שאל את הרב

לימוד תורה ומסילת ישרים

חדשות כיפה הרב דוד לוי 01/08/09 21:17 יא באב התשסט

שאלה

שלום

בלימוד מסילת ישרים עם פירושו של הרב אבינר הבנתי שזהו ספר גדול וקדוש ושיש לחזור עליו הרבה פעמיים אני אישית לא רואה את הייחודיות שלו אין בו הרבה דברים שקשה להבין לבד אז איך הרב אבינר כותב שזהו ממש כמו כל מקצוע שצריך ללמדו? ועוד למה צריך חזרות רבות הרי אם אני קורא ספר ביולוגיה אני יכול להבינו ב 3 4 חזרות ממה ובע הצורך בחזרות רבות על הספר?

תשובה

שלום וברכה,
1. יש הבדל מהותי בין לימוד תורה לספר ביולוגיה.
לימוד תורה אנו לומדים כדי להפגש עם ריבונו של עולם ולכן כל מפגש משמח והרבה פעמים יש חדש וגם אם אין אנו שמחים על עצם המפגש.[בדומה למפגש עם חבר טוב שאנו שמחים לראותו גם אם אין חדש במפגש] ולכן בלימוד תורה רצוי לחזור על כל דבר מאות פעמים. כך היה הרב צבי יהודה זצ"ל מסביר את הביטוי שאינו דומה שונה פרקו 100 פעמים לשונה פרקו 101 כי בפעם ה 101 כבר לא התחדש לו דבר וזה לימוד רק לשם שמים.

2. בלימוד התורה בכלל יש הרבה דברים שמחתחדשים בכל לימוד נוסף. ולכן אין זה רק להבין את הרעיון אלא להעמיק בו ולקנות בקנין לעצמך את דברי התורה שלמדת.

3. בתוך עולם התורה, המסילת ישרים בעצמו כותב בהקדמתו לספר שאין בו חידוש וכולו דברים ידועים שהחזרה עליהם חשובה ולכן יותר מכל ספר אנו לומדים כדי לתקן את מידותנו. ואין מי שאין לו מה לתקן.
נראה שבמקרה שלך עדיין לא הבנת את ההקדמה. בכל אופן חובת החזרה כדי ללמוד ולתקן את מידותינו מתחילה מרמח"ל המחבר, ומהגאון מוילנה שלאחרי קריאת הספר היה מוכן ללכת ברגל מוילנא לאמשטרדם לפגוש את המחבר, והרב אבינר חזר על דבריהם והדגיש אותם.


בברכת שבוע טוב
דוד לוי

כתבות נוספות