שאל את הרב

כשרות עד לאן?

חדשות כיפה הרב אלעזר אהרנסון 05/06/05 02:34 כז באייר התשסה

שאלה

שלום!!

קודם כל אני ראוה צורך וחשיבות לומר תודה על עצם ההתעסקות שלכם בשאלות שמטרידות אנשים רבים כל כך אז ממש כל הכבוד!!!

(הרב אני מקווה שהישיבה שהקמתם מצליחה וגודלת שנה שעברה הייתי בשבת גיבוש ובסוף החלטתי לא ללמוד בישיבה בחולון אלא במקום אחר אני ממש שמח עם ההחלטה שלי ומקווה שתצליחו...)

אני וחבר שלי(שלומד באלון מורה)התדיינו לגבי כשרות. באלון מורה מתעסקים המון בכשרות וחבר שלי כל פעם בא עם איזו חומרה חדשה... לגבי חומרות אין לי בעיה ואם הם נובעות מצד אמיתי צריך לשמור עלהם. מוצ"ש אחרון ישבנו לאכול במסעדה בררנו אם יש תעודת כשרות היתה תעודה של הרבנות י-ם לא מצולמת, חתומה כמו שצריך, וחבר שלי החליט שבכל זאת הוא לא אוכל כי הוא לא בטוח שמדובר באוכל כשר. אני שואל עד איפה ומתי צריך לחשוש לגבי טיב הכשרות שאוכלים מחוץ לבית האם תעודת רבנות לא מספיק טובה? ואם לא אז האם זה לא חוצפה במקום מסויים לתת תעודת כשרות למרות שהמקום לא בטוח כשר???

תשובה

יש הבדל בין חומרות והידור בהלכות כשרות או בהלכות אחרות, לבין שורת הדין.
מי שרוצה להחמיר על עצמו ולאכול רק אוכל שהוא כשר למהדרין, או להחמיר בחומרות אחרות, הרשות בידו ותבוא עליו ברכה. אך לא ניתן לומר שהאוכל במקום זה לא כשר, וממילא זו לא חוצפה לתת תעודת כשרות למקום שהוא כשר בכשרות רגילה ולא מהודרת.

בנוסף יש לדעת שקיימת מציאות שבה יש תעודת כשרות אך לא ניתן להשגיח בכל רגע ורגע, ואז אנחנו נאלצים להסתמך על האמון בין המשגיח לבין בעלי המקום, שהם אכן שומרים על ההנחיות. לצערנו ישנם מקרים שיש תעודת כשרות למקומות מסויימים אך בגלל שהמשגיח לא מגיע לשם כמעט, או מגיע לעיתים רחוקות, בעלי המקום אינם שומרים על הכשרות ולמעשה האוכל אינו כשר כלל.

בוודאי מי שסומך על תעודת כשרות חתומה ומקורית יש לו על מה לסמוך, אך כמובן מי שרוצה להחמיר על עצמו יש לכך טעם, ותבוא עליו ברכה

כתבות נוספות