שאל את הרב

הלכה כב''ש2

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 26/09/02 00:31 כ בתשרי התשסג

שאלה

מאחר והפנתי את השאלה לכמה רבנים וכולם אמרו לשאול רב אחר אז אני שואל את הרבנים מהו המקור "הלכה כב"ש לעתיד לבוא"(ידוע לי המקור שהלכה כב"ה מערובין יג:)

בתודה מראש

חגי

תשובה

חגי שלום,
מצאתי בשני מקומות המציינים שהמקור לקביעת ההלכה לעתיד לבוא כב"ש הוא בכתבי האר"י ז"ל.
א.בספר מבוא לחכמת הקבלה( חלק א שער ג פרק א)וז"ל:
"וכמו"כ נודע כי ב"ה וב"ש שרשם חסד וגבורה, וכעת הלכה כב"ה, אבל לעתיד כב"ש, כמו שכתב האר"י הק' ז"ל. ואולי מטעם זה שונים בש"ס קודם כל דברי ב"ש ואח"כ דברי ב"ה":
ב. ב"שפת אמת" (במדבר קרח - שנת תרמ"ז):
וביארו בגמ' במחלוקת שמאי והלל מאחר שאלו ואלו דברי אלקים חיים למה זכו ב"ה לקבוע הלכה כמותם שנוחין ועלובין היו ע"ש בעירובין. והענין הוא עפ"י מ"ש במ"א דכתבו חז"ל שעלה במחשבה לברוא במדה"ד וראה שאין עולם מתקיים ושיתף מדה"ר. ובארנו כי לא הי' שינוי ח"ו רק שכן הי' הבריאה שיהי' בכל דבר תחילתו סדר הדין ובגמר ישתתף מדת הרחמים. ופי' אלו ואלו דברי אלקים חיים שב' הדיעות מתקיימים בשמים רק בעוה"ז הלכה כב"ה. ובשם האר"י ז"ל איתא סופה להתקיים כי לעתיד יהי' הלכה כב"ש".
וביתר הסבר כתב בספר קדושת לוי (ליקוטים):
"והנה ידוע שמחלוקת ב"ש וב"ה הוא, כי ב"ש היו מדת הדין ובית הלל היו מדת הרחמים, ומחמת זה תמיד הלכה כב"ה. כי ראו חז"ל שהעולם צריך למדת החסד, לזאת קבעו הלכה כב"ה, כדי להתנהג העולם במדת החסד. ונמצא לפי"ז בביאת הגואל בבי"מ, יתגלה מדת ב"ש כי אז אין צריך העולם למדת החסד, והדין יתהפך לרחמים ויהי' פסק הלכה כב"ש, וזהו תורה חדשה מאתי תצא. ולכאורה קשה האיך שייך לומר על התורה מלת חדשה כי אין השתנות בתור', ולפי דברינו יתכן כי זה אין דבר חדש ממש כי דברי ב"ש כתובים בתורה שבע"פ עתה אך הפסק הלכה יהי' כב"ש, כי העיקר כמו שהעולם צריך להתנהג באיזה מדה, כן הפסק הלכה ג"כ בזה המדה, ונמצא שהעיקר תלוי בבני ישראל כמו שאנו פסקינן הכא כן הקב"ה כביכול מתנהג בזה המדה עם בריותיו. וזהו פי' שירו לה' שיר חדש, והאיך יכול להיות שיר חדש, אך מחמת שתהלתו בקהל חסידים כשאנחנו מהללים אותו במדת החסד מעוררים מדת החסד וכן במה"ד ח"ו:
וכן מובא בספר ערבי נחל: "וידוע שבכל מקום מחלוקת בית שמאי ובית הלל בית שמאי מחמירין ובית הלל מקילין, כי מדת בית שמאי הגבורות הקדושים ומדת בית הלל רחמים, וכמשרז"ל (שבת ל ע"ב) לעולם יהא אדם ענוותן כהלל ולא קפדן כשמאי, ואמנם מדרגות בית שמאי גדול יותר, וכמשרז"ל יבמות י"ד. שאני בית שמאי דמחדדי טפי כמ"ש כ"ז בכתבים, ולכן לעתיד לבוא יהיה הלכה כבית שמאי, ומובן זאת היטב עם האמור, כי הבית שמאי מדריגתן יותר והמציאו ההנהגה תמיד מבריאה עצמה בלי מסך היצירה כמו שעלה תחלה במחשבה לברוא במדת הדין ושם הדקדוק מצוי ולכן לעולם מחמירין, משא"כ מדת בית הלל ההנהגה ע"י מסך היצירה שהקדים מדת הרחמים ולכן מקילין, ועכשיו הלכה כב"ה כי הנהגות רוב העולם ע"י היצירה, ולעתיד שיתוקן העולם ויהיה כמו שעלה במחשבה אז יהיה הלכה כבית שמאי":
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות