שאל את הרב

מה קדם למה?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 26/10/02 23:51 כ בחשון התשסג

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב

שאלתי היא :

אם אומרים שהעולם נברא מן התורה ,

איך זה מתיישב

עם:

איך אומרים שדרך ארץ קדמה לתורה ?

תודה רבה

מתן

תשובה

שלום למתן

אכן, כשברא הקב"ה את עולמו התבונן בתורה וברא עלמא כי התורה היא התבנית והיא התוכנית של העולם. ואין לך דבר בכל העולמות שאינו רמוז בתורה הקדושה. והפוך בה והפוך בה דכולי בה.

שואל האדון, היתכן שדרך ארץ קדמה לתורה?
והוא מבין שדרך ארץ ותורה הן שני דברים שונים. אך לא כן הדבר, ישתקע הדבר ולא יאמר! הדרך ארץ היא בתוך התורה, היא חלק מן התורה. כי התורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום והיא כוללת בקרבה את כל הדרכים וכל מיני כוחות שבעולם.
אלא שבכל דור יש לך על מה להתבסס אם אמרו שדרך ארץ קדמה לתורה משמע שיש דרך ארץ לחוד ויש תורה לחוד.
אולם זאת עלי להודיעך, כי משמעות הביטוי דרך ארץ קדמה לתורה, שדרך הארץ עניני הכבוד והיחס לבריאה ולאנושות, עניני ההליכות ונימוסים כל אלו יש להם קדימה מעשית לשאר דברים שבתורה.
ובאו חכמים לומר לך, שמי שיש בידו תורה ואין בו דרך ארץ כי אז מחלל הוא את שם שמיים ואנחנו הרימצווים על כבוד שם שמיים אנחנו מצווים לקדש את שמו של הקב"ה בכל מעשינו ובהליכותינו שתהיינה כולן הליכות א-לי מלכי בקודש. וכפי שאומרים חז"ל כאשר בן תורה נוהג בענווה ודרך ארץ הבריות אומרות עליו, אשריו שעמלו בתורה. אשרי חלקו ואשרי אמו יולדתו וירבו כמותו בישראל.
ואם תרצה להרוות את נפשך בפירושים נוספים בביאור הביטוי באבות "דרך ארץ קדמה לתורה" לך נא אצל רש"י והרמב"ם רבי עובדיה מברטנורא ורבינו יונה ואל תשכח לעיין בילקוט שמואל ובנחלת אבות שהם כולם מלאים מוסר השכל המנויים במשנת חסידים הלא היא פרקי אבות.
בברכת נחת והצלחה בלימוד התורה ובהנהגתה בחיי המעשה יגדיל תורה ויאדיר.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368