שאל את הרב

דיבור עם חילונים על הוצאת זרע לבטלה

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 07/03/06 09:04 ז באדר התשסו

שאלה

קראתי את השאלות והתשובות הקודמות שקשורות לנושא הוצאת זרע לבטלה עכשיו השאל שלי היא כזאת:

באחד הפורמים שהייתי (רובם שם חילוניים) היה כתוב שאיסור הוצאת הזרע נובע מהמיקרה של אונן דבר שראיתי שהוא לא נכון

בירצוני לתקן אותם אבל מה להגיד? מה הסיבה שביגללה אסור האיסור הזה?

תשובה

שאלתך בעניין הסבר טעם האיסור לחילונים אינה נוגעת רק לגבי איסור הוצאת זרע לבטלה, זוהי שאלה כללית כיצד יש להסביר את התורה לאנשים שרחוקים מאורח חיים דתי.
הקושי הגדול בהסברה זו הוא העובדה שהרבה הסברים בנויים על הנחות יסוד וערכים מסויימים שהיהודי ששומר תורה ומצוות ומאמין בנותן התורה מקבל אותם ועל בסיסם אפשר להבין גם טעם מצווה זו או אחרת. יהודי הרחוק מערכים אלו וחי חיים שאינם של תורה מתקשה להבין את היסודות והערכים הללו וממילא מתעורר בו הקושי להבין את משמעותה של מצווה זו או אחרת. למשל במקרה הנדון הסבר הבעיה בהוצאת זרע לבטלה מצד ההמשכות אחרי תאוות העולם ורדיפה אחרי ההנאה, תובן ליהודי שאמון וחי על ערך זה אך יהודי הרחוק מתורה ומצוות מאמין באכול ושתה כי מחר נמות ומה הבעיה בחיפוש אחר הנאות העולם, כך שנקודת היסוד עליה בנוי ההסבר היא נקודה שטעונה הסבר בפני עצמה.
בכדי שנוכל בכל זאת להסביר מצוות מסויימות ליהודי הרחוק מתורה וממצוות חשוב לאבחן מהם הערכים שגם הוא מזדהה אתם ולראות כיצד ערכים אלו טמונים במצווה המדוברת. לכן גם ההסבר שהאיסור נלמד מחטאם של ער ואונן אינו קביל בפורום זה [למרות שיש אמת בדברים אלו וכפי שלמד ר' יוחנן בגמרא במסכת נדה דף יג' עמוד א' שהמוציא זרע לבטלה חייב מיתה כפי שאונן שעשה זאת נהרג בידי שמים].
לפי דעתי הבעיה בנושא של אוננות יכול להיות מובן גם ליהודי שרחוק מתורה ומצוות שהרי גם בחברה חילונית לא רואים בעין חיובית מעשה של אוננות. הטעם לכך הוא שכל כח שיש לאדם משמש למטרות בניה ויצירה ולא לצורך סיפוק עצמי בלבד. כח אדיר זה של המשיכה המינית טומן בחובו את הרצון להמשך קיום העולם, הרצון לגדל ילדים ולהקים משפחה בריאה והרצון לכונן קשר זוגי תקין ובריא. אמנם נכון שעל פניו לא ניכר שזהו מקור המשיכה אך ביסודם של הדברים זהו הכח המניע אותם. אוננות היא מעשה הלוקח כח בריא זה ומעוות אותו, יש כאן שחיקה של מוסד המשפחה והזוגיות הבריאה. אדם שמחפש את ההנאה והתאוות ביצר העריות ימצא את עצמו מתייחס לאשתו ככלי המשמש למילוי צרכיו המינים בלבד, גם הרצון שלו לבנות משפחה בריאה יפגע בעקבות בניית עולם ערכים מעוות כזה. מוסד המשפחה והזוגיות הוא ערך שגם אדם הרחוק מתורה ומצוות מזדהה איתו, אם נשכיל להסביר שמוסדות אלו נפגעים בעקבות הוצאת זרע לבטלה נזכה לקרב ולו במעט את המצוות לאחינו הרחוקים מתורה וממצוות.
לסיים הייתי מציע שבמקביל למאמץ ההסברה על ההגיון שבמצוות לאחינו שאינם שומרים אותם, כדאי שנתחזק אנחנו בהכרת התורה וערכיה. אם לנו הדברים יהיו ברורים דים ודאי לי שנוכל גם להסביר אותם בצורה משכנעת ואמיתית יותר.
בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות