שאל את הרב

חול המועד סוכות

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 05/10/12 14:48 יט בתשרי התשעג

שאלה

בס"ד

שלום הרב !

1) האם מותר לעשות מבחן תיאוריה / צו ראשון (נראה שלא מצריכים כתיבה) בחוה"מ ?

2) האם מותר לעשות בדיקות לא הכרחיות כ"כ שמצריכות כתיבה של הרופא ?

3) האם מותר ללכת לקבל הצעת מחיר מחברת תקשורת (בטח יכתבו זאת על דף ...) .

4) האם מותר לכבס בחוהמ"ס - לבנים וגרביים ? סביר להניח שלא ישתמשו בהם בחג.

בברכה.

תשובה

בעזה"י

שלום

חול המועד אסרו בו ככלל מלאכות למעט מלאכות שהתירו חכמים (ר' משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים סימן תקל).
בעקרון התירו חכמים א. מלאכת דבר האבד- שאי אפשר יהיה לדחות לאחר החג. ב. מלאכה לצורך המועד- לרבות הנאת ועונג המועד .ג. מלאכה לצורך הרבים. ד. אדם שאין לו מה לאכול וצריך לפרנסתו.

1. צו ראשון- הצבא החליט שעליו להמשיך ולגייס/לזמן לצו ראשון בחול המועד. למרות שאינני בקי בצרכי הצבא הרי שבעקרון מדובר בדבר האבד או בצרכי הרבים- ולכן אם הצבא זימן אותך בוודאי שמותר.
תאוריה- אם אין בכך כתיבה, אין מניעה, אולם כפי שבשבת יש בכך מעט טעם לפגם- עדיף גם בחול המועד להתרכז בענייני החג. ואם אינו יכול לדחות את הלימוד מפני שלחוץ ממנו וכד' אולי זה דבר האבד וקל יותר להתיר.

2. אם אפשר לדחות- שוב אפילו לצורך עונג המועד כמו גם לאפשר לרופא פחות לעבוד- עדיף, אם אח"כ יהיה קשה לקבוע תור וכד' הרי שזה דבר האבד.

3. הצעת מחיר- אפשר רק אם לאחר החג כבר יסתיים המבצע המטורף שמבטיח הנחות משמעותיות ואם לא יעשה זאת בחול המעוד יפסיד משמעותית. ולא רק עניין של כתיבה אלא גם עניין של מקח וממכר ומסחר.

4.כביסה- אם מכבס לצורך המועד, יכול לכלול במכונה עוד כביסה שייתכן ולא יהיה בה צורך במועד אולם אם יש מספיק בגדים למועד ואין לחץ לעשות כביסה- אין לעשות.

בברכה
אור

כתבות נוספות