שאל את הרב

למה ה' מייחס למקרה

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 21/08/02 02:32 יג באלול התשסב

שאלה

שלום לכבוד הרב!

ברצוני להביא משל, נמשל ומשם לשאלה. המשל-

מחבל בארבע לפנות בוקר פורץ דלת של דירה באיזשהוא מקום בארץ. ח"ו. הוא נכנס לחדר של ההורים, מכוון את האקדח לאבא ויורה. האבא מתעורר ובאורח פלא, לא נפגע. המחבל מכוון לאמא ויורה. האמא מתעוררת ובנס, לא נפצעת.

משם הוא ממשיך לחדר הילדים. מכוון, יורה והפלא ופלא... הם לא נפגעים. המשטרה מגיעה ועוצרת את המחבל. מגיע זמן המשפט, התביעה תובעת חמישה מאסרי עולם כנגד האבא, האמא ושלושת הילדים, וזהו גם גזר הדין. לפתע קם האב שהמחבל ניסה לרצוח וצועק- "זה לא דין צדק!" השופט שואל אותו- "למה?" והוא עונה- "מה עם עוגמת הנפש שנגרמה לנו? המחבל העיר אותנו בארבע לפנות בוקר! אפילו לא אמר בוקר טוב, קפה הוא לא הביא"

---------

הרי יתקבל על דעת הרוב בעניין הוא שהאבא הזה לא נורמלי. הרי ניסו לרצוח אותו! מה זה משנה קפה?!?!

----------

ולנמשל-

בפרשת כי תצא פרק כ"ג פס' ד' כתוב-

"לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה'... עד עולם" וממשיך ואומר, בגלל שתי סיבות: א. "על דבר אשר לא קדמו אותכם בלחם ומים" ב. "ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור.. לקללך".

סיבה ב' ברורה היא. כי הרי אם בלעם היה אומר על אומה את המילה 'כלם' היא היתה נמחקת מעל פני האדמה. ולכן אנו יכולים באמת לא לקבלם בקהל ה'. אבל סיבה א'? בגלל שהם לא הביאו לנו מים ולחם??? בגלל סיבה זו? ומה עם מצרים ועמלק?

השאלה שלי היא מה פשר הסיבה המוזרה? הפשוטה כביכול? הגורמת להרחיק אותם מקהל ה'. למה דווקא אותם ולא את השאר?

אשמח לקבל תשובה מפורטת בעניין.

תודה מראש

-הדס-

תשובה

שלום הדס,

שאלתך טובה, וגם אותי היא הטרידה כשלמדתי את הפרשה. אביא שתי תשובות לדבר:

א. עונשם של עמון ומואב- לא לבוא בקהל ה'- אינו עונש המתייחס לכלל האומה, אלא רק לאותם אנשים מתוכה המעוניינים להתגייר ולהתחתן עם בני ישראל, ולכן אין זה דומה למשל שהבאת על המחבל הנענש על פשעו. העובדה שעמון ומואב לא קידמו אותנו בלחם ובמים אינה מחייבת אותנו להילחם נגדם או להשמיד אותם, אך היא מעידה על תכונת אופי שלילית מאד, שאין זה מן הראוי לערבב אותה עם תכונותיהם הטובות של בני ישראל, שהם רחמנים, ביישנים וגומלי חסדים. יש לזכור שעמון ומואב הם מבני לוט, שחייב את חייו והצלתו לאברהם אבינו, כך שחטאם הוא של כפיות טובה ולא רק של אי-הכנסת אורחים! לכן זה גם חמור יותר מאשר התנהגותם של עמים אחרים. כלומר בעצם אין כאן עונש, אלא שמירה על עם ישראל מפני חדירת תכונות שליליות.

ב. רעיון זה הוא חידוש שלי, ולא ראיתי אותו במקום אחר, אך ייתכן שהוא אמיתי:
בפסוק ב, הקודם לפסוק על עמון ומואב, נאמר: "לא יבוא ממזר בקהל ה', גם דור עשירי לא יבוא לו בקהל ה'", ולאחר מכן: "לא יבוא עמוני ומואבי" וגו'. אולי אפשר לפרש, שהסיבה שעמון ומואב אסורים לבוא בקהל ה', היא לא שלא קידמו את בני ישראל בלחם ובמים, אלא מפני היותם ממזרים- שהרי הם צאצאיהם של בנות לוט, שהתעברו מאביהן בזנות! ואילו העונש על כך שלא קדמו את ישראל בלחם ומים וששכרו את בלעם לקללם, הוא מה שנאמר בפס' ז'- "לא תדרוש שלומם וטובתם כל ימיך לעולם", מדה כנגד מדה.
אמנם יש קשיים על הסבר זה (למשל ההלכה שמותר לקבל עמוניות ומואביות בקהל) אך מכל מקום הוא בגדר האפשר, לפחות בתור טעם מצטרף.

נשמח לתגובה karnei_shomron@intermail.co.il
צוות המשיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368