שאל את הרב

הסרת שיער בלייזר גברים

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 09/03/11 22:17 ג באדר ב'

שאלה

שלום , הבנתי מכל התשובות שנותנים כאן לאנשים אסורה הסרת שיער בלייזר לגברים ... אבל אם בן אדם מרגיש לא נעים ויורדים עליו בגלל שהוא שעיר וזה גורם לו לא להרגיש טוב ... או שבן אדם משחק כדורסל או כדורגל , חל עליו איסור כזה ?

תשובה

שלום גל,

התשובה למעשה לשאלתך למטה בסעיף ד.
א. מצוות התורה בונות את האדם ומחיות אותו, אבל הן אינן באות והולכות על פי הצרכים האישיים של כל אחד. איך היינו יכולים להתקיים כעם ישראל לאורך כל הדורות אם כל אחד היה קובע על פי רצונותיו האישיים מתי מצוות תקפות בשבילו, ומתי לא? ואיך היינו יכולים לקלוט לתוך נפשנו את האור המיוחד שבפנימיות המצוות, ולצמוח עוד ועוד מתוכן, אם אנחנו היינו הקובעים מתי יש לקיים אותן, ומתי לא.
ב. כמעט לכל אדם יש משהו נפשי או פיזי הנראה לפעמים לאנשים אחרים כחריג ומשונה. אין להתרגש מכך. אנחנו נבראנו על ידי הקדוש ברוך הוא בגלל שהוא רצה אותנו לעניין מיוחד ולברכה מיוחדת דווקא כפי שברא אותנו. אנו חייבים להאמין בערך הפנימי שלנו ובסגוליות נפשנו – שאנחנו נבראנו באופן שאין עוד אחד כמונו.
ג. לגבי כדור רגל וכדור סל אספר לך סיפור שקרה לי. כאשר שיחקתי בקבוצת כדור סל של התיכון בו למדתי בארצות הברית, שיחקנו פעם משחק ליגה כאשר נפלה הכיפה של אחד השחקנים על הפרקט. השופט מיד שרק פול טכני. הוא קבע שאם לא נוריד את הכיפות הוא ישרוק לנו עוד. החלטנו לעזוב את המגרש ולקבל הפסד טכני על אף שזה ממש פגע בסיכויים שלנו להגיע לפלייאוף. חשוב להמשיך לשחק אבל לא בביטול התורה.
ד. באופן מעשי לאחר בדיקת השאלות שנשאלו בקשר להסרת שער בלייזר לגברים, אפשר לסכם את התשובות כך:
אם מדובר ברצון להתייפות או להידמות למנהג המקובל אצל מי שמחכה את הצדדים הזולים של תרבות המערב - התשובה היא שאסור באופן חד משמעי.
אם מדובר בבעיה אמיתית של עודף שיער שמפריע (באופן אובייקטיבי) לחיים סדירים - התשובה היא מותר.
גם אם מישהו חש שעודף שער מפריע לו בחייו הסדירים, אסור לו להשתמש בלייזר להסרת שער באותם מקומות בפנים שאסור להשחית בהם שער. הם חמשה מקומות – בשני צדדי הפנים מסוף שער הראש עד מול אמצע האוזניים ובמקום החיבור בין הלסת התחתון והעליון, ובסנטר.
בנוסף, שיער בית השחי ושיער בית הערווה כשגברים אחרים נוהגים להעבירו - לדעת הרמ"א לא ראוי להעביר, אבל מותר. לדעת השולחן ערוך אסור ומכין אותו מכת מרדות, אבל אם זה מנהג של גברים אחרים - לא מכין אותו על זה מכת מרדות.
היוצא מכך - אם מדובר במצב שספורטאים אחרים מורידים את שערם מבית השחי ומבית הערווה בגלל שזה מפריע במשחק או בתחרות - אזי יש היתר לכתחילה.להסיר שער שם עבור אשכנזים שעבורם העיסוק בספורט הוא מקצועי. אם הספורט הוא תחביב, אסור להסיר שער ממקומות אלו בלייזר.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות