שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה הרב אלישע פיקסלר 22/12/03 07:19 כז בכסלו התשסד

שאלה

שלום לכבוד הרב.

ברצוני לשאול את הרב שאלה חשובה ואני אודה לו מאד אם יוכל להשיב לי עליה.

יש לי חבר ואנו יוצאים כבר זמן רב. (שנה כמעט) אנחנו רוצים להנשא אך לא בזמן הקרוב משום שאנו מרגישים צעירים מדי בשביל להקים בית. שנינו בני 18, הוא תלמיד ישיבה ואני בת שירות לאומי.

מכיון שאנחנו יודעים שהנישואים עוד רחוקים מאיתנו אנו ניתקלים בקשיים ונסיונות מרובים. כבר זמן רב שאנחנו עוברים על איסור נגיעה וזה מפריע לנו מאד!! ניסינו לדבר על זה ולחזק את עצמנו וללמוד בנושא אך אנו נכשלים בכך שוב ושוב. זה מפריע לו וגם לי! אנו נוגעים המון! וסף הרגש בנושא הולך ופוחת. חשבנו להיפרד אך הגענו יחד למסקנה שזה יגמור לנו את הקשר (אנו מתראים בערך כל שבת שניה/שלישית) והרי שאנו מעונינים להתחתן.

בנוסף, אני מרגישה שאנו נכשלים בכך בעיקר בגללי משום שאני הבחורה ואני מושכת אותו. ובכלל בנות יותר חזקות בנושא מבנים.

אני אודה לכבוד הרב אם יוכל לעזור לנו. לכוון אותנו חזרה אל הדרך הנכונה. אנו כ"כ רוצים להתחתן ולהקים בית יהודי, כשר וטהור.

תודה רבה וחג חנוכה שמח.

צאלה.

תשובה


שלום וברכה
ראשית אני מתנצל על העיכוב בהתייחסותי.
שנית ישר כחך על השאלה ועל הכנות בדברייך . הרהורי חרטה אלה יקרים ופועלים אט אט לזכך את הנפש גם אם לא משפיעים באופן מעשי.
לעצם העניין כמובן אין הנושא פשוט. לפי גילכם ומצבכם אכן נראה כי החלטתכם לא להקים בית בזמן הקרוב נכונה היא
( אם כי איני מכירכם כלל ועל כן דברי הם בערבון מוגבל), ועל כן נראה כי עוד זמן רב לפניכם עד הקמת ביתכם. עם זאת יש לזכור כי נסיונות היצר והנפילות אינם נחלת רק מי שטרם נישא . גם אחרי החתונה יש מאבק בכל מיני תחומים והצורך להלחם ביצר גדול תמיד. ולכן :
א. ראשית לכל יש לא להתיאש. גם אם החלטתם פעמים רבות ולא עמדתם בהחלטה. כל פעם החליטו מחדש! המשיכי לברר להתייעץ וללמוד על הנושא הן חומרתו מהבחינה ההלכתית ובעיקר מן ההיבט המחשבתי. הזכירי לעצמך כל פעם שאת נפגשת עם הבחור שלך את תחושת הבושה והגועל שאת חשה אחר כך,וכדומה.
ב. הפתרון האמיתי הוא : להחליט , והפעם "באמת" להחליט. זאת אומרת אכן אין שום פתרון קסם ואין עצה של 100% מלבד החלטה פנימית ואז גיוס כל כוחות הנפש לעמוד בה. וכאשר אדם מבין מדוע הוא רוצה אזי יכול הוא להחליט ולעמוד בדבריו. ציינת שדרכו של היצר הוא להנמיך את סף הרגש ומאוד צדקת. ההסחפות עלולה להיות רבה ומעבר לבעייתיות ההלכתית הרבה זה לא טוב גם לקשר. כיון ש"עוד רבה הדרך" אזי אתם עלולים למצוא את עצמכם יום אחד במצב בו ברגש "נגמר" ויש ירידה טבעית של רגש ולכן כאשר יודעים ש"יש עוד זמן" צריך לשמור על סף רגש לא גבוה ביניכם וממילא להכשל פחות. הקשר ביהיכם לא ימדד על פי השאלה "כמה התגעגנו איש לרעותו" אלא בנין יסודי, שכלי ועמוק של הזוגיות
ג. לצד עקרונות אלה כדאי לעשות מספר צעדים מגבילים שיקשו על החשש לנפילה. כגון: הגבלת תדירות הפגישות, הגבלה של משך כל פגישה ( כי ברור שכאשר היא מתמשכת הסיכון גדל, כי הרגש עולה) כדאי להפגש במקומות ציבוריים בלבד. ( ברור שבשעה 2:00 בלילה לבד יותר בעייתי מאשר אם יושבים למשל בבית קפה, מעבר לבעיית היחוד שבעניין) צריך גם לשקול שחלק מהקשר יתבצע על ידי טלפון ומכתבים ארוכים ומשמעותיים ברור שאין אלה צעדים קלים אלא קשים וחלקם קשים מאוד ,ולכן בהצעות המעשיות הלכתי מהקל אל הכבד, אך כל זה נועד כדי לא להכשל.וכיון שזו מטרה לכ כך חשובה כדאי לנקוט גם בצעדים אלה.
ד. מובן מאליו שבכל הצעדים האלה כדאי לצעוד יחד עם החבר , ללבן להחליט יחד, אך אחריותך להוביל חשובה מאוד אשרייך שזכית שאת יותר חזקה בעניין זה ואת יכולה לזכות את החבר שלך שבעז"ה יהיה לדברייך גם בעלך ואבי ילדייך לעלות במעלות עבודת ה'.

שאי ברכה
אלישע פיקסלר.

כתבות נוספות