שאל את הרב

בתי קולנוע..

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 18/12/05 13:54 יז בכסלו התשסו

שאלה

כבוד הרב..

האם מותר ללכת לקולנוע שומר שבת כדי לראות סרטים כגון:הארי פוטר??

תשובה

השאלה: האם מותר ללכת לקולנוע שומר שבת לראות סרט נקי כגון ארי פוטר?
תשובה:
ראשית כל, יפה שאתה אמיתי עם עצמך ובודק גם את השאלות המאוד רגישות.

לעניינינו:
הבעיה העיקרית קודם כל היא עם המקום, כלומר בית הקולנוע עצמו. אספר לך סיפור קצר. שמעתי פעם על זוג חרדים שהגיעו לרב בגלל מריבה שהייתה ביניהם. האשה רצתה מאוד ללכת לקולנוע לראות סרט, [אני חושב באופן חד פעמי], כמובן לסרט נקי, והבעל לא הסכים. מה לדעתך אמר להם הרב?
הרב אמר לבעל שיחבוש כיפה סרוגה וילך לקולנוע, וכך יפתור גם את הבעיה של שלום בית וגם את הבעיה של חילול השם. אתה מבין את משמעות הדברים? איך אנחנו מצטיירים בעיני הציבור החרדי? ובצדק. כי אדם חילוני לא מבדיל בין כיפה סרוגה תורנית, ללא תורנית, ובשבילו כולנו מחפפים, ואילו החרדים הם הצדיקים. ואת זה עלינו לשנות.
אבל למה בעצם יש בעיה ללכת לקולנוע? [כרגע אני לא מדבר על עצם ראיית סרטים].
1. זמנו של האדם הוא קצוב - 24 ש' ביממה. חלק ניכר מהזמן מושקע בצרכי הגוף: אכילה, שינה, ספורט [לצורך בריאות] וכדו'. וחלק מושקע בצרכים הרוחניים: תפילה, לימוד, גמילות חסדים וכדו'. יש זמן נוסף והוא זמן המיועד להתאווררות. על האדם ללמוד כיצד להתאוורר.איך לנצל גם את ההתאווררות, כי הזמן קצר והמלאכה מרובה. אפשר להתאוורר גם עם דברים המועילים לאדם. למשל, לאדם בא לנשנש משהו, הוא יכול לאכול עוגה או תפוח. ברור שעדיף תפוח כי בנוסף לנשנוש, הוא בריא. כך בהתאווררות, אפשר ע"י משהו שהוא לא תורם לאדם כלום, ואפשר ע"י משהו שמועיל כגון ביקור חולים, או קריאת ספר טוב וכדו'.
2. מה תעשה עם עצמך בזמן הפרסומות הלא צנועות? לאיזה כיוון תסובב את הראש?
3. האם הארי פוטר זה באמת סרט נקי? ואם כן, האם המסרים שבו נקיים? כגון אלימות, פנטזיות, מראות לא צנועים וכדו'.

ש: לאור האמור לעיל יש לשאול, האם מותר לראות סרט שבאמת נקי בבית, במחשב למשל, למי שמתנגד לטלוויזיה [מהסיבות שנמנו לעיל ומעוד סיבות, אך אני לא רוצה להאריך]?
ת: תלוי בתדירות. אם אדם רוצה להתאוורר ע"י סרט טוב פעם בכמה זמן, נראה לי שזה בסדר. זה כמו לצאת לטיול קצר. אך התלות היום שיש לאנשים בטלוויזיה היא חולנית ומסוכנת: קובעים לי מתי לבכות, לחייך, לפחד, לאהוב, לשמוח. קובעים לי מה לקנות, מה לאכול, לאן ללכת וכדו', אחרת לא היו משדרים יותר פרסומות, "ושומר נפשו ירחק מהם". [משלי פכ"ב, ה'].

יישר כוח ובהצלחה
בברכה צוות המשיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
נשמח לתגובה karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות