שאל את הרב

הר הבית

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 20/03/02 08:04 ז בניסן התשסב

שאלה

האם מותר לנו לבנות את בית המקדש ? מי יכול לבנות את בית המקדש? אם זה לא קשה לרב אז אני צריך פי רוט. תודה!!!

תשובה

ב"ה ערב שבת הגדול תשס"ב

לאסף שלום!

קיימות שלוש שיטות בראשונים בענין בית המקדש השלישי. רש"י במסכת ראש השנה דף ל. ובמסכת סוכה סובר שהמקדש השלישי יבנה בידי שמים. הרמב"ם בהלכות מלכים סובר שהמשיח יבנה את בית המקדש השלישי. האברבנאל סובר שהמקדש השלישי יבנה בידי אדם. בסדור בית יעקב לר' יעקב עמדין מסביר את התפילה "והראנו בבנינו ושמחנו בתיקונו" כשילוב של השיטות, "והראנו בבנינו" שירד מן השמים, "ושמחנו בתיקונו" שאנו נשלים את המלאכה.
לא ניתן להכריע בין השיטות, אבל נראה מסברא שכשיוצרו התנאים המתאימים ואנו נוכל לבנות את המקדשהמצוה תהיה מוטלת עלינו גם לדעת הרמב"ם שכתב שהמשיח יבנה את המקדש, המצוה של "ועשו לי מקדש" מוטלת על עם ישראל כולו. ובכלל הרמב"ם סייג את דבריו בנוגע לענין המשיח, שלא נוכל לדעת כיצד יהיו הדברים עד שיתרחשו בפועל. הנסיון של תקופתנו מלמד אותנו שהגאולה האחרונה תבוא בידי אדם ואם כך יתכן וגם המקדש האחרון יהיה כך.
לעצם הענין ברור שהמקדש חייב להבנות על ידי הסכמה של עם ישראל כולו-רובו, שהרי לא יתכן שנבנה מקדש וסביבו יתנהלו מריבות על תפקידים לפי קבוצות ומפלגות, וחלק מן העם כלל לא ירצה במקדש. מעבר לכך המקדש הוא "בית תפלה לכל העמים" ויש צורך בהסכמה בינלאומית להקמת המקדש.
בימי שלמה העם היה מאוחד סביב הרצון לבנות את המקדש ושלמה היה במצב של שלום עם עמי האזור.
דוד המלך שנלחם מלחמות מצוה נמנע ממנו על ידי ה' מלבנות את המקדש בגלל שרוב ימיו היה במצב של מלחמה ונאלץ לשפוך דם, רק לשלמה הותר לבנות את המקדש כיון שבימיו היה שלום.
הבנין השלישי יהיה בע"ה הבנין האחרון ואנו מובטחים שיעמוד לנצח, ולכן אנו חייבים להיות מאוחדים ב"אהבת חנם", ולגבש את עמי האזור והעולם סביב המקדש, שיכירו במעלתו של עם ישראל, "ממלכת כהניםוגוי קדוש"ויתאחדו סביבו על מנת שהוא יצור את החיבור בין העולם לקב"ה.
הדברים נראים רחוקים מאתנו, אבל אנו מאמינים שהם קרובים לנו מאד.
שומה עלינו לעסוק בהכנות לבנין המקדש, בראש וראשונה לחנך את עם ישראל לקדושה, "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", בתוכו לא נאמר אלא ב"תוכם" בלב כל אחד ואחד. במקביל בודאי שיש לעסוק בהלכות המקדש, בתכניות בניה של הבנין והכלים כפי שרבים מגדולי ישראל עסקו בכך בדור האחרון מתוך כמיהה לבנין המקדש.
יהי רצון שנזכה לכך במהרה בימינו.

בברכה
בניהו ברונר

כתבות נוספות