שאל את הרב

כמה שאלות

חדשות כיפה הרב חיים בריסק 09/03/10 19:32 כג באדר התשע

שאלה

שלום, תודה על כל התשובות!

יש לי מספר שאלות, לא קשורות לגמרי אבל הן מציקות לי:

1. האם מותר ללכת למסאז בכל הגוף אצל מסדאזיסט גבר? וכאשר זה לצרכי בריאות? או רפואה? מתי מותר, מתי אסור? מה לגבי ספר?

2. נכון שהכל לטובה וכל מה שקורה זה הטוב ביותר עבורי, אבל מה אם מה שקורה לי כל הזמן זה עונש על חטאי, הרי אז היו קורים לי דברים טובים יותר אם לא הייתי חוטאת ואז זה לא הטוב ביותר עבורי.

בכלל א"א להיות כל הזמן טובים ושלמים בעבודת ה' אנו כל הזמן חוטאים, וגם אם לרגע אחד מצליחים להתגבר ולא לחטוא, רגע אחר כך כבר חוטאים שוב וגם כשהצלחנו יודעים שבהמשך נחטוא שוב כי אין כזה דבר לא לחטוא כלל. זה מדכא!

2000 שנה אנו בגלות ואומרים שכל דור שהמשיח לא בא זה כאילו בית המקדש חרב בדור זה, אז איך זה יכול להיות? כל כך הרבה דורות, כל כך הרבה אנשים ואצל כולם כאילו בית המקדש חרב??? מה דפוק פה??? איפה לא למדנו את החומר כמו שצריך?

3. מה זה אומר שיש סיוטים בלילה?

האם אסור לישון הפוך לכיוון הכותל? (כך שמעתי פעם)

4. ראיתי שרב אמר שמותר לא למחול לגמרי ב"הריני מוחלת" אם אכן הבן אדם השני אשם ואינך מצליח למחול לו, ואז תכוון על מחילה לאחרים. קשה לי עם התשובה כי האם באמת האדם השני אשם? הרי הוא שליח. ונראה לי כי זו מעלה אדירה לסלוח לכל אחד גם למי שפגע בך בצורה מחפירה ואשם בכך, כי אתה מבחינתך- קיבלת את זה, זה קרה לך כי מגיע לך ולא קשור לאדם שהיה השליח.

מצד שני מה אם אתה באמת לא מצליח למחול לו על הפגיעה או אומר שאתה מוחל אבל לא מצליח להרגיש שאתה מוחל בלב שלם ובפנים יש עוד כעס שאינך שולט בו? (כמה שתעבוד על עצמך המחילה אינה בלב שלם, מה עושים במצב זה כשכן רוצים למחול?)

תודה רבה רבה רבה!!! תזכו למצוות

תשובה

שלום וברכה!

1. בעיקרון אסור לבת לקבל טיפול אצל למסאז'יסט וגם אסור להסתפר אצל ספר. ברם במקרה ומדובר בטיפול רפואי מובהק כגון פיזיותרפיה, אז מתירים כאשר אין ברירה אחרת. מסאז' של ספא ע"י גבר אסור גם במקרה ומדובר בצורך רפואי ויש לחפש מסאז'יסטית.

2. עונש הינו צוהר לכפרה והתנקות מהחטא. לכן גם עונש זה דבר טוב. לא תמיד מה שאנחנו מחשבים לטוב, הוא באמת טוב מבחינה אובייקטיבית. מלבד זו לא על כל חטא בא עונש, הרי יש חטאים באונס, בלי כוונה וכד'. לכן אם אדם מתשדל באופן כללי לא לחטוא ושואף מעלה מעלה, אלא שלפעמים נופל פה ושם בלי לשים לב, הוא לא נענש כ"כ וגם כשנענש מקבל את העונש באהבה מתוך הבנה שזה הדבר הטוב ביותר לזיכוך נפשו.

3. ראשית תרשי לי לתקן אותך. האמירה היא "כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו". הכוונה היא, דור שלא תיקן את המעשים שהביאו לחורבן הבית בעצם החריב אותו. בית שני נחרב בגלל שנאת חינם ולצערי עדיין לא הצלחנו להוקיע מתוכנו מידה זו. לכן מה שעלינו לעשות זה להרבות באהבת חינם, גמילות חסדים, קבלת השונה, עזרה לזולת, הקשבה ואהבת הבריות. כך נצליח לקרב ביאת משיח צדקינו ובנית בית מקדשינו במהרה בימינו.

3. חז"ל כבר ענו על זה "חלומות שווא ידברו". אין בחלומות שום דבר ממשי או נבואי. ההמלצה שלי להמעיט באוכל לפני השינה. בד"כ זה עוזר להפטר מסיוטים. לגבי איסור לישון הפוך לכיוון הכותל (אני מבין שאת מתכוונת לכתלי הבית). מעולם לא שמעתי על האיסור. אולי מדובר במשהו קבלי ואינני שולט בתורת הנסתר.

4. ראשית אדם יכול להיות אשם בעצמו ולא להיות שליח של אף אחד. הרי הרמב"ם כאשר דן ברע בעולם מונה שלושה סוגים, שאף אחד מהם אינו הרע שבא מהקב"ה ( הקב"ה לא יכול לגרום רע לעולם כי הוא טוב במהותו), ואחד מהשלושה הוא הרע שאנשים גורמים לאנשים אחרים. כמובן שיכולת המחילה בלב שלם היא מעלה נשגבה ואדם שיכול למחול בלב שלם גם למי שפגע בו קשות ( והוא אשם באמת ואינו שליח כפי שהסברתי כבר) הינו אדם בעל מידות נשגבות. אם את ברמה שאין בך כעס ואת מסוגלת למחול באמת, תבורכי מן השמים ותמחלי. ברם יש דברים שלא מוחלים עליהם כ"כ בקלות וזה כאשר אנו מדברים על פגיעה בתורה, בכבוד התורה, בתלמידי חכמים וכיוצא בזה.

בברכה,

חיים בריסק

כתבות נוספות