שאל את הרב

אמונה 1

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 30/12/02 17:40 כה בטבת התשסג

שאלה

שלולום לך כבוד הרב!

הינני בחורה מתחזקת בעיניני הדת אך לפעמים עצם זה שאני מאמינה איני יודעת כיצד להאמין.

קורה שבוקר אחד אני קמה ואמתחילה להתפלל בשיא הכוונה אך בוקר שני איני יכולה לכוון יותר כי אני איני עדין בטוחה שיש שמה מישהו למעלה שהכן שומע.

אני יודעת שזו שאלה שדי מורכבת.אבל אני רוצה לדעת מהבסיס שלי שוב אם האם יש בורא? כי נראה לי שלפעמים אני מפספסת את העיקר ואיני יודעת מה לעשות?

מקווה שתוכל לענות לשאלתי ולנסות להסביר לי מהבסיס את השאלות שנמצאות בפי ויאך אפשר להגיד שהכן כן כל זה קיים?ואולי כל הקיים נוצר במקריות?! אני רוצה אם אפשר לעבור שלב שלב כי בפנים נראה לי שיש שמה מישהו אבל איני בטוחה בכך.

בתודה אסי-מירב.

תשובה

שלום למירב
הנני מאוד שמח לקבל את שאלתך הנוגעת לשורש האמונה הישראלית.
אין ספק שאת צודקת בבקשתך ללמוד אמונה מהמסד ועד הטפחות כי אף על פי שהאמונה מושרשת בנו, טבעית בנו, שורשית בתוכנו, עם כל זה אנו חייבים ללמוד אמונה ולברר לעצמנו מהו סוד ויסוד אמונתנו.
אשתדל מפעם לפעם להשיב לך מתון מתון. לאגרת זו נקרא "אמונה 1" שלחי בערך פעם שבוע אגרת ותמספרי אותה כסדר הזה אמונה 2 וכו' ובכל פעם תשאלי על השלב הבא או על השלב הקודם.
בראש דברי הנני מבקש להבהיר, ספרים שלמים נכתבו בענין האמונה, ספרים יקרים בכל הדורות ע"י חכמי ישראל שבכל הזמנים.
מגמתי באגרות אלו לגעת בנקודות אמונה מהיבטים שונים, אך אין חלילה וחס באגרות אלו כדי להוות תחליף ללימוד מסודר בספרי האמונה, אלא רק כדי להטעים את טעם האמונה בפיך.
עזרי מעם ה' עושה שמיים וארץ.

עם ישראל התגבש כאומה מיוחדת בכור ההיתוך בארץ מצרים. לאחר 210 שנות סבל ויסורים בארץ זו, החלו לבצבץ ניצני הגאולה והישועה.
במשך שנה שלמה עם שלם מקבל ממשה רבנו סדרה של עונש עשרת המכות שניתנו לפרעה ולעמו. פרעה צעק "מי ה'" "לא ידעתי את ה'"
והקב"ה עונה כנגדו, כי מגמת המכות היא "למען תדע כי אני ה' בקרב הארץ"
וכך במשך שנה שלמה כל עם ישראל וכל ארץ מצרים רואים עין בעין איך יש השגחה א-לוקית מיוחדת על העולם המבדילה בין ישראל לעמים. כאשר חושך למצרים ואור לישראל, נגוף למצרים ורפוא לישראל.
והדברים נעשים במדויק על פי הודעות מראש של משה רבנו וכך גם מתחזקת האמונה הגדולה בכח נבואת האמת.
לפסגת אמונה הגיעו בני ישראל בסיומה של אותה שנה, כאשר עמדו על הים והמים להם חומה מימינם ומשמאלם. ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים ואז "ויאמינו בה' ובמשה עבדו"
אמונה עילאית שממש אפשר להרגיש אותה עד ש"ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי" כולם עומדים ומצביעים כלפי השמיים ואומרים "זה א-לי ואנווהו"
לאחר השיא הזה של אמונה צומחת, שכל העם רואים את הקב"ה מנהיג את עם ישראל ומוציא אותם מארץ מצרים, עם ישראל עולה ומטפס במעלות האמונה, עד שהוא מגיע למעמד הגדול והנורא, מעמד הר סיני.
"וכל העם רואים את הקולות" ראיה רוחנית, ראיית הקול ראיית הנשמע. עם שלם שומע קול א-לוקים חיים המשמיע לו את דברות קודשו אנכי ולא יהיה לך - פלא פלאים, דבר עצום.
והתורה משבחת את המעמד הזה ואומרת "השמע עם קול א-לוקים חיים ויחי?"
שם במעמד הר סיני קנינו את קנין האמונה הישראלית בבורא העולם. ברוך שנתן תורה לעמו ישראל. שם קיבלנו את התורה, שם קיבלנו את האמונה, עם שלם רואה, עם שלם שומע וכולם יודעים כי ה' הוא הא-לוקים.
לא היה זה בסתר, לא בחשאי ולא בחלום, לא היה זה לעיני יחיד, גם לא בחזיון לילה, אלא דווקא ביום השלישי בבוקר כאשר "ההר עשן וקול השופר הולך וחזק משה ידבר והא-לוקים יעננו בקול" מעמד מיוחד, מעמד נדיר.
מעמד מיוחד אשר בו קנינו את קנין האמונה הישראלית בקנין גמור, שם כרתנו ברית עם הקב"ה ושם גילינו את קוד החיים המסתורי. שתי מילים מופלאות שאין להן אח ורע בכל אומות העולם "נעשה ונשמע". שתי מילים שעליהן עומד עולם שלם והקב"ה כ"כ אהב אותנו באמירה זו עד ששאל בפמליה של מעלה "מי גילה רז זה לבניי".
ומאותו היום, השישי בסיוון בשנת אלפיים ארבע מאות ארבעים ושמונה לבריאת העולם למנין שמנו אבותינו ונשמותינו במעמד הר סיני, מאותו היום הגדול ועד היום הזה, אמונתנו נצחית בבורא העולם מכוחה של תורה.
ועל כך אמר דוד המלך נעים זמירות ישראל "תורת ה' תמימה משיבת נפש" נפשו של אדם שבה למקורה, נוגעת בסוד קיומה, רק באמצעות התורה. כי התורה היא נשמת העולם, נשמת האדם, נשמת כל חי ונשמת כל היקום.
כל פרשה ופרשה בתורה, כל אות וכל פסוק כל תג וכל טעם כולם צופנים בתוכם סודות גדולים ועל ידם אנו באים להכרה שכלית מובהקת של אמונה בבורא העולם.
טועים החושבים שהאמונה היא מפלט לחוסר דעת - נהפוך הוא, במקום שהשכל והדעת נגמרים שם מתחילה האמונה, כי האמונה זהו השכל והרצון הנעלה ביותר בעולם. גבוהה היא למעלה למעלה, שורשית היא ועמוקה, איש בער לא ידענו וכסיל לא יבין את זאת, אבל כל מי שחנן אותו הקב"ה בשכל בריא בהיגיון זך, יודע ומבין שאי אפשר לו לאדם לאחוז במשהו, להבין משהו מבלעדי האמונה.
גם כאשר אנו מעיינים בפרשיות התורה, מתבוננים בחוקים מיוחדים כמו סימני טהרה של דגים או חיות ואנו שומעים איך חכמי ישראל לפני למעלה מאלפיים שנה קובעים בקביעה נחרצת על פי הלכה למשה מסיני שאין בעולם דג בלא סנפיר וכל זאת מבלי שיכירו את כל האוקיינוסים ואת כל מימות שבעולם. והכל הכל הלכה למשה מסיני.
וכדוגמא הזאת יש עוד הרבה מאוד המאלפות אותנו חכמה, מלמדות אותנו בינה, "פיקודי ה' ישרים משמחי לב מצוות ה' ברה מאירת עיניים"
התורה היא המפתח הגדול לאמונה הישראלית, שעל ידי שאדם לומד בתורה בכל מקום ובכל ענין בכל דבר, בכל תחום, תמיד הוא נוגע ביסוד האמונה.
ואור אשר מאיר עליו והקב"ה הניצב מלמעלה, מציץ על מי שלומד תורה, מציץ על מי שחוקר בתמימות ואומר לו "אני הוא בעל הבירה אני הוא בורא העולם".


בת יקרה, הנה נא הואלתי לדבר על יסוד אחד מעניני הבחינה הישראלית אשר ראינו וקנינו במעמד הר סיני.
אחזי ביסוד הזה והתבונני בו, שמעי בת וראי בפרשת יתרו ובפרשת משפטים שם תקראי על המעמד הגדול ולהמתיק את עיונך קחי לך את ספר הכוזרי בתחילת דברי החבר במאמר הראשון ויהיו לך הדברים למשיב נפש.
ואחר שתלמדי אגרת זו, נעבור לשלב הבא.

וזאת שימי על ליבך, המשיכי להתפלל בהתלהבות בכל יום, גם ביום שאמונתך בוערת בקרבך וגם ביום שכביכול היא נראית לך חבויה בסתרי הלב.
הנשמה תמיד מתפללת ואל תרפי ואל תניחי להתלהבות.

כתבות נוספות