שאל את הרב

הטענת מכשירים סלולריים

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 25/10/02 12:32 יט בחשון התשסג

שאלה

לכבוד כבוד הרב,

אני תלמיד בישיבה תיכונית, לאחרונה ראיתי שהרבה תלמידים מביאים את הטלפונים הסלולריים שלהם ומטעינים אותם בכיתה.

המורים מצידם לא מתייחסים לזה.

האם מותר להטעין את המכשירים בכתה (כמובן בלי לשלם על החשמל)?

מצפה לתשובה, גלעד

תשובה

שלום לגלעד

הנני מבין שתלמידי ישיבתך הם תלמידים קבועים הלומדים כסדרם ומשלמים (יותר נכון – הוריהם) שכר לימוד כדת וכהלכה.
וכך או כך מדובר בעלויות נכבדות. אך בלי קשר לזה ללא הבחנה כמה אדם משלם יש דברים סטנדרטיים שהישיבה מעניקה לתלמידיה בכלל המחיר ויש דברים שהיא לא מעניקה לתלמידיה.
מלבד הארוחות ומקום הלינה הרי התלמיד משתמש במים ובשירותים הציבוריים וכל אלו כמקובל ברור שתלמיד לא יכול לקחת מחדר השירותים גליל נייר לביתו כי זה גזל אבל הדברים הללו נועדו לשימוש במסגרת השהייה בישיבה.
היום, כאשר כל תלמיד מצוי מחזיק בידו טלפון סלולרי, ברור שבימים ובשבועות שהוא בישיבה הוא מטעין את המכשיר. והטענה זו איננה באבקת חשמל שהוא מביא מהבית, הוא מטעין בחשמל שבישיבה.
והדבר פשוט וידוע ומקובל ואין פוצה פה ומצפצף לא בגלל שהמורים רואים ושותקים אלא בגלל שהם חושבים כמוני. כלומר, מה ההבדל בין אם התלמיד מטעין את הטלפון הסלולרי בפנימיה, או שהוא עושה זאת בכיתה, הרי זה אותו דבר. וכשם שהוא מתגלח כך הוא גם מטעין פלאפון.
אמנם יש לציין, שזה כאשר מדובר במכשירים קלים שהטענתם איננה צורכת חשמל רב ולא גורמת לנזק של נפילת מתח וכדומה בישיבה. אך ידוע שבפנימיות רבות יש הגבלה בחורף לגבי שימוש בטוסטרים למשל, או בתנורי חימום כל מיני מכשירים שצריכת החשמל שלהם גדולה ושימוש בהם יכול לגרום גם לנפילת מתח ובשימוש מצטבר גדול זו הוצאה גדולה לישיבה.
יש ישיבות שמאפשרות גם את זה, שן מודעות לכך שבחורף משתמשים במכשירים כאלה ומערכת החשמל שלהם בנויה לקלוט את השימוש הזה.
מכל מקום בדברים כאלה יש לבדוק היטב מה הוראות הישיבה.
כל זה התייחסתי מתוך הנחה שאתה מדבר על איסור גזל אם הוא קיים בהטענה. יתכן ואתה מדבר על משהו אחר, על הטענה במהלך השעורים כאשר המכשיר דלוק והדבר גורם לשבש את מהלך השעור ולבטל תורה הרבה.
אם התכוונת לכך, אז הרשה לי מילים אחדות בענין הפלאפון בכלל:
יש תופעה כזאת של אנשים שהם "חולי טלפון" הוא הולך איתו לכל מקום, הם משוגעים אחריו הוא מצליח להפסיק אותם באמצע שעור ויש כאלה שאפילו פוסקים באמצע התפילה בשבילו ואינם מכבים אותו לפני התפילה (ובזה הם עוברים על מה שנפסק במפורש בשו"ע "יסיר כל דבר הטורדו" לפני התפילה) ויש חולים מושבעים לטלפון הזה אשר נכנסים עימו גם לשירותים וחוץ מכבודכם הם אינם יודעים שבבית שימוש אסור לדבר. אם מדובר במחלה כזאת הייתי בהחלט בעד שהמורים יגזרו לבטל את הטענת המכשירים בכיתה אם זה גורם באמת לביטולה של תורה ולהפסקת מהלך השעור. אך אם מדובר בהטענה כאשר המכשיר כבוי מבלי להפריע, כי אז אין מניעה מלהטעין בכיתות הלימוד.
ושוב, כל הדברים הללו הם כל זמן שאין הוראות אחרות בישיבה. אם יש הוראות כאלה או אחרות יש להשמע להן ואם חושבים שהן אינן מוצדקות יש לבקש מהנהלת הישיבה לשנות אותן.

בברכה ובהצלחה.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368