שאל את הרב

טוב ורע, לימוד גמרא ועוד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/11/02 22:57 יד בכסלו התשסג

שאלה

מצטער על הטרחה אבל יש לי מספר שאלות בתורתו של הרב קוק, אני מקווה שהגעתי לכתובת הנכונה, אלו לא בדיוק שאלות באמונה, אם אתם לא עונים על שאלות כאלו זה בסדר, השאלות לא מציקות לי עד כדי כך. (אני שמיניסט בישיבה תיכונית) אז ככה:

1) למדתי שהרב קוק אומר שהרע בא כדי להעצים את האור שיבוא לאחר מכן ובעצם 'אורות יבואו מאופל', אז למה עלינו להפיץ אור הרי הקב"ה יביא אותו גם ככה וגם הוא יביא את זה בפעם אחת וזה יאיר הרבה יותר, בעצם מה תפקידנו?

2) למה לומדים גמרא? קראתי שהרב קוק אומר שבגולה התעסקו הרבה מדי עם הלכה נטו (אולי טעיתי?) אז מדוע ללמוד גמרא, ואם בגמרא יש משהו מיוחד אז למה גמרא עיון שמגיעה להלכה? חוץ מזה הגמרא נכתבה בגולה, אין יתרון לתורה של ארץ ישראל? למה לא לומדים משנה ומדרשים? אני יודע שיש תשובות, אני לא בא להתריס ולכן זה לא יהיה לי כזה אסון אם תגידו לי שלא אתם הכתובת,

תודה, איתי.

תשובה

שלום איתי,
בשאלתך הזכרת נושאים חשובים הדורשים העמקה רבה ולימוד מסודר. אשתדל להתייחס לדברים בקיצור, אף שהדברים ארוכים.
א. אכן מאמינים אנו בלב שלם כי סוף הטוב לנצח ולעתיד לבא - אומרים חז"ל - תאיר לבנה כאור חמה. העולם כולו יאיר באור חדש - אור שבעת הימים.
בכל זאת הטילה ההשגחה האלקית עלינו תפקיד גדול וקשה, והוא סידור ותיקון העולם כך שיאיר באור ה'. תפקידנו להאיץ ככל האפשר את ההארה הגדולה, עלינו להתגבר על המעכבים השונים ולהביא גאולה לעולם.
ב. אינני יודע אם בגלות עסקו הרבה בהלכה. נראה לי שהדברים אינם מדוייקים. הנה אתה בעצמך מביא שהגמרא נכתבה בבבל. לגבי לימוד גמרא ראה עוד תשובה שלנו בכתובת: http://kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=4
ג. צודק אתה בדבריך - אכן יש יתרון לתורת ארץ ישראל, אך בכדי שנוכל לגשת לתורה זו עלינו להיות קודם כל בקיאים בתלמוד הבבלי שהוא מכשיר אותנו לגשת לתלמוד הירושלמי. לעתיד לבא - אומרים חז"ל - תפסק הלכה כתלמוד ירושלמי.
ד. באשר לשאלתך מדוע לא לומדים משנה ומדרשים - אינני יודע עד כמה הדבר נכון, אך באמת עלינו להתחזק בלימודם.
כמובן יש עוד הרבה מה להרחיב, אך מקווה אני כי רצונך לברר יוביל אותך למקורות הנכונים ותוסיף חיל בהמשך דרכך.
רפאל
חברים מקשיבים


כתבות נוספות