שאל את הרב

הלכות יחוד

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 17/10/02 11:13 יא בחשון התשסג

שאלה

לי ולעוד אנשים רבים יש בעיה בידיעת הלכות יחוד, אשמח מאוד אם הרב יוכל לפרט בקיצור את עיקרי הלכות יחוד.

תשובה

שלום לשואל

הלכות יחוד מפורטות ומפורשות בשולחן ערוך אבן העזר בסימן כ"ב.
ידוע, שיש הסוברים כי איסור יחוד הוא מן התורה ויש סוברים שהוא מדברי קבלה ונרמז בכתובים. ויש אומרים שזה רק רמוז בתורה בפסוק "כי יסיתך אחיך בן אימך" ומכאן למדו שבן אמך אסור לו להתייחד עם שאר נשים.
יסוד האיסור הוא, שכאשר איש נמצא עם אשה לבד, ללא השגחה או שמירה הם חלילה עלולים להגיע לעבור עבירה.

ולכן כתב השולחן ערוך: "אסור להתייחד עם ערווה מהעריות בין זקנה בין ילדה, שדבר זה גורם לגלות ערווה. חוץ מהאם עם בנה והאב עם ביתו והבעל עם אשתו נדה"

איסור היחוד הוא איסור חמור ולמעשה אסור להתייחד עם כל אשה בין אם היא נשואה ואפילו אם היא רווקה. ומכאן, שגם בחור הנפגש עם בחורה לצורך שידוך איננו יכול להיות עימה במקום סגור לבד, אף על פי שהם לקראת חתונה ממש. כי אפילו חתן בליל חתונתו שאשתו פרסה נידה אינו יכול להתייחד עמה, אלא הוא ישן בין האנשים והיא ישנה בין הנשים כמבואר בשולחן ערוך. וכל שכן שרווק או מאורס אינו יכול להתייחד עם ארוסתו.

אם אדם נמצא עם אשתו ויש בבית אשה אחרת הדבר מותר כיוון שאשתו משמרתו.

ובכלל האיסור, לא מתייחד איש לבד עם נשים ולא אשה עם אנשים אלא אם כן אשתו של אחד מהם נמצאת שם. ברור לכל שכאשר אשה של איש נמצאת שם הוא בודאי לא יבוא לכלל עבירה.

והוסיף השולחן ערוך ללמדנו, שאפילו איש שעסקו ומלאכתו עם הנשים אסור לו להתייחד עם הנשים. מה יעשה? כתב השולחן ערוך יתעסק עמהם ואשתו עמו או יפנה למלאכה אחרת.

היחוד הוא בחדר סגור אבל "בית שפתחו פתוח לרשות הרבים אין חשש להתייחד שם עם הערווה" כדאי לציין שהוסיף הבית שמואל שאם יש אשה שבעלה קינא לה דהיינו חשד בה שהיא מתרועעת עם אנשים, אסור לה להיות עם גבר לבד אפילו בבית פתוח.
פתח פתוח היינו מקום שיכולים להכנס לשם אנשים אבל אם זה בית ודלת סגורה אפילו אינה נעולה ואין דרך אנשים להכנס לשם בלי לנקוש בדלת, גם מזה יש להמנע.

גיל היחוד הוא: ילדה מגיל 3 ומעלה וילד מגיל 9 ומעלה.

כמו כן צריך לדעת שאין למנות אדם כשומר במקום שיש שם רק נשים מפני שזה גורם לפריצות.

לסיכומו של דבר: כל איש וכל אשה צריכים לדעת שיש סכנה גדולה של יצר הרע המגרה אנשים ואין לתת אפשרות שהאדם יוכל חלילה לעבור עבירה.

וכל דבר שנראה דבר פריצות יש להתרחק ממנו כמטחווי קשת.
זאת ועוד, כותב בעל כנסת הגדולה בסימן כ"ב, שאם בחור נמצא עם בחורה במקום חשוך בפינת רחוב חשוכה וכדומה הרי זה גם יחוד.
וכדאי וראוי שהמשתדכים ידעו להפגש כהלכה ומי יתן ולא יזדקקו לפגישות מרובות ועל כל אלו נאמר בתפילה "אל תביאנו לא לידי נסיון ולא לידי בזיון והצליחה נא את דרכנו ועניננו אמן.

כתבות נוספות