שאל את הרב

א. עולם לבן ועולם שחור ב. ענווה

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 06/12/10 21:10 כט בכסלו התשעא

שאלה

אובחן, יש לי שאלות בזמן האחרון שאני צריך מענה להם ובגללם אני מרגיש תקוע ואני צריך שתענה עליהם בקצרה.

1) אולי לא תאהב את השאלה הזאת, אני רוצה שהעולם וישראל בייחוד תהיה מה שנקרא "לבנה" ואני לא אומר אשכנזית אלא בגווני הלבן כולל מזרחים(אני בעצמי מזרחי). אני מאמין

שהמצב החברתי נפגע כאשר המרקם או התדמית הגזעית משתנה ולא רק, משפיע על התדמית של המדינה. אני פשוט לא יכול לקבל את האדם השחור למרות הערצות שלי אליו.

קשה לי לראות איך אישה לבנה וגבר שחור מתחתנים ועושים ילדים או בכלל מתראים. נכון שאי אפשר להאשים את האדם על פי הצבע אבל יש לי את הרצון לראות את העם שלנו, וכל עם אחר

במצב ייחסית אחיד גזעית. אני לא אומר שזו בעיה פשוט אני רוצה לדעת אם המצב הזה ישתנה בסופו של דבר.

2) אני רוצה לדעת מה זו ענווה וכיצד היא תורמת לשיפור המצב? מצטער שאני אומר זאת, אך הטיעונים שקשורים לה' לא כל כך מעניינים אותי למרות שאני רואה בו יישות עליונה ביותר.

תשובה

שלום גולן,

א. בפרק א בספר בראשית כתוב שהבורא ברא את האדם בצלם א-לוהים. לא כתוב שמדובר רק באדם לבן ולא בבני אדם שבצבע אחר. יש מפרשים שהבינו שמדובר רק בעם ישראל, אבל רוב המפרשים הבינו שמדובר בבני אדם ככלל.
ב. בברית שכרת ה´ עם נוח ביציאה מהתיבה נאמר, "שופך דם האדם באדם דמו ישפך, כי בצלם א-להים עשה את האדם". פסוק זה מהווה בסיס לציווי של "לא תרצח" המכוון לכל בני נוח. בני נוח היו שם, חם ויפת. אחד מבני נוח היה כוש. כלומר, הפסוק המחייב שמירה על חיים בגלל שהאדם נעשה בצלם א-להים מתייחס גם לאנשים שאינם "לבנים".
ג. כל אדם אשר מקבל על עצמו להשתייך לעם ישראל למרות שלפעמים אנו נרדפים ולא מקובלים בעיני חלק מהאומות, ומקבל על עצמו עיקר המצוות והאמונות לפני בית דין של שלושה, ונימול וטובל במקווה כשרה - הינו יהודי כשר לכל דבר. לא כתוב בשום מקום שמקבלים רק "לבנים" במסגרת זו.
ד. אני לא מבין למה מצב זה צריך להשתנות. נהפוך הוא. אני מכיר אישית יהודים "שחורים" שהם תורמים רבות לקיומנו כעם ואחרים הזוכים ללמד תורה ועבודת ה´.
ה. החיוניות של ענווה היא בכך שרק אדם היודע להיות קטן בעיניו מסוגל באמת להקשיב לאחרים ולהיפתח להם מתוך קשר בין פנימיותו לפנימיותם. רק מי שמוכן לשאול שאלות מתוך שהוא "לא יודע" מסוגל להתחדש ולצמוח. רק מי שעניו מסוגל להכיר את נפשו שהרי הבעיה העיקרית של הגאווה - ההתמלאות בעצמי - היא שמידה זו מהווה חיץ ביני לבין עצמי.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות