שאל את הרב

לגעת בחניכים בנים

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 08/02/06 14:09 י בשבט התשסו

שאלה

שלום, רציתי לשאול מאיזה גיל (של הבנים) אסור לבת לגעת בהם?

ואם אני מדריכה של בנים בסביבות גילאי כיתות:ד', ה',ו' האם מותר לי לגעת בהם?

תשובה

בשאלתך ניכרת הדאגה שלך לחניכים ולהרגשתם הטובה בסניף. המשיכי בשדר חיובי זה ובהצלחה בהדרכה.
ולעצם השאלה, ילד שלא הגיע לגיל בר מצוה מוגדר בהלכה כ'קטן'. קטן פטור מכל המצוות מדין תורה אולם למעשה הוא חייב לקיימם מטעם אחר והוא כדי שיתחנך לקיום מצוות. זה הטעם שבגינו אנו מקפידים שגם ילד שלא הגיע לגיל מצוות יאכל כשר, ישמור שבת, ישמור פיו מדבורים אסורים כגון לשון הרע וכדומה. בין כל איסורי התורה נכלל גם איסור נגיעה בנשים, לכן גם ילד שלא הגיע לגיל מצוות צריך להרגיל את עצמו להשמר מאיסור זה.
יש להעיר שדווקא במצווה כמו התרחקות מן הערווה יש להקפיד ביתר שאת על חנוך הילד, שכן במצווה זו יש הרבה משיכה טבעית לחטא והרגל חיובי בתחום זה יכול להועיל רבות בשלבי התפתחות מתקדמים בהם ההתמודדות הולכת וגדלה. בשכבת הגילאים המדוברת השאלות בדבר הקשר בין המינים צצות ועולות ודווקא אז ראו ונכון להבהיר את מיקומו של איסור נגיעה בחברה המעורבת.
נקודה נוספת שבגינה הדבר אסור הוא כיצד הדבר ישפיע עליך. גם לגביך נושא זה צץ ועולה לדיון וחוסר שמירת נגיעה בין המדריכה לחניכים יכול להפריע בגיבוש עמדה ברורה ויציבה בנושא.
לאור כל הנ"ל חשוב שתדעי שמוטלת עליך ההזדמנות ללמדן את דרכי ההלכה, אולי תזכי לטעת בחניכים היקרים את ההתייחסות הראויה לנושאים אלו. כמובן שיש לעשות זאת בדרכי נועם תוך כדי העיסוק באורחות החיים הטהורים של ישראל.
כל טוב
בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות