שאל את הרב

הרב קוק והדתיים כיום

חדשות כיפה הרב דוד לוי 09/08/09 05:54 יט באב התשסט

שאלה

שלום לרב,שמי * בן 18 מנתיבות,השאלה שלי איך אנחנו בתור ציבור דתי המבוסס על תורתו של הרב קוק בהרבה מקרים לא נוהגים כמותו,לדוגמא הישיבות התיכוניות שהקים הרב נריה,למה לא מדגישים שישיבה תיכונית זה בדיעבד לגמרי,לרב קוק לא היה את השילוב של "תורה ועבודה" לפחות לא כמו שאנחנו מבינים את זה היום,או תנועת בנ"ע בוא נעזוב את זה שרוב הסניפים מעורבים(נניח שזה צו השעה,התירו עירוב בשביל שיבואו אנשים וכו') הרב קוק רושם בספרו(אולי אורות התשובה) כי אדם צריך לחלק את חייו ל2 חצאים,חצי להתמלא ואז בחצי השני לשפוך ולהשפיע על אנשים,אצלו ההשפעה התחילה בגיל 24 לדבריו(או לפי בנולא זוכר),איך היום ילדים זבי חוטם שבקושי מניחים תפילין ועושים טובה שהם מתפללים יוצאים ב"שליחות קודש" על מנת להשפיע על חניכיהם שהם בעצמם מרוקנים,וכי הם יותר גדולים מהרב קוק שיצא בגיל 24??? או הטענות שלנו כלפי הציבור החרדי שהוא לובש שחורים ובכך "מתבדל" מן שאר האנשים,וכי הרב קוק ובנו לא לבשו שחורים?? אבל מתי שזה נוח לנו,שהרב מדבר על א"י ואנחנו מסכימים איתו פתאום אנחנו לוקחים אותו כמרן,ונשמעים לו,אן פה צביעות?? ובכלל זה מחלה בציבור הדתי שהרב שחושב כמוני הוא הרב הנכון,ראה הרב אבינר בהתנתקות,עד אז הוא היה בפסגה מבחינת פופלאריות,אחרי ההתנתקות אנשים התחילו לרנן ולכלך,למה?כי הוא לא חושב כמוהם,שכחו שהוא הרב ואנחנו צריכים להקשיב לו ולא הפוך. קיצר אתה לא חושב שהציבור הדתי איבד את הדרך איפשהוא? תודה רבה וסליחה על האריכות

תשובה

שלום וברכה,

אני איני רגיל לענות על ציבור, אף אחד לא מינה אותי לדובר של הציבור ומי אני שאסביר על התנהגות ציבור. אלא שניכר מתוך דבריך ששאלת בכנות ולכן אומר לך את דעתי האישית בנושאים ששאלת:

1. לגבי ישיבה תיכונית יש לי שתי הערות:
א. לא מחנכים בכך שאומרים לחניך שדבר כזה הוא דיעבד. חינוך כזה יכשל מיד. דוגמא מהתנ"ך ירמיהו הנביא אומר לגולים בגלות יהויכין לקנות בתים ולשאת נשים בגולה ואינו אומר להם שהגולה זה ´דיעבד´. דוגמאות נוספות תמצא בתשובה שכתבתי על "חוברת חברה מעורבת´" באתר.
ב. גם הרב קוק זצ"ל היה שותף פעיל בהקמת ת"ת שיש בו לימודי חול – התחכמוני ואתה יכול לראות את משנתו החינוכית באגרות וביחסו לתלמוד התורה הזה.
2. אדם צריך לחלק את ימיו לשנים: זה כלל נכון אבל לא תמיד במבחן המציאות. הרב זצ"ל כותב בעצמו על גיל 35 כנקודת המעבר. אמנם אני זכיתי לכך אבל לרבים כולל לרב מציאות החיים זורמת אחרת. ולכן עליך להבין שאין זה בדיוק חצי.
3. מדריכים בתנועות הנוער – זכיתי לחנך את דור המדריכים הראשון בתנועת הנוער "אריאל" והשאלה הראשונה שהצבתי בפניהם ´מדוע אתם הולכים להדריך ולא הרב צבי-יהודה קוק ידריך בעצמו?- שהרי ברור לנו שהוא היה לא רק גדול בתורה אלא גם גדול עצום בחינוך ובהבנת נפש האדם´ והתשובה פשוטה שהחניך צריך מדריך קרוב אליו גם בגיל ובהתעניינות ולא נכון שראש הישיבה, גדול ככל שיהיה, יהיה מדריך לילדים ונוער.
4. לגבי הלבוש – מעודי לא באתי בטענות לגבי אף אחד. בתלמוד הבבלי במסכת שבת דף קמה: שואלת הגמרא "מפני מה ת"ח שבבבל מצויינים (בבגדים יפים) ועונה : לפי שאינן בני תורה" – בחו"ל צריך בגדים יפים לתלמיד חכמים ואילו בארץ ישראל לא צריך (וראה רש"י שם) ויש מי שהביאו מחו"ל את בגדיהם.
5. אינני יודע למה התכוונת בדברי הרב זצ"ל על ארץ ישראל
6. לקחת מכל רב מה שנוח
א. יש יתרון כפי שנאמר במסכת אבות הוי לומד מכל אדם ובודאי שכל גדולי ישראל השתדלו ללמוד מכל אחד ולפחות מתלמידי חכמים רבים. ומעטים גדולי תורה שהיה להם רק רב מובהק אחד.
ב. לצערי, רבים בכל החוגים והקבוצות גם דתיים וגם חרדים הולכים אחר הרב כאשר נוח להם ופחות מקבלים את מה שלא נוח להם. ולצערי במקומות מסוימים יש רבנים שמהססים לומר את דעתם מפחד הציבור.
7. לא שמעתי שמרננים על רבנים. אם יש שוליים אז עדיף לא לשמוע, ואם שמעת אסור לך להאמין.

לסיכום
אני משוכנע שהציבור הדתי לא איבד את הדרך בכלל ורק מתעלה ועולה מעלה מעלה בתורה בקיום מצוות וביראת שמים.


בברכה
דוד לוי


ובסוף דברי כמה מילים אישיות אליך
ראשית יסוד היסודות ועמוד החכמה הוא הענווה.
מכתבך מלא ביקורת ולפעמים אף כינויים לא מכובדים וצריך להיזהר מלהוציא שם רע על ציבור.
הדוגמא הבולטת היא במשפט "ילדים ... (משום כבודך לא אעתיק את דבריך)" עליך לחשוב כיצד לשוב בתשובה מדברים אלו.


תשובתי לאחר קריאת תגובתך

3.שרבנים יצהירו שזה דיעבד זה גרוע מאד ובפרט שזה לא נכון ולא אמיתי.
א. זו מחלוקת תנאים ולהלכה חייב אדם ללמד את בנו אומנות (גמרא),
ב. והרבה ניסו לעשות כרבי שמעון בר יוחאי ולא עלתה בידם (גמרא)
ג .לפי ביאור הרב קוק זו הסיבה העיקרית לחזרתו של רשב"י למערה ל 12 חודשים נוספים (עין אי"ה על מסכת שבת).
ד. גם בתוכניותיו החינוכיות של הרב קוק זה נדחה כמה שאפשר אבל לרוב הציבור בגיל תיכון כבר צריך לשלב הכנה ל"מלחמת החיים" (אגרות ומאמרי הראיה).
כמו כן יש רבנים הסוברים אחרת, כמו החתם סופר, שמדבריו לימוד מקצוע לפעמים חשוב יותר מלימוד תורה, גם כדי שלא יהיה חילול השם בכך שבארץ ישראל יזדקקו לעובדים זרים.
4. אסור לאדם לומר לשון הרע על עצמו- אבל זו בעיה שלך עם הקב"ה.
הבעיה היא הביטויים שקראת על ציבור שלם יקר וקדוש של כל מדריכי תנועות הנוער הדתיות.
א. אם זה נכון הרי שזה לשון הרע
ב. אם זה לא נכון הרי שהוצאת שם רע.
ומכיוון שקראת כך לציבור עליך לבקש מכל אחד ואחד מהם מחילה. מי שבאמת בקושי מניח תפילין אתה צריך לבקש מחילה שאמרת עליו לשון הרע, ואם יש מדריכים שמניחים תפילין בשמחה – עליך לבקש מהם מחילה שחשדת בכשרים והוצאת עליהם לשון הרע.
להזכירך שבית שני חרב לא על עבודה זרה ולא על גילוי עריות וכד' אלא על לשון הרע – ולכן לפני הכל עלינו לתקן חטא זה, ומוטב לאדם להפיל עצמו לכבשן של אש כנלמד ממעשה תמר.
בברכת שבת שלום אהבה ואחוה שלום ורעות בין כל בני ישראל
דוד לוי



כתבות נוספות