שאל את הרב

לא מסתדרת עם כל פרטי ההלכות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/12/02 23:55 יג בטבת התשסג

שאלה

שלום!

יש איזושהיא הרגשה שתוקפת אותי מידי פעם ומביאה אותי למעין יאוש בעבודת ה'. זה קורה לי כשאני נתקלת בבעיה הלכתית כלשהיא ואין לי את מי לשאול ואז כשאני מנסה לפתוח ספר אני לא מצליחה להבין את התשובה ורק צצות לי יותר שאלות בעניין ואני לא מצליחה למצוא את המקרה הספציפי שאותו אני מחפשת (למשל בעניין ברכות) ואז אני מרגישה שהכל כל-כך גדול עליי:

א. איך מתמודדים עם זה ?

ב.ל-מ-ה יש כל כך הרבה פרטי פרטים בהלכות (בברכות למשל)?

תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה!
שאלה טובה שאלת, ואכן אין זה פשוט לסדר בראש את כל פרטי ההלכות, הן רבות ולפעמים גם סבוכות.
בתשובה לכך יש לומר ראשית כל את מה שלמדונו חכמים: "עשה לך רב". חפשי איזשהו תלמיד חכם שבקי בהלכות, תשמרי את מספר הטלפון שלו ובכל מצב שאינך יודעת את השאלה – תתקשרי אליו ותשאלי אותו. בשביל זה יש רבנים בעולם. אפילו אפשר שיהיו לך כמה טלפונים של רבנים כך שכשאחד אינו יכול לענות תפני לשני. לרוב זה לא קשה להשיג טלפונים ופלאפונים של רבנים, הם משתדלים ללכת בדרכו של הקב"ה שקרוב לכל אשר יקראוהו, כן הם משתדלים להיות זמינים לכל פוניהם (מלבד אילוצים של זמן ושל כריעה תחת מעמסה רבה).
מלבד זאת, ישנם כל מיני ספרים שמסכמים את ההלכות בצורה בהירה. יש ספר מצויין על הלכות ברכות ושמו "וזאת הברכה", הוא ברור וקל למצא בו את המבוקש. כמו כן יש ספרים על עוד נושאים, אפשר למוצאם בחנויות הספרים התורניות (שם גם יכולים לייעץ כך על ספר טוב המתאים לך ולמה שאת מבקשת) וכן בספריות הציבוריות.

בנוגע לשאלתך מדוע יש כל כך הרבה פרטים, התשובה היא מפני שהמציאות שלנו היא מורכבת ומסובכת. לרוב העיקרון ההלכתי הוא ברור, בכל נושא יש מספר עקרונות יסוד הלכתיים וזהו. אך מפני שהמציאות היא מורכבת, שיש בה כל כך הרבה אפשרויות (לדוגמא: סוגי מאכלים, באופן פשוט על חמשת מיני דגן מברכים מזונות, אך לפעמים (ואולי תמיד) האוכל שלנו מעורב עם כל מיני פרטים, מן הצומח ומן הדומם, ועל כן יש לדון מה מברכים על אותו מאכל וכו' וכו' מקרים רבים מספור) – לכן הדברים נהיים מפורטים לפרטים רבים רבים.
וזוהי גבורתנו, גבורת עם ישראל, אנחנו שואפים שכל פינות חיינו, ואפילו הזעומים והלכאורה צדדי צדדיים, כולם ללא יוצא מן הכלל יונחו לפי רצון אבינו אוהבינו-אהובנו שבשמים, שכל פרט מחיינו יקבל מימד אלוקי בכך שמי שיקבע כיצד לנהוג בו יהיה אך ורק ה' אלוקינו ולא שום שיקול אחר. זוהי גדולתנו, "לא עשה כן לכל גוי ומשפטים (אלו כל פרטי ההלכות) בל ידעום".
אשרינו מה טוב חלקינו שה' עוטף אותנו באהבתו ומרומם את כל פרטי חיינו לרובד של קדושה ושל אלוקיות.
בברכה רבה ובהצלחה
ראובן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות