שאל את הרב

תרומת דם

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 23/01/22 09:31 כא בשבט התשפב

שאלה

שלום

השבוע יש סערה האם לתרום דם או לא

רציתי לשאול האם יש ענין או מצוה בכלל לתרום דם?

תשובה

שלום רב.

תרומת דם זו מצוה גדולה ויש לה הרבה מצוות הקשורות בה היא גם צדקה כי יש צדקה בממונו ויש צדקה בגופו וכל שכן אם יש מי שזקוק לדם מסוג מסויים והוא נדיר ולך יש את אותו סוג דם אז זו צדקה גדולה שאין רבים יכולים לקיימה

תרומת דם היא גמילות חסד כי מישהו זקוק לדם שלך היות ומערכת הדם שלו אינה תקינה או שהוא איבד דם רב כמו אדם שעבר תאונת דרכים או אדם אחרי ניתוח או אישה אחרי לידה מסובכת ואתה גומל חסד והרבה פעמים הגמילות חסד הזו היא של אמת כי אינך יודע למי תגיע מנת הדם הזו והמקבל אינו יודע ממי קיבל אותה.

תרומת דם זו הצלת נפשות הן במקרה ובדם שתרמת הצילו אדם שעומד למות ובין אם זה אדם שממשיך לחיות בזכות הדם שלך.

תרומת דם זו מצוה קבועה המלווה אותך שנים רבות כי הדם שלך שהורק לאדם אחר נמצא בתוכו ומתרבה בתוכו וצדקתך עומדת לעד.

ובתרומת דם אתה מקיים וחי אחיך עמך .

בזמן הגמרא היתה הקזת דם דבר שהיו עושים כדי לרפא אדם ואני זוכר גם בילדותי שהיה אדם אחד בקי בהקזת דם והיה מקיז דם מהעורף לאנשים שהיו זקוקים לכך.

בימינו אין הקזת דם אבל תרומת הדם מועילה מאוד לאדם עצמו ונמצא שכאשר אתה תורם דם אתה גם מעניק לעצמך רפואה כי אתה מסייע לחילוף דם בגופך ולהתחדשות דם וזה דבר נפלא.

ולמעשה כאשר יש תרומת דם כולנו ערבים זה לזה ומסייעים זה לזה.

ולפעמים קורה שבנק הדם תרם כל כך הרבה דם לאנשים שהיו זקוקים לכך וכל אחד שתורם דם גורם למילוי האוצר של בנק הדם שהוא נועד להציל את עם ישראל אם וחלילה וחס יהיה צורך נרחב בתרומת דם.

איני יודע מהי הסערה שעליה אתה שואל ביד בנימין לא שמעתי ולא ראיתי סערה זו

אך זאת אני יודע שהרבה מצוות של תורה מקיימים בתרומת דם.

ובאופן אישי כשלמדתי בישיבת מרכז הרב הייתי תורם עם חברי כל שלושה חודשים דם ואז גם נודע לי שיש כרטיס שאתה מועיל לכל משפחתך אם חלילה יזדקקו לדם ופעמים רבות היו אנשים עומדים ליד תחנת מד"א ברוממה והיינו נותנים להם את הכרטיס לבני משפחתם.

בשנים האחרונות לצערי איני יכול לתרום דם אך אם בתשובה זו יהיו מי שילכו לתרום דם יהי רצון שזה יחשב גם לי כזכות כלשהי.

לכן אני פונה ומבקש מכל צעירי הצאן ומכל המבוגרים יותר שהם מסוגלים בריאותית לתרום דם ללכת ולקיים מצוה זו שהיא בבחינת נר לאחד נר למאה זה נותן וזה נהנה והנותן לא זו בלבד שאינו ניזוק חלילה אדרבה הוא נהנה ומתחדש ומקבל שוב את מלוא דמיו מחדש על ידי יוצר האדם .

כתבות נוספות