שאל את הרב

בחירה חופשית

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 19/01/06 01:09 יט בטבת התשסו

שאלה

שלום לכבוד הרב!

לפני כמה זמן שמעתי שהזיווג של האדם נקבע על ידי בחירת האדם. כלומר מה שאותה בת קול מכרזת ארבעים יום לפני הולדת האדם זה החצאי נשמה, אבל בפועל עם מי להתחתן אז זה בחירה של האדם בלבד והאדם הוא מחליט עם מי להתחתן ויש לו בכך בחירה חופשית. האם זה כך? ואם לדוגמא מישהו איחר לעבודה בגלל טרקטור שעשה פקק אז ה' החליט שהוא יאחר לעבודה אבל שזה יהיה על ידי הטרקטוןר זה כבר בחירה חופשית של הנהג טרקטור. ואם לדוגמא יש ילד שההורים מרביצים לו אז זוהי בחירה חופשית של ההורים אם להרביץ לו וכל הסבל שהילד יסבול הוא בגלל ההורים בלבד ולא מאת ה' ואם ההורים יחליטו להפסיק להרביץ אז הילד יפסיק לסבול כי הכל תלוי בהורים. ואם לדוגמא מישהו העליב אותי אז אומנם זה מאת ה' אבל זה לא שה' אמר לאותו אדם להעליב אותי וגם לא שאם אותו אדם לא יהיה אז אני בכל זאת איעלב באיזושהי דרך. ואם מישהו ראה מלא זמן טלויזיה והיה קשה לו להפסיק ואחר כך פיספס את האוטובוס וככה איחר לעבודה אז זה לא שה' החליט שהוא יאחר אלא זה באשמתו שהוא איחר ואם הוא היה מחליט להפסיק לראות אז הוא לא היה מאחר לעבודה.

האם זוהי האמת? מהי הבחירה החופשית שיש לאדם? האם האדם מחליט לעצמו עם מי הוא יתחתן?

תודה רבה.

תשובה

שלום רב,
אני מצרף לך כאן מאמר בנושא חשוב זה שהעלית. המאמר הוא מתוך הספר "אור פנימי", שאפשר לקרוא בו באתר שלנו: www.levhadvarim.com

בשר וחלב

על פי תורת הסוד - מרמזים החלב והבשר על שני סוגי תפישות יסודיות בנפש האדם. החלב - מרמז על הנהגת הקדוש ברוך הוא הנקראת ידיעה. כלומר - בורא עולם יודע על כל המתרחש בעולמו ובחייו של כל פרט בו. הוא קיים, משגיח על הכל, ומעורב בכל.

בהתהוותו או בהכשרו של החלב לאכילה - אין האדם מעורב. מעצמו, בכח החוק האלוקי הטבוע בו, הופך הדם בשעת הלידה - לחלב, ואז הוא הופך להיות מותר לאכילה, נוח וקל לשימוש ולעיכול. כל מהותו - ביטוי להשגחה האלוקית.

הבשר, לעומת זאת, מרמז על כח הבחירה הניתן לאדם. מבין כל הברואים האדם לבדו הוא בעל הבחירה החופשית. ובכל רגע הוא עומד בפני נסיון ובחירה - האם לסגת או להתעלות ע"י החלטותיו והתנהגותו.
בכדי שניתן יהיה להנות מן הבשר יש לעמול. על האדם מוטל לשחוט את הבהמה, להמליחה ולהכשירה לאכילה, לבשל או לצלות את הבשר ואחר כך, ללעוס...
כל אלו הן פעולות בחיריות. אין הן נעשות מעצמן.
שתי תפישות יסוד אלו - האמונה בקיום האלוקים והשגחתו מחד, והאמונה בכח הבחירה של האדם ובאחריותו למעשיו מאידך, טבועות באופן בסיסי בלבו של כל אדם. אין הן נחלתם של שומרי מצוות בלבד, וכל המתבונן בנפשו פנימה - יוכל לזהות על נקלה אותן או את ביטויין בחייו.

תערובת מזיקה

אולם בדיוק כשם שהתורה אוסרת עלינו לאכול בשר וחלב יחד - כך בדיוק אוסרת השקפת התורה את "ערבוב" שתי התפישות המרומזות בחלב ובבשר.
עבודת האדם - להרחיק ולהפריד ביניהן וללמוד להשתמש עם כל אחת מהן - במקום ובזמן הראויים.

לדוגמא, התורה אומרת "ששת ימים תעשה מלאכתך". כלומר, חוק אלוקי הוא, מסיבות רבות ועמוקות, שעל האדם להשתדל לצורך פרנסתו.

ההשתדלות - הינה דבר התלוי בבחירתו.
אם ישב בחיבוק ידיים ויצפה לישועה האלוקית - הריהו שוטה. כאן הוא מקומה של הבחירה.
אולם לאחר שבחר ועסק בהשתדלות לפרנסתו, אם תצליח ההשתדלות בידו, אם לאו - דבר זה מסור בידי בוראו.
אם למרות השתדלותו אין עולה בידו להתפרנס כרצונו - עתה העת לזכור ולעורר את תפישת הידיעה - כי אחרי ככלות הכל הקב"ה מנהיג את העולם ואת חיי כל אדם, והוא זה שמחליט מה תהיינה תוצאות ההשתדלות האנושית.

כידוע, אין די בתושיה וממון בכדי להצליח. יש אנשים "חסרי מזל" שלמרות ההסתברות ההגיונית להצליח בהשתדלותם, הם נכשלים. ויש אחרים חסרי ממון או תושיה - שלהם "מאיר המזל פניו". ומה שקרוי, לשם נוחות, בשפת ההמון "מזל", קרוי בפינו "השגחה אלוקית". ועל כל פנים הרי לא ההשתדלות לבדה מכריעה את גורל הפרנסה.
כלומר - כשאדם בא בטענות לקדוש ברוך הוא מדוע אינו עוזר לו במקום שהוא זקוק לעזרה, יתכן מאד למעשה שהוא זה שצריך לפתור את בעיותיו ולפעול ולעזור לעצמו, פירושו של דבר להשתמש ב"חלב", בידיעה, במקום ב"בשר", בבחירה. הוא ערבב את התחומים ונכשל באסור של בשר בחלב.

וכשאדם מנסה להחליט ולפעול במקום שאין לו יכולת פעולה ואין הדבר תלוי בו (והרבה ממאורעות האדם אינם תלויים בבחירתו, כידוע), פירושו של דבר שהשתמש בתפישת ה"בשר" - בחירה, במקום שהיה עליו "להכניס לתמונה" דווקא את תפישת ה"חלב" - הידיעה, את הזכרון שהקדוש ברוך הוא מנהיג הכל. אף אדם זה נכשל בבחינה מסוימת של אסור בשר בחלב.

תפישה "חלבית" ותפישה "בשרית"

יש אנשים, שאת זירת חייהם תופשת כמעט תמיד השקפת הידיעה - החלב. כשם שהחלב הוא קל ופשוט לעיכול - אף הם מבקשים "חיים קלים", בלי צורך לבחור ו"ללעוס" בשר.
תפישה זו נובעת, בסופו של דבר, מהתעלמות מכח הבחירה ונטיית יתר לצד הידיעה, כאילו אין דבר שתלוי באדם, אולם מובן שבהעדר מקומה של האמונה בבחירה ובאחריות - תפישה "חלבית" בלבד - הינה הרסנית. ולעומתם - יש שנפשם "בשרית" מדי, הם מודעים לבחירתם ולאחריותם למעשיהם, אולם זכרונם אודות החלב - הידיעה - ומעורבותו של הקב"ה בכל - רופף וחלש. ועל כן הם בעלי רגשי-אשם וביקורת עצמית מוגזמת, כאילו הכל תלוי רק בהם. (הלחץ, הדאגה או הכעס - הם תמיד האיתותים של הנטיה המוגזמת לצד ה"בשרי").

ערבוב התחומים, אם כן, מזיק ומסוכן.
מן ההכרח להשתמש בשני הכוחות, אבל נצרכים להרבה התבוננות בכל רגע ובכל מצב - איזה כח יש להפעיל. אבל לא את שניהם בו-זמנית!
מחד - האדם אחראי למעשיו וחייו מסורים בידיו, ומאידך - אסור לו לשכוח שהקב"ה אף הוא שותף, שהוא איננו לבדו.
וזהו אחד מן הטעמים על פי הסוד של מצות התורה שלא לאכול בשר וחלב יחד.
כל אחד בפני עצמו - מותר ונחוץ. אבל מסוכן הוא ערבוב התחומים ביניהם.
(ענין זה קשור גם לאיסורי "הרכבה" אחרים כגון צמר ופשתן באותו בגד, כלומר שעטנז וכו').

מובן גם, שאין די בהתבוננות. ללא תפילה על הנושא ועזר אלוקי אמיתי אי אפשר להפנים התייחסות עדינה זו להשקפות הנפש ואי אפשר לזכות להשתמש בכל מקום בהשקפה הראויה.

כתבות נוספות