שאל את הרב

האם התורה באמת יכולה לפתור את כל הבעיות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/12/02 00:46 ל בכסלו התשסג

שאלה

האם באמת ע"י לימוד תורה אפשר לפתור את כל הבעיות הקיימות של העם היהודי?

יש כל כך הרבה: גבולות, מים, מלחמות, אנטישמיות, פצצה דמוגרפית, שנאת אחים- (דתיים- חילוניים, אשכנזים -ספרדים), אלימות, אסונות, עוני וכו'... זה באמת אפשרי? איך זה אפשרי?... יהיה אפשר להפוך אותו למושלם ע"י לימוד התורה? אשמח לקבל הסברים ונימוקים. תודה רבה, אורן.

תשובה

לאורן היקר, שלום וברכה.
אשיב לשאלתך בקצרה, אע"פ שראויה היא להתיחסות ארוכה יותר. אם תשובה זו לא תספק אותך, תוכל לנסות גם לשאול שוב, בטלפון או באתר.
השפעת לימוד התורה (שכולל כמובן גם את קיום המצוות, "הלומד על מנת לעשות") לטובה על העולם מתחלקת לשני חלקים:
א. יש דברים שההשפעה לטובה באה באופן ישיר וטבעי, למשל המתחים החברתיים בין העניים לעשירים או בין הספרדים לאשכנזים וכו', האלימות ועוד, הם תוצאה ישירה של אי קיום התורה. בעל שמכה את אשתו, במעשה זה עצמו הוא עובר על מצוות התורה, שאסרה עלינו להכות. כשכל עם ישראל ילמד תורה על מנת לקיים אותה, האנשים יהיו טובים יותר ובעלי מידות טובות יותר (שזו הלכה לא פחות מכל הלכה אחרת, כידוע לכל מי שלמד את 'הלכות דעות (=מידות) להרמב"ם').
בכלל נושא זה יש למנות גם את 'הסכסוך הישראלי - ערבי', שאם נזכה לכך שכל עם ישראל ישמור את התורה, כולל גם יהודי חוץ לארץ, שיפסיקו להשאר בגולה, וכולל כל יהודי ארץ ישראל, שיאמינו בצורה מוחלטת בכך שעלינו להיות בארץ ישראל, ובכך ש'לא ליסטים אנחנו' במה שאנו גרים כאן אלא הקב"ה נתן לנו את הארץ הזו וציווה אותנו לשבת בה, ברור הדבר שסכסוך זה יבוא אל סיומו הטוב במהרה.
כמובן, יעד זה שכולם ישמרו את התורה הוא יעד רחוק וקשה, אך כשנזכה אליו, ואכן נזכה, כמובטח לנו, בעיות אלה יפתרו.
ב. ויש דברים שהפתרון שלהם יבוא באופן סגולי, בהשפעה על טבעית, בהשגחה אלוקית. כך אנו קוראים בכל יום בפרשת 'והיה אם שמוע' שכאשר נקיים את המצוות ירד יותר גשם. הדבר נכון גם ביחס לאסונות אחרים. זה עיקר מעיקרי האמונה, שכאשר עם ישראל נמצא בארץ, האסונות ימנעו כפי המידה שנקיים יותר את התורה ומצוותיה. הספרים 'שופטים' ו'מלכים' בתנ"ך בנויים ברובם על עיקרון זה.
עלה והצלח, בעזרת ה',
במידותיך, בלמודיך ובקיום המצוות,
מיכאל, חברים מקשיבים.

כתבות נוספות