד את הויכוח הלא נגמר הזה בעניין של מוזיקה לועזית וישראלית נג מוזיקה יהודית דתית .

ולא אני לא באה לשאול למה אסור לשמוע מוזיקה לועזית..אולי קצת להיפך..

אני כל הזמן שומעת מאנשים שהדרך הכי טובה זה לבחור לשלב לשמוע שירים ישראליים למשל אבל לא אם יש בהם מילים לא יפות.

אני די נגד זה אולי בגלל שאני רואה מה קורה עם זה בשטח -אנשים עושים כל אחד את הבחירה שלהם לפי מה שנראה להם משהו חיובי ובעיקר לפי מה שכיף להם יותר לשמוע..

הסיבה שאני פונה אליך היא בגלל שראיתי אחת מהתשובות שלך בעניין שבה ציטטת מדברי הרמב"ם פירוש לאבות פרק א' משנה ט"ז שם הוא כותב שכן צריך לבחון כל שיר לגופו...

לי זה בא במחלוקת לא רק עם הדעות שלי שאומרות לי שאדם שהרצון שלו הוא להתקדם בעבודת ה' ילך וישמע דברים שיקרבו אותו דברים ממקור יהודי מאדם שכוונותיו לשם שמיים..

חוץ מזה שזה גם סותר לי דברים של רבנים אחרים בעניים ואני מביאה דוגמא מדברי רבי נחמן מברסלב -

"ע"י נגינה דקדושה מקימין ומעלין המלכות דקדושה וזוכין להתנשאות. וכן להיפך- החזנים והמנגנים דסטרא אחרא פוגמין מלכות דקדושא ומאריכין את הגלות ועל ידם נכשלים ונוקשים בני אדם כצפורים האחוזות בפח.

על כן צריך מאוד להיזהר שלא לשמוע נגינה ממנגן דסטרא אחרא- שאין כוונתו בניגונו לשם שמיים כלל, רק בשביל כבוד והתפארות, כי שמיעת קול נגינה שלו מזיק לעבודת הבורא יתברך.

וכן להיפך, שמיעת קול נגינה ממנגן כשר והגון, טוב לעבודת הבורא יתברך.."

מתוך ליקוטי עצות..יש לו פרק שלם על נגינה שם הוא מרחיב עוד בעניין...

בכל מקרה אני רוצה לשאול את הרב מה הסיבה שיש בכלל היתר לשמוע מוזיקה לא דתית?

מדברי רבי נחמן מבינים עד כמה זה פוגע בעבודת ה' שלנו ולא רק אלא זה גם מעכב את הגאולה!!!

חוץ מזה זה נראה לי כל כך משהו שלא קשור לאדם ירא שמיים ללכת ולהאזין למוזיקה שהמקור שלה מבחוץ מתרבות שהיא לא שלנו...

אני אשמח לקבל תשובה אם לרב זה לא קשה מדי..

תודה רבה!

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום.

נקודת המוצא היא שעולם השירה והניגון הוא עולם שמשפיע מאוד על נפש האדם.

בכוונה כתבתי "עולם השירה" כי אני לא חושב שיש הבדל בין שירה ומוזיקה לועזי ישראלי עברי וכו.
לא מוחנים לפי הכותרת אם זה עברי או לועזי
אלא לפי ה ת ו כן .
אם התוכן הוא שלילי אסור לשמוע את זה.
כי זה מזיק לנפש ,זה מזיק לנשמה.זה מטמא את האדם כי זה יצא ממקור טומאה.
יש לזה השפע ה שלילית אדירה על נפש האדם.
ולכן זה אסור.

כעת קראי שוב את דברי הרמב"ם:


" ודע, כי השירים המחוברים, באיזו לשון שיהיו, אמנם יבחנו בענייניהם, והם נוהגים מנהג הדיבור, אשר כבר חילקנוהו. ואמנם בארתי זה, אף על פי שהוא מבואר, לפי שראיתי זקנים ואנשי מעלה מאומתינו, שכאשר יהיו במשתה יין, בחתונה או בזולתה, וירצה אחד לשיר שיר ערבי, אפילו היה ענין זה השיר בשבח הגבורה או הנדיבות - וזה מן החלק האהוב - או בשבח היין, יגנו זה בכל אופן מן הגינוי, ואין מותר אצלם לשומעו. ואם ישיר המשורר שיר מן השירים העבריים - לא יגונה זה, ולא יחשב חמור, עם היות בזה הדיבור מה שהוזהר ממנו, או המאוס. וזו סכלות גמורה, לפי שהדיבור לא יאסר, ויותר, ויאהב, וימאס, ויצווה באמירתו, לפי לשונו, אלא לפי עניינו. שאם יהיה ענין זה השיר מעלה - צריך לאומרו, באיזו לשון שיהיה; ואם יהיה עניינו פחיתות - צריך להניחו, באיזו לשון שיהיה. ולא עוד, אלא שיש אצלי בזה תוספת, שאם יהיו שני שירים שלהם ענין אחד, לעורר כח התאוה ולשבחו ולשמח הנפש בו, והיא פחיתות, וזה מחלק הדיבור המאוס, לפי שהוא יעורר ויזרז למידה פחותה, כמו שיתבאר מדברינו בפרק הרביעי, ויהיה אחד משני השירים עברי, והאחר ערבי או בלשון אחרת - תהיה שמיעת העברי והדיבור בו יותר מאוסה אצל התורה, למעלת הלשון, ושהיא אין ראוי להשתמש בה אלא למעלות, וכל שכן אם יצורף לזה שימוש בפסוק מן התורה או משיר השירים לזאת הכוונה, שאז יצא מחלק המאוס לחלק האסור, המוזהר ממנו, הואיל והתורה אסרה שיעשו מילות הנבואה מיני זמר בפחיתויות ובדברים המגונים."

קראי שוב את דבריו.

ואם יש לך עדיין שאלה אשמח לענות.
עייני גם ב:

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=7885

בברכה

עוזיאל




כתבות נוספות