שאל את הרב

השחתת הפאות ואיסור הקפת הראש

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 19/01/03 14:14 טז בשבט התשסג

שאלה

איך אנו אמורים להתייחס כיום לפסוק "לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית פאת זקנך" (ויקרא יט' כז')כלומר - האם קיצוץ ע"י מכונת תספורת נחשב להקפה? מהי השחתת זקן? ומהי הקפה? (די דחוף) בתודה מראש

תשובה

ב"ה



ברכה ושלום.



אכן צדקת שאסור מהתורה לגלח את פיאות הראש, שנאמר "לא תקיפו פאת ראשכם" (ויקרא יט-כז).

איסור הקפת הראש הוא המשווה פאותיו , לאחורי אוזניו ולפדחתו (מצח).

אין חילוק בין אם מגלח את הפיאות בלבד ומשאיר את שאר השיער שבראש, או שמגלח את כל הראש עם הפיאות, בכל מקרה חייב.
יש אומרים שפיאות הראש אסור לגלח אף במספריים כעין תער, כלומר סמוך לבשרו, והשולחן ערוך פסק כמותם. לכן אף המגלח במכונה אסור הדבר בפיאות הראש.
מותר לגלח את מקום הפיאות באופן שמשאיר מעט שיער. יש אומרים שצריך להשאיר כשיעור כדי לכוף ראשו לעיקרו שהוא כחצי ס"מ.

הגבול העליון - מתחיל ממקום נטיית גידול השערות לצד מטה ואילך, וממשיך משם בקו אלכסון עד מאחורי אוזנו.

הגבול התחתון - הוא עד למטה ממקום האוזן, מקום שהלחי התחתון יוצא.
לשיטת השולחן ערוך יש להשאיר את הפיאות עד למטה מהאוזן.

אני מעתיק לך את לשון השולחן ערוך יורה דעה סימן קפא

סעיף א
פאות הראש הם שתים. סוף הראש הוא מקום חיבורו ללחי מימין ומשמאל.

סעיף ב
בין שגילח הפאות בלבד, בין שגילח כל הראש עם הפאות, חייב.

סעיף ג
אינו חייב אלא בתער. ויש אוסרים במספרים כעין תער, ויש לחוש לדבריהם.

סעיף ד
גם הניקף חייב אם סייע בדבר שמטה עצמו אליו להקיפו, אבל איסורא איכא אף על פי שלא סייע, לפיכך אסור להיות ניקף אפילו על ידי עובד כוכבים.

סעיף ה
המקיף את הקטן, חייב. (אבל מותר להקיף את העובד כוכבים או את האשה). (ב"י בשם הרא"ש). ויש מסתפקים בדבר (ב"י בשם י"א). וקטן מותר להיות ניקף מן העובד כוכבים (ר"ן פרק אלו הן הגולין).

סעיף ו
אשה אינה במצות הקפה, וי"א שאף על פי שמותרת להקיף פאת ראשה, אסורה להקיף פאת ראש האיש ואפילו הוא קטן.

סעיף ז
עבדים חייבים בהקפת הראש כאנשים.

סעיף ח
טומטום ואנדרוגינוס אסורין בהקפת הראש.

סעיף ט
שיעור הפאה מכנגד שער שעל פדחתו ועד למטה מן האוזן, מקום שהלחי התחתון יוצא ומתפרד שם, וכל רוחב מקום זה לא תגע בו יד.

סעיף י
אינו חייב על השחתת פאת הזקן אלא בתער, אבל במספרים מותר, אפילו כעין תער.

הגה: ומ"מ נזהרים כשמסתפרין במספרים שיעשה היקף הגילוח בחלק העליון מן המספרות ולא בתחתון, פן יעשה הכל עם חלק התחתון והוי כתער (ת"ה סימן רצ"ה). מיהו נראה דתחת הגרון אין לחוש בזה, הואיל ואינו עיקר מקום הפאות (ד"ע).

סעיף יא
פאות הזקן הם ה', ורבו בכם הדעות, לפיכך ירא שמים יצא את כולם ולא יעביר תער על כל זקנו כלל. (ואפילו תחת הגרון) (ב"י בשם אגרת ר"י וסמ"ג).

סעיף יב
אשה שיש לה זקן, מותרת להשחיתו; ודינה בהשחתת זקן האיש, כדינה בהקפת ראש האיש.








בברכה,




עוזיאל

כתבות נוספות