שאל את הרב

ביקור בבית הקברות

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 31/12/02 22:59 כו בטבת התשסג

שאלה

לרב יוסף שלום!

ברצוני לדעת אם ישנה בעיה לבקר בבתי קברות שלא פעם בשנה- בהזכרה.

שמעתי שאסור לבוא סתם ככה מפני שאתה גורם לנשמה של הנפטר לרדת לקבר. ולכן מותר רק פעם בשנה ביום ההזכרה. אשמח לקבל תשובה

בברכה

בתיה סמואלס

תשובה

שלום לשואלת

ידוע שמקום הקבורה נקרא "ציון" ומדאורייתא יש מצווה לציין קברות ולסמן אותם ומקור החובה הוא בפסוק "טמא טמא יקרא" והטעם כדי שאנשים ובפרט כהנים ידעו שיש כאן קבורת אדם.
בימינו יש בתי חיים מסודרים. בימיהם הקבורה היתה במערות בגבעות בהרים ובכל מיני מקומות.

נהוג לעלות לפקוד קבר ביום השבעה כאשר על פי חכמת הקבלה (וכן נהוג ברוב המקומות בארצנו הקדושה) יש לשים מצבת אבן או שכבת בטון לפני יום השבעה וכמו כן עולים ביום השלושים, בחודש האחד עשר ובחודש השנים עשר (ובשנה מעוברת עולים בחודש השנים עשר ולא מתחשבים בחודש הנוסף) וכמו כן עולים בערב ראש חודש אלול וערב ראש חודש ניסן.
ובשולחן ערוך כתוב שביום תשעה באב מנהג אבותינו לעלות לקברות לעורר רחמים. (ולדעתי המקור להשתתפות בתשעה באב על קברות הוא מכלב ויהושע שהרי כלב הלך לחברון להשתטח על קברי אבות וחטא המרגלים היה בתשעה באב.
ואפשר שדווקא ביום החורבן אנו אוחזים במעשה כלב לחבב את ארץ ישראל ולעורר על בנינה ביום לידת משיח צדקנו ט' באב.
לפי דעת המקובלים אכן אין ענין לעלות הרבה לבית הקברות. אמנם, לקברות צדיקים אפשר.
וצריך לדעת שעיקר הדבר שעילוי נשמה לנפטר איננה דווקא על מקום קברו, אדרבה כתוב בירושלמי "אין עושים נפשות לצדיקים – דבריהם הם הן זכרונם" כלומר לא בונים לצדיק קבר מפואר, העיקר יהיה כשלומדים אומרים קדיש מתפללים עושים מעשים טובים. אדם שתרם פלורסנט לישיבה בעשרה שקלים ושלושה בחורי ישיבה לומדים לאור הפלורסנט הזה מאה שמונים לילות כפול שש שעות – זה עושה הרבה נחת רוח למנוח.
ועיין בספר מקור חיים השלום להגאון רח"ד הלוי ע"ה בחלק ה' זה פרק מיוחד העוסק בענין העליה וההשתטחות על קברות והדרך הראויה והמומלצת על פי חכמת האמת.
ומכל מקום, אם יש אדם שרוצה להעלות את זכרון הוריו דווקא על ידי ההשתטחות על הקבר – נהגו להקל בזה, אך תמיד יזכור שיש איסור דאורייתא של "דורש אל המתים" שאסור לדרוש במתים ואסור להתפלל למתים אלא רק צריך להתפלל לה' יתברך שזכות הנפטר תעמוד לנו.
ועיין בספר "שפתי צדיקים" של המקובל האלוקי הגאון חכם סלמן מוצפי זיע"א שערך שם סדר השתטחות על קברות צדיקים ותמיד התפילה היא לה' יתברך.
וכמו אשר בליל זה ליל ד' בשבט ליל הילולתו של צדיק יסוד עולם הגאון המקובל רבי ישראל אביחצירה זיע"א רבים ושלמים וטובים משתטחים על קברו, מתחננים לה' יתברך עושה נפלאות גדולות לבדו שזכות הצדיק תעמוד לנו.

כתבות נוספות