שאל את הרב

אמת פנימית - יש דבר כזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/05/01 11:49 כד באייר התשסא

שאלה

שמי תמר ואני בשבט "קוממיות", היה לי וויכוח ארוך (כמעט שעתיים) עם אחד מהשבט שלי על "אמת פנימית"...אני טענתי שיש כזה דבר,והוא לא הסכים איתי,לי ברור שיש כזה דבר אבל אני לא מצליחה להסביר לו הוא אמר לי שמה שאני מרגישה אמת פנימית היא או האמת הכללית-היהדות, או האמונה שכן אמת יש רק אחת (זו ההגדרה של אמת) ואם היא פנימית היא מן הסתם שונה מאדם לאדם, ואז היא או כבר לא אמת או שהיא כבר לא פנימית,אם היא אמת ולא פנימית היא אמונה..

אני אמרתי לו שזה באיזה שהוא מקום הקול הפנימי, אבל הוא הביא לי הוכחה מהגמרא (הוא לא זכר את המקור) על כהן גדול שהיה 70 שנה כהן גדול אבל בזמן כהונתו הוא חזר בשאלה והפך להיות רפורמי ולכן הדיחו אותו , אז מהדוגמא הזאת הוא בעצם אמר- שהאדם הכי טהור והכי אמיתי בעמ"י טעה והלך אחרי הלב כנראה שאין כזה דבר "אמת פנימית", אחרת האדם הכי אמיתי לא היה פונה לשקר. דבר שני שהתווכחנו היה על היהדות- מאיפה אנחנו יודעים שזוהי האמת ומאיפה אנחנו יודעים שאלוקים לא עזב את העולם ?

מקווה שתוכלו לענות לי, ושלא הפרעתי יותר מידי...

בתקווה לתשובה מהירה (זה נושא בוער אצלנו בשבט עכשיו...)

תודה רבה רבה רבה!

תמר.

תשובה

תשובה: מכיוון שאינני בטוח שהבנתי את שאלתך, אחזור עליה כהבנתי:
בוויכוח בתוך השבט טענת כנראה שאמונתך בה' לא בנויה על הוכחות שכליות בלבד אלא על האמת הפנימית שלך. ענו לך שאין דבר כזה אמת פנימית, מכיוון שאם היא אמת ניתן להוכיח אותה לכל העולם בשכל, ואם היא פנימית היא איננה אמת כי היא רגשית ומשתנית. מטענתם עולה שמכיוון שאין להם הוכחה מוחלטת על קיום אלוקים או על התורה ויש להם שאלות רבות על כך - אין הם מרגישים מחוייבים לאמונה ולמצוות.

ובכן, קצת לגבי 'אמת פנימית'. זמן קצר לפני יציאת צה"ל מלבנון, ארע שבהיתקלות כוחותינו עם מחבלים, סרב אחד מהחיילים הצנחנים לרדת לואדי בו התרחש הקרב ולסייע לחבריו. 'לא בא לי למות במלחמה האדיוטית הזו' - אמר. הקצין שפקד על הכוח בתוך הואדי נהרג בתקרית זו. התפתח בארץ דיון ציבורי - מה אכן מניע חייל להסתער לתוך האש בשעת הקרב. ראיינו מפקדים וחיילים, התשובות לא היו משכנעות במיוחד. הם לא האריכו בנאומים ציוניים ולא הכריחו פסיכולוגית את התופעה, הם דיברו ישר מהלב - יש קרב, חברינו או המדינה בסכנה ואנחנו בצבא בשביל להלחם, נעשה הכל כדי לנצח.
כאשר מתנדבי מד"א ופיקוד העורף נכנסו לחלץ לכודים מהריסות אולם ורסאי, הם ידעו שייתכן והתקרה תתמוטט על ראשם והם עצמם יהפכו לקורבנות. בעזרת כמה טענות שכליות קרות ומחושבות היה אולי אפשר לשכנע אותם שעד שלא ייתמכו את התקרה זה מסוכן להיכנס ושיחכו כמה שעות וכו'. אך התחושה הפנימית המוּסרית לא נתנה להם להישאר בחוץ, הם נכנסו וסייעו. אגב, הרבנים פסקו שגם המחלצים יברכו הגומל כיוון שניצלו ממקום סכנה!
מה שמניע את החיילים ברגע המבחן הקריטי לסכן עצמם בשביל הזולת זו האמת הפנימית שלהם, שחזקה יותר מכל ההסברים והשכנועים השכליים. אמת זו מבוססת על השכל הישר אך היא חזקה ושורשית ממנו.
גם אהבה איננה רק הסברים וניתוחים שכליים ומשכנעים. האהבה היא קשר פנימי עמוק בין שתי נשמות שמגיע עד מסירות נפש ממש.

הקשר ביננו לבין ה' יתברך לא מתחיל מהוכחות וראיות. היהודי, אומר החבר למלך כוזר, נולד עם נשמה אלוקית, עם משיכה פנימית לחזק בחייו את הקשר לאלוקים ולבטא במעשיו את רצון ה'. זה נובע מהסגולה שלנו כעם ישראל וכן מהזיכרון ההיסטורי שלנו כעם שיצא ממצרים, קיבל את א"י, התנבאו לו נביאים, בית-המקדש וכו', עד ליד ה' המופלאה שמתגלה עלינו בשיבת ציון הנוכחית. כמובן, שאין אמת כאמיתות האמונה ולכן יש דרכים רבות להוכיח את העניין בשכל ובאמת אובייקטיבית. אין שום דבר בעקרונות היהדות שסותר ח"ו את השכר הישר, ועל זה כבר נכתבו ספרים רבים של בירורי אמונה. עלינו לברר ולהעמיק במושגי האמונה לא פחות ואף יותר מאשר הבירור הנדרש לכל מדע בעולם, ולשם כך יש ישיבות, מדרשות, רבנים וספרים רבים.

לסיכום: ניתן ואף הכרחי לברר את כל ענייני האמונה בכלי השכל, אך צריך לזכור שבסופו של דבר עבודת ה' אינה נובעת ממסקנות מחקריות בלבד, היא ביטוי של הנשמה האלוקית שבתוכינו. הבירור השכלי הוא אחת הדרכים החשובות לפתוח אותנו אל הנשמה האלוקית שבנו, השואפת לאלוקים כל הזמן.

אייל,
חברים מקשיבים

כתבות נוספות