שאל את הרב

איך חושבים נכון?

חדשות כיפה צוות ישיבת אלון מורה 01/01/06 19:12 א בטבת התשסו

שאלה

אני מפחדת לחשוב.

זה מתחיל מלימוד תנך שהמורה שאלה: מה הקושי של רש"י... במגמת כימיה כל ניסוי שיש הכל נראה לי טבעי והגיוני, ובעיקר ברמה האידיאולגית- אני לא מצליחה להגדיר את הדרך שלי, לא מצליחה לחשוב על המציאות, על החיים, תמיד בדיונים בסניף אין לי מה להגיד וגם לחשוב על עצמי חשבונפש- אני מפחדת מזה לא מצליחה- אני מרמה את עצמי בכל מיני דברים..

אז- איך חושבים???

סליחה על הניסוח המבולגן.

תשובה

שלום רב!
כדי לענות על שאלתך אנו צריכים להבין קודם מהיכן נובע הפחד. הפחד בד"כ מגיע בגלל שאין יודעים מה עומד לקרות או להיות. חוסר הידיעה לגבי העתיד יכול להפחיד אותנו ולעיתים במקרים קיצוניים אף לשתק אותנו למספר רגעים. לכן עוד קודם שהדבר קורה, יש מספר דרכים להתמודד עם הפחד.
ברמה הפשוטה ביותר כדי להתגבר על הפחד עלינו לדעת יותר על המתרחש סביבנו ובכלל. ברגע שאדם יוצא למשימה, והוא מודע לכל התרחישים שעלולים לקרות לו, ממילא רמת הפחד שלו יורדת.לכן ממולץ לפני שהפחד מגיע, להיות אחת כזו שמשמתדלת לתאר לעצמה מה עלול לקרות לה בעתיד.זה יכול להיות בעוד מספר רגעים ואולי בעוד מספר שנים העיקר הוא להיות כמה שיותר מוכנה. כל זה באופן כללי לגבי פחד לא רק של חשיבה.
בנוגע למה שציינת עם פירוש רש"י עלייך לדעת שזו ממש תורה שלימה. לפעמים יש מילה אחת שקשה לרש"י בפסוק.לפעמים המילה לא מתאימה לסדר הפנימי של הפסוק ולפעמים המילה קשה בגלל שהיא דו משמעית.לכן צריך לצבור נסיון בקריאת רש"י כדי להבחין מה היא שיטתו. בהסתכלות לאורך זמן בפירוש רש"י תוכלי לקנות כללים בדרך שרש"י פירש את התורה.עם הזמן, הנסיון שתצברי יאפשר לך להבין בצורה קלה ומהירה יותר מול איזה קשיים התמודד רש"י.
והדבר נכון לא רק לגבי רש"י אלא לגבי כל דבר בחיים. הנסיון הוא אחד הכלים המקנה לאדם את הביטחון לנבא מה ההסבר שעומד מאחורי כל מיני דברים.
בנוגע לחיים, המציאות ודרך חייך, זה בהחלט דבר שהולך ונבנה אצל כל אדם. יש אנשים שבגיל צעיר מצליחים לגבש לעצמם דרך והתייחסות לדברים מסוימים. ויש כאלו שרק בשלב מאוחר יותר מחליטים כיצד עליהם לנהוג בחייהם. ממילא את יכולה להקשיב ולשמוע את דברי האחרים ולהחליט היכן את יותר מזדהה ומרגישה שייכת. ואז בפעם הבאה כבר לא תעמדי מהצד אלא תגבשי דיעה לגבי נושאים מסויימים שכבר חשבת עליהם.
חשבון נפש, הוא גם כן דבר לא פשוט לא רק לך, לכן אולי תנסי לכתוב את הדברים לעצמך. זה נשמע אולי מצחיק, אך כשהדברים נמצאים מול העיניים יותר קל להבחין היכן הנקודות הטובות והחלשות שלי.
ועוד מספר טיפים קטנים לסיום:
את לא חייבת לדעת הכל על כל דבר.
גם אנשים מבוגרים לפעמים מתלבטים וטועים בהחלטות ובמחשבות שלהם.
לפעמים צריך יותר אומץ לומר אינני יודעת משר לזרוק תשובה רק כדי לצאת ידי חובה.
גם אם למרות הכל יש בתוכך פחד לא להצליח לחשוב- תאמיני בתוך תוכך שהכל יהיה בסדר.
רק מתוך עבודה ונסיון תוכלי לקנות לעצמך דרך לחיים.והאמונה תעזור לך באותם מקומות שבהם עדיין לא החלטת מהי דרכך .
בהצלחה
ברק

כתבות נוספות