שאל את הרב

ביקור באתרי אפיקורסות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/07/02 04:54 טז באב התשסב

שאלה

היום ביקרתי באתר המכונה "חופש" המפרסם מאמרים נגד חרדים, נגד כל סממן דתי כלשהו ונגד אלוקים. הם מתארים שם באופן מפורט ומורכב (ולא שוכחים להצטייד במדענים וחוקרים) כיצד נברא העולם וכי האלוקים הוא פרי המצאתו של האדם. בתחילה אמרתי לעצמי "הנה אתגר! מקום כל-כך חשוך בו אפשר לזרוע קצת אור..." אבל מהר מאוד התחלתי להרגיש כאבי ראש אמיתיים מכל השטויות שנכתבו שם ואני מאוד חוששת שהדברים הכתובים ישפיעו עליי במוקדם או במאוחר.

מה אני אמורה לעשות? מספר הודעות שרשמתי זכו למענה והתייחסות ונראה כי יש מי שרוצה להקשיב במקום הכל כך רווי שנאה הזה. מצד שני, האם יש גבול להקרבה?

ספיר

תשובה

לספיר היקרה שלום רב!
בספר קוהלת ישנם שני פסוקים שלכאורה נראה שיש סתירה ביניהם. פסוק אחד אומר: "ענה כסיל כאיוולתו" ופסוק שני אומר:"אל תען כסיל כאיוולתו".
איך מתרצים את הסתירה הזו?
התשובה לכך היא שיש שני סוגים של כסילים. יש כאלה שאם תענה להם, תסביר את מקום טעותם – יש סיכוי שיקבלו, יבינו, ואולי אפילו ישנו את דרכם. לכאלו יש טעם לענות.
אך יש סוג שני של כסילים, אנשים עקשנים ואטומים שעומדים על דעתם. כל דיבור איתם לא יועיל, ועלול רק להזיק.

אני מכיר היטב את החומר של האתר 'חופש', 'דעת אמת' ושאר אתרים דומים שממומנים על ידי אירגוני שמאל שרועדים מפחד מכך שתורת ישראל הולכת וכובשת עוד לבבות בעם ישראל, ולשם "מטרה נעלה" כזו, של להרחיק את לב ישראל מאביהם שבשמים- הם מוכנים להשתמש בכל האמצעים- כולל לשקר, לסלף, ולהוציא דברים מהקשרם.
אני מודה שכשהגיעו לידי בפעם הראשונה כמה קונטרסים של 'דעת אמת' ועיינתי בשאלות שלהם, היו שם כמה שנראו לי באמת רציניות. לא הייתה לי על המקום תשובה עליהן. אמרתי אז לעצמי:"באמת שאלה". ניגשתי אז לרב שלי וביקשתי ממנו לשבת ולדבר על הדברים ולברר אותם. ישבנו ביחד ותוך רבע שעה ראיתי איך השאלות נמוגות, והאמת הגדולה שמתבררת מ'"דעת אמת" היא שמשטחיות הבנה שמעורבת בה גם בורות ועוד קצת רשעות יכולים לצאת דברים באמת נוראים.
כמה ימים לאחר מכן קיבלתי מידיד שלי קונטרס של תשובות שכתב רב אחד כתגובה ל'דעת אמת'. פשוט נדהמתי. הוא פירק אותם לגורמים. לא השאיר אבן על אבן וחשף את שיטת העבודה שלהם: מעתיקים שאלות מכל מיני מקומות, חלקן שכבר נשאלו לפני מאות שנים, לפעמים על ידי חכמי ישראל בעצמם, ומביאים אותם כאילו הם 'המציאו כעת את הגלגל' וזו שאלה חדשה שהם חשבו עליה במוחם האדיר. הם לפעמים מציגים את הדברים בצורה כזו שכאילו כל התורה תלויה בשאלה הספציפית הזו, וכיוון שיש שאלה- כל התורה נופלת. זה עלוב, מגוחך, חסר יושר אינטלקטואלי פשוט.

ספיר, אל תשלי את עצמך שתוכלי לזרוע שם אור. חבל על הזמן שלך. תעשי דברים חשובים יותר: לכי לטיול עם חברות, תשחקי עם האחים הקטנים, אפילו תקראי הארי פוטר. לא חשוב מה, כל דבר עדיף מאשר לבזבז את הזמן על ההבלים שלהם. מלבד זה שזה באמת עלול להזיק ולקרר את חום האמונה אצלך, לא בגלל שיש איזו אמת בשטויות שלהם, אלא כי לא תמיד כל אחד בקי בכל הנושאים שהם מביאים, והם גם מרבים לצטט מדברי חז"ל והתורה לשם ההוכחות שלהם- ומי שלא מכיר את הדברים מבפנים עלול להתרשם מזה. מי שבקי בנושא פשוט מגחך. אל תתרשמי מזה שזכית מהם למענה. הם יעשו הכל כדי לצוד נפשות ולהפיל אנשים בפח שלהם.

המסקנה שלי מהמפגש שלי עם האתרים האלו ודומיהם ההיא אחת- כמה חשוב ללמוד אמונה ברצינות! הרב קוק זצ"ל לימד אותנו:"הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אל מוסיפים חוכמה". התשובה שלנו לרשעה לכפירה ולבערות של אתרים כאלה ושל ואנשים כאלו – היא להוסיף צדק, אמונה, וחוכמה. אין טעם לנסות להתווכח איתם או להוכיח להם. מי שלא רוצה להקשיב – שום דבר לא יעזור לו! מה שמוטל עלינו הוא להתגדל באמונה, לברר אותה ולהעמיק בה, להתחזק ביושר, במידות, בקיום מצוות- זו התשובה האמיתית והנכונה לכל זה.
רק מי שכבר קרא דברים שלהם והשאלות באמת מטרידות אותו שיפנה לרב (ניתן גם לפנות אלינו בעניין) כדי לברר את הדברים האלו. אך לכתחילה אין טעם ואין תועלת לעסוק בשלילה, צריך לעסוק בטוב, בחיוב, בלימוד האמת בעומק ובגובה הראוי, וממילא תתברר השלילה והשקר שבכל הדברים האחרים.
חזקי ואמצי והצליחי בדרכך, דרך האמת ואמונה, ומתוך שנרבה אור - כל החושך ייעלם, עד שנזכה ש"תימלא הארץ דעה את ה' ", במהרה בימינו. אמן.
כל טוב
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות