שאל את הרב

כמה שאלות בנוגע למעשר וצדקה

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 16/09/05 08:36 יב באלול התשסה

שאלה

כמה שאלות בדיני ממונות:

א) אחרי שאני מקבל כסף, אני חייב לעשר מיד או שאפשר לחכות איזה זמן ואז לעשות חשבון כולל?

ב) האם אני צריך גם לעשר כשאני מקבל מתנות ששוות הרבה כסף (כוונתי היא האם אני צריך לתת עשירית מהסכום שזה שוה? או במקרה שאני מקבל עשרה פריטים - האם עלי לתת אחד לצדקה?).

ג) שמעתי שיש נוהגים לתת חומש לצדקה. זה מקובל?

ד) בביתי ישנם כמה קופות צדקה, כשלכל קופה יש מטרות מסויימות. היו לי שני קופות, והוצאתי מהם את הכסף כדי לשים במעטפות ואח"כ לשלוח ליעדם, אך בטעות התבלבלתי ושמתי אותם ביחד במעטפה אחת. אנני זוכר כמה הי' בכל קופה. האם עלי לתת את כל הסכום לשני הקופות (היינו לשלם מעצמי שוב פעם את כל מלא הסכום)? [אם ישנם דעות מקילות כדאי לציין, כי מדובר בסכום גבוה מאד].

ה) האם בנתינת צדקה לקופה שאין בה מטרה מסויימת (וכשמגיע זמן אני מחליט שבפעם הזו אתן למוסד זה וזה, ובהזדמנות אחרת אני נותן למוסד אחר) אני יוצא ידי חובת נתינת צדקה?

ו) המעשר הוא סכום כולל של כל הכספים שאני נותן לצדקה, או שחוץ מהכסף שאני מחלק לעניים מדי פעם כשאני פוגש אותם ברחוב, אני צריך גם לתת מעשר מכל הכסף שיש לי?

ז) יש הבדל בין נתינת צדקה ומעשר לעניים לבין נתינתם למוסדות?

סליחה. שמתי לב שזה נראה כמו מבחן. אבל האמת היא שאני באמת מבולבל בכל זה, וכל פעם שאני עושה חשבונות יוצא לי בלגן שלם.

בכל אופן תודה רבה מראש על כל התשובות.

נ.ב.

חשוב לציין שאני חרדי, ואנני מעוניין לדעת רק את ה"קולות".

תשובה

תשובה
אפתח בכמה מלים על מעשר כספים.
מדין תורה כל אדם חייב לתת צדקה. אבל אין כמות מסויימת אלא כל אחד בהתאם ליכולתו. בדברי חז"ל מופיעים סכומים שונים: שלישית השקל, עשירית מכספו, חמישית מכספו. וביארו הפוסקים שהכוונה היא עין רע – שלישית השקל, עין בינונית עשירית ועין יפה חמישית. ובמקום אחר – המבזבז לא יבזבז יותר מחומש. ואם יש לו יכולת יתן לכל עני כפי צורכו. כלומר מעשר כספים אינו חובה אלא מעין מנהג ובהתאם ליכולתו.

א. החשבון הוא שנתי
ב. אין חובה לתת ממתנות
ד. אם התערבב לך הכסף מ-2 קופות אין כאן בעיה. יש דיונים בפוסקים אם הגבאים רשאים לשנות בניגוד לדעת התורמים. (וכן יש תקנה מיוחדת לענייןמ מעות פוריםשאסור לשנותם לבר אחר) אבל מי שמפריש כסף לצדקה יכול לשנות וודאי אם התערב לו בטעות. ולכן יכעול לחלק בערך למטרות השונות גם אם לא יהיה זה הסכום המדוייקד.
ה. אפשר
ו. המעשר כולל את כל הסכומים שאתה נותן כולל המזדמנים
ז. אפשר לתת גם למוסדות שונים, כל עוד אין הוא מחוייב לכך מסיבה כלשהי (שאז הוא כפורע חובו מן הצדקה).
בברכה
אפי קיציס


ועיין שות ציץ אליעזר חלק ט' סי' א'

כתבות נוספות