שאל את הרב

אני שונאת את הרב שלי...

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 06/12/05 20:51 ה בכסלו התשסו

שאלה

יש לי בעיה-אני לא סובלת בימיוחד את הרב שלי להלכה. אני יודעת שזה לא טוב ביגלל שהוא רב והוא מורה ובסופו של דבר גם בנאדם... אני לא יודעת אך להפסיק לישנוא אותו וגם אם אני מנסה אני מרגישה כל הזמן שהוא מנסה לימצוא חן בעיני אנשים וזה מרגיז! אני ישמח מאוד אם תיתן לי עצה אך להפסיק לחשוב עליו דברים רעים. קראתי בספר שמירת הלשון שמיצווה להעיר לאדם ששונא את חברו. חברה שלי שונאת את הקומונרית שלנו-אני חייבת להעיר לה על זה? (למרות שאני גם לא כלכך אוהבת אותה?) תודה רבה על ההקשבה אתם ממש עוזרים!!

תשובה

שלום!
בני אדם, בטבעם, שונים זה מזה וממילא ישנם תכונות של אנשים אחרים שלא אוהבים. לשנוא אחרים זה דבר מאוד טבעי בעולמינו, ובאמת רוב האנשים לא מתמודדים עם שאלה זו. עצם נכונותך להתמודד איתה מראה על גדלות.
איך באמת נתמודד עם רגשות שנאה ונפסיק לחשוב על אדם אחר דברים רעים? איך נתמודד עם הציווי "אל תשנא את אחיך בלבבך"?
שנאה כמו כול רגש אחר בנויה בעיקר על יסודות שכליים. דוגמא מפורסמת לכך הם דבריו של הראב"ע על איסור "לא תחמוד" (שמות כ´,יג´). הראב"ע שם שואל איך אפשר לצוות על אדם לא לחמוד, הרי זה רגש שאין לאדם שליטה עליו! הוא עונה שבן כפר יחמוד רק בת כפר אחרת, אך לא יעלה בדעתו לחמוד בת מלך שהרי אין סיכוי שיוכל לממש את תאוותו. ממשיך הראב"ע ואומר שאם אדם מציב לעצמו גבול ברור ואומר שגם בת כפר היא מחוץ לגבול בשבילו, בסופו של דבר יצליח להתמודד עם "לא תחמוד". היסוד הזה הוא יסוד גדול ביהדות, וקשור לתחומים רבים אחרים.
נחזור לשאלתך. אם תחשבי טוב תוכלי להגדיר כמה תכונות אותם את לא אוהבת ברב שלך שגורמות לך לשנוא אותו. כמו שאת בטח יודעת,לכול אדם ישנם תכונות חיוביות ותכונות שליליות, אין אדם מושלם. "חבר טוב" הוא בד"כ כזה גם משום שיש לו תכונות אותן אוהבים יותר. אך גם לחבר טוב ישנן תכונות לא טובות שבכול זאת לא גורמת לשנאה. האם שאלת את עצמך מדוע אינך שונאת "חברה טובה" למרות שיש לה תכונות רעות? מדוע אותה את אוהבת למרות תכנותיה הרעות?
התשובה היא, לדעתי, שעשית הפרדה בין האדם לבין תכונותיו. האדם, כאדם הוא טוב ויש לו הרבה תכונות טובות, אך ישנם גם דברים שמפריעים לך בו. כמובן שאצל הרב שלך קשה יותר לעשות את ההבחנה הזו מכיוון שתכונותיו מאוד מעצבנות אותך. אך בכול זאת צריך לנסות ולהתמקד בצדדיו הטובים (ואני בטוח שיש כאלה, ולא רק מפני שהוא רב ומורה), וזו עבודה קשה מאוד. (דוגמא ששמעתי, ונראה לי שביחס למקרה שלך היא מוקצנת, אומרת שכול אישה אוהבת את הילד שלה, וכול אישה אוהבת את בעלה. וכנראה שיש להן סיבות) נראה לי, שברגע שמתמקדים בצדדים טובים של אדם, ורואים שהאדם הוא בסה"כ בסדר (ובכול זאת מדובר ברב, ולא בפושע), התכונות השליליות בולטות הרבה פחות, ואפשר לתת להם פרשנות אחרת, לדון אותם לקו זכות, או כמסכנים במובן מסוים. זה לא אומר שבשלב ראשון את צריכה לאהוב אותו, אך וודאי, לאחר מאמץ, באפשרותך לא לשנוא אותו.

לגבי שאלתך השניה- להעיר לחברה עם בעיה דומה, הכלל שאני תמיד זוכר במקרים כאלו הוא "כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה שלא לומר דבר שלא ישמע ". במיוחד במקרה שלך שדומה למקרה של חברתך, צריך לקחת בחשבון שזה אולי יעצבן אותה כי הרי גם לך יש בעיה דומה.

בהצלחה
משה
צוות ישיבת אלון שבות

כתבות נוספות