שאל את הרב

דת ומדע

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 15/12/05 19:08 יד בכסלו התשסו

שאלה

יש כל כך הרבה סתירות בין האמונה ואלוקים [הדת והמדע], בגלל ריבוי המקורות, אני לא מצפה לקבל תשובה רק מקורות שיכולים לעזור לי בעניין...

עוד שאלה היא למה בקדושה 3 פעמים עושים את הפעולה הזאת של המעין קפיצה?.. קשה לי להגדיר אותה..

תשובה

מוריה, שלום וברכה.
אפתח בשאלתך השניה, הגבהת העקבים בזמן אמירת 'קדושה'. נוהגים להגביה מעט את העקבים בעת אמירת "קדוש קדוש קדוש" ו"ברוך" ו"ימלוך", ולשאת את העיניים כלפי מעלה כשהן עצומות, לבטא בזה רצון להתעלות ולהתנשא כלפי מעלה, והמקור לכך מהמדרש. (על פי הבית-יוסף והרמ"א באורח חיים סימן קכ"ה, סעיף ב, והמשנה ברורה סעיף קטן ו, וכף-החיים סעיפים ב, ט).

ההתעניינות המבורכת שלך במשמעות מנהגי התפילה מעידה על היותך אדם שרוצה להבין את משמעות המעשים שלו, ולעשותם מתוך הבנה, הזדהות ושמחה. על כן, אני מבקש להמליץ לך על כרך אחד מתוך סדרת ספרי 'פניני-הלכה' של הרב אליעזר מלמד שליט"א. הכרך העוסק ב'תפילת-נשים' כולל את הלכות התפילה וטעמיהן, מסביר את המיוחד בתפילת הנשים, את השווה והשונה עם הגברים, ובכלל מנתח בצורה ייחודית את מעמד האשה ביהדות. ההלכות מחוברות בספר עם טעמי המצות ומבוארות בלשון קלה מו הכללים אל הפרטים. אני אישית מלמד באולפנא את ספריו של הרב מלמד שליט"א ולא מצאתי עדיין ספר טוב יותר ללימוד הלכה והבנת התוכן שמאחוריה.

לשאלתך הראשונה, על היחס בין תורה למדע.
הנושא אודותיו שאלת הוא עמוק ורחב מאד. ברמה הראשונית של התשובה אני ממליץ לך לחפש ב'גוגל' את הערך "זמיר כהן", הוא מתמודד בצורה ראשונית עם הסוגיה. אם זה יספק אותך אין צורך שתחפשי עוד תשובות. אם תרצי להעמיק יותר אשמח להסביר רובד נוסף של היחס בין תורה למדע, לאור משנת הרב קוק.

שמחתי לגלות אדם ששואף להבנה ואמונה עמוקים, ולא נותן לבקשת האמת של הנשמה שלו - להסתפק בפירורים קטנים, אלא בוחר להעמיק, להבין ולהאמין.

בברכת מאמינים ומבינים,
יגאל ללום, צוות המשיבים - ישיבת הר ברכה.

כתבות נוספות