שאל את הרב

איך לקיים את 'עשה לך רב'?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/09/02 20:27 טז בתשרי התשסג

שאלה

שלום!

ומועדים לשמחה!

במח' תלמידי חכמים אנו אומרים "אלו ואלו דברי אלוקים".

ויש קושיא על אימרה זו: שהרי היאך נפסוק באמונה?

על כך עונה הרב קלנר בספרו (פלורליזם פנטיזם} שככל שהדבר יותר כללי הוא יותר אמיתי.

ואני לא מבין: א. איך האדם הפרטי יודע להכריע מה יותר כללי, אם הוא רוצה ללכת בשיטת הרב ש"ך (שאינו תומך בא"י במצבה הנוכחי) או ללכת בשיטת "מרכז הרב" - בעד ארץ ישראל- ושאין להחזיר חלקים של א"י .

סיכום: היאך האדם הפרטי יודע לאיזה זרם להשתייך. ואם תגידו לי "עשה לך רב" אז עדיין מי אמר שהוא הרב הכללי ביותר? מה לעשות? היאך אני מכריע בשאלות השקפתיות אמוניות?

ואותו הדבר בשאלות בהלכה כשיש מחלוקת פוסקים איך אני מכריע בשאלות האלה?

אני מאד מודה לכם

תשובה

שלום וברכה.
שמתי לב שציינת את ספרו של הרב קלנר "פלורליזם פנטיזם כלליות", ואם כן תיטיב לעשות אם תעיין שם בעמ' קח–קיב, שם מבוארת התשובה לשאלתך.
אני רק אציין חלק קטן מאוד ממה שכתוב שם:
אין תפקידי להכריע האם הרב ש"ך או הרב קוק צודק, מה שכן מוטל עלי הוא לעשות לי רב, כלומר למצוא אדם גדול בתורה, ביראת שמים, בקישור לכלל ישראל, במידות וכו' שאני מוצא ענין מיוחד, קישור מיוחד ורוממות מיוחדת דווקא באותו רב. וכאשר אותו רב יצדיק אותי, יחנך אותי, יפתח את הצדדים האידאליסטים שבי – בזה אני צועד ועולה בדרך האמת, בזה אני הולך ונעשה כללי יותר ויותר.
אלא שאתה שואל: ומי אמר שאבחר את הרב הנכון? אולי אטעה?
אלא שצריך לדעת שכשאני בוחר לי רב אז בחירתי מתעצבת על פי המבנה הנפשי המיוחד לי. כלומר, יש לי מבנה נפשי פנימי ויחודי שבנוי כך שהוא יתלהב ויתקשר דווקא אל רב מסוים, דווקא אל כיוון מסוים. ואת המבנה הנפשי הזה אני לא בוחר ויוצר אלא אני פשוט נולד איתו. כלומר, הקב"ה קובע לי אותו. ואם כן אפשר לומר שבעקיפין הקב"ה בוחר כביכול את הרב שלי דרך המבנה הנפשי המיוחד שלי שמתקשר באופן מיוחד אל רב מסוים. ואם כן אין האדם צריך לחשוש ולפחוד, עליו לסמוך על עצמו בבחירת רבו, ילך וישמע עוד רב ועוד רב ובמשך הזמן ירגיש שמוצא את הרב שלו, את הכיוון שלו בדרך אל האמת.
כמובן, אין להסתפק במציאה טכנית של רב אלא צריך להשקיע את כל המאמצים בפיתוח הקשר לרב, כדי השקשר אכן ישא פרי, וזה על ידי לימוד עם הרב, שיעורים, בירורים אישיים, שאלות ותשובות – מה שנקרא "שימוש רבו", והכל מתוך שאיפה לאמת, לבירור להעמקה, ולהתגדלות בכל המובנים.
אין הבדל עקרוני בין הלכה לאמונה ולכן גם באמונה וגם בהלכה עשה לך רב והוא יורה לך את דרך האמת.
כל טוב ובהצלחה,
דוד, חברים מקשיבים


כתבות נוספות