שאל את הרב

התנדבות במדא

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 27/10/02 13:37 כא בחשון התשסג

שאלה

לרב שלום!

בקשר לשאלה שלי על התנדבות במדא.

אני בת 17 הבעיה העיקרית שלי ששאלתי אותך האם אני יכולה להתנדב או לא נובעת היא נובעת מסיפור שקרה לי.

באחד המשמרות שלי הנהג שעובד איתי באמבולנס הוא אדם דתי ירא שמים. הוא טען שקשה לו עם זה שאני כל הזמן שותקת במשך שמונה שעות כל משמרת כי זה יוצר אוירה של ריחוק ומתח והוא מעדיף שיהיה אוירה "משפחתית"(ז"א שתהיה אוירה פתוחה שאפשר לשאול שאלות וכו') ואז נוצר לי בעיה אני לא יודעת אם זה אפשרי שאני ידבר איתו במשך המשמרות. בקשר לאיחוד אין בעיה אנחנו הולכים לפי ההלכה ב"ה ואין שום סיכוי להגיע למצבים אסורים ח"וח. אז בקיצור אני יודעת שבן מצווה לא להרבות בשיחה עם האשה ולכן נובעת הבעיה שלי האם אני יכולה לדבר איתו במשך המשמרות למרות שאין סיכוי שיווצר קשר אישי כי הוא גדול ממני ב12 שנה... ואם לא אז מה הפתרון? תודה.

תשובה

שלום לך

משאלותיך בפעם הקודמת הבנתי שמשהו מפריע לך וטוב שאת מבארת את דברייך.
משמרת שלמה של שמונה שעות שבה יושב נהג ויושבת מתנדבת והם אינם מדברים בכלל אם זה כמו שאת אומרת זו באמת משמרת קשה כי דרך האדם שהוא מדבר עם מי שנמצא לידו וודאי מה טוב שזה יהיה בדברי תודה מוסר והשכל או במילי דעלמא שאינם לשון הרע ורכילות וכדומה לכן הנני מבין שהנהג לא יכול לערוך משמרת כזאת ואולי עדיף מבחינתו שישב איתו מתנדב מד"א שאכן ישוחחו ובפרט אם זו שעת לילה שיעירו אחד את השני לבל ירדמו על משמרתם.
אני לא כל כך מבין מה כוונת הנהג שתהיה "אוירה משפחתית" ובלי לחשוד בכשרים חלילה והוא וודאי אדם כשר אל תגייסי לך לטיעונים את הפרש הגילאים של 12 שנה כי אם חס ושלום אדם עובר עבירה כזאת אין לו מעצור בהפרש השנים, הרי אתם לא הולכים להתחתן.
אם כפי שאת מתארת אין בעיה של יחוד ואין בעיה של פריצות חלילה, אין בעיה לשוחח עימו מעט מפעם לפעם מעת לעת וכדאי שזה יהיה בעניינים מקצועיים
יש תשובה של הרב פיינשטיין לגבי הסבר המשנה "אל תרבה שיחה עם האשה" שם הוא מבאר שכאשר אשה מוכרת מוצר למשל והיא משכנעת אדם לקנות אותו אין בזה משום אל תרבה שיחה עם האשה.
בהחלט יתכן שבשיחות במשמרת כזאת תדברו על מה שקורה במדינה ועל האוירה תשתדלו לדאוג לכך שהשיחות לא תעסוקנה בענינים אישיים וודאי לא בענינים שהצניעות יפה להם ועל כגון זה אמר הכתוב "כל כבודה בת מלך פנימה"
וניכר שיש לך מספיק כלים וחושים בריאים להבחין בין טוב לרע בין דיבור אסור לבין דיבור מותר, בין אשר יעשה לבין אשר לא יעשה.
הנני מציע לך לנסות כמה פעמים ולראות האם אכן אין בשיחות אלו כדי לפגוע חלילה בצניעותך.
ואם תראי שהדברים אינם מתאימים לרוח ההלכה אז תדעי לפרוש
וזכריאת תפילותיהן של נשות ישראל שבכל הדורות היו מתפללות "ואל יכשלו בי"
ראי מה מספר התנא הגדול רבי יוחנן, איך הוא למד יראת שמים מתפילתה של בת ישראל וכמה ראוי שבנות ישראל תתפללנה את התפילה הזאת והנה לך לשון המעשה מהגמרא ממסכת סוטה דף כב ע"א:

"... אמר רבי יוחנן למדנו יראת חטא מבתולה וקיבול שכר מאלמנה יראת חטא מבתולה דרבי יוחנן שמעה לההיא בתולה דנפלה אאפה וקאמרה רבונו של עולם בראת גן עדן ובראת גיהנם בראת צדיקים ובראת רשעים יהי רצון מלפניך שלא יכשלו בי בני אדם"

היי ברוכה ויהי רצון שתצליחי בכל מעשה ידיך לקדש שם שמיים ברבים ולא תצא שום תקלה מתחת ידך אך טוב וחסד ירדפוך כל ימייך

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368