שאל את הרב

אמהות האומה

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 18/12/05 14:10 יז בכסלו התשסו

שאלה

שלום וברכה!

רבות אני חוקרת על האשה ביהדות.

מזמן כבר הבנתי שאין שום קיפוח של האשה (ואולי להפך). אך יש עדין שאלות שעולות בי מידי פעם ואשמח אם תוכלו לעזור ולישבן.

האבות הקדושים הם השורש והיסוד שלנו, מכח השפעתם וזכותם אנו מקיימים. רציתי לדעת איך זה שיש דגש כה רב על האבות ואילו האמהות נראות לפעמים כנלוות. בתפילה אנו אומרים: "בזכות אבותנו אברהם, יצחק ויעקב".

מדוע זה כך?

יש לי עוד שאלות, אך אראה אם כדאי לי להמשיך ולשאול לאור התשובה. (ניסיתי לשאול באתר אחר ואנו לי קצת בפשטנות והתחמקות מסוימת.)

תודה רבה! ישר כח!

תשובה

שלום לך
שמחתי מאד בשאלתך, היא אכן שאלה מענינת ביותר. ראי, אסור לנו לשפוט ולקבוע מי גדול יותר, אברהם או שרה וכדו'. חז"ל מלמדים אותנו ששרה גדולה מאברהם בנביאות. לכן, מי אנחנו שנקבע שאברהם גדול יותר משרה או חשוב יותר? חס וחלילה.
אין בהזכרת האבות בתפילה קביעה כל שהיא על גדולתם ביחס לאמהות. כשם שאין בהזכרת האבות קביעה על גדולתם ביחס למשה רבינו. ועדיין יש מקום לברר מדוע מזכירים את האבות.
"אלוקינו ואלוקי אבותינו אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב" מדוע כלל מזכירים את האבות בתפילה? יתכן, שחז"ל למדו זאת ממשה רבינו בתפילתו "זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך אשר נשבעת להם בך" (שמות לב) משה הזכיר את האבות בתפילתו, כביכול להזכיר את השבועה שנשבע ה' לאבות. לפיכך ראו חז"ל לנסח כך את התפילה להזכיר זכות שבועת ה' לאבות.
הסבר זה לכאורה בעייתי, כיון שידוע ששלוש ברכות ראשונות הם "ברכות השבח" כלומר שלוש ברכות שבהם אנו מקדימים לפתוח בשבחו של הקב"ה בטרם נבקש ממנו את הבקשות שבגופה של תפילה. ואם כן, האם אמירת "אלוקי אברהם..." היא חלק מן השבח של הקב"ה?
התשובה היא שאכן זהו שבחו של הקב"ה, שמאמין דבריו, ושבועתו עתידה להתקיים כמו שאנו ממשיכים ואומרים: "ומביא גואל לבני בניהם..."
אגב, כעין שאלתך שאל דוד המלך. חז"ל (במסכת סנהדרין קז עמוד א) מספרים שדוד שאל את הקב"ה: מדוע אומרים "אלוקי אברהם יצחק ויעקב", ולא אומרים "אלוקי דוד"? ענה לו הקב"ה, האבות עמדו בכל הנסיונות שניסיתי אותם ואילו אותך לא ניסיתי. אמר דוד לקב"ה תנסה גם אותי. מייד ניסהו הקב"ה ונכשל (בחטאו במעשה אוריה החיתי).
זה כנראה גם ההסבר מדוע כה רווח בחז"ל הביטוי "זכות אבות" בהקשר של אברהם יצחק ויעקב. זכותם של האבות גדולה מפני שהם עמדו בנסיונות קשים. ושוב, אין הכוונה שהם חשובים או גדולים יותר אלא ששכרם גדול יותר. ומשום כך אנו מבקשים שכביכול טובתנו תהיה שכרם של האבות.
כמובן שיש ללמוד הרבה על היחס שבין האבות לאמהות ויש בדברים הללו רעיונות יסודיים ועמוקים ביותר ואין זה שייך לפורטם בתשובה זו.
נשמח לתגובה karnei_shomron@intermail.co.il

בברכה צוות המשיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון

כתבות נוספות