שאל את הרב

שם לבן נעם כפיר בניה יאיר אליאב

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 25/10/21 16:53 יט בחשון התשפב

שאלה

שלום הרב, אני ואשתי מתלבטים בבחירת שם לילד, רצינו את חוות דעתך והמלצה על אחד או יותר מהשמות: כפיר, בניה, יאיר, אליאב, נעם

תשובה

לשואל שלום, ראשית נברככם בברכת מזל טוב, יהי רצון שתזכו לגדלו בנחת ושמחה בקדושה והרווחה לתורה ולמעשים טובים אמן.

השיקול המרכזי בבחירת שם הוא המשמעות. בלשון הקודש, כששואלים אדם "לשם מה אתה עושה כך"? הכוונה היא: לאיזו מטרה. מכאן שיש עניין גדול בבחירת *משמעות חיובית* לשם הילד.

לכן ראיתי לנכון להרחיב את היריעה במשמעות השמות שציינת:.

כפיר הוא כינוי לאריה. יש בזה משמעות חיובית. יחד עם זאת, במרבית הפעמים שמוזכר הכפיר בתנ"ך ההקשר הוא אינו חיובי. אני ממליץ על שמות אחרים בעלי משמעות דומה כגון לביא או אריה.

בניה פירושו בנו של ה', או מלשון בונה. זו משמעות חיובית, וכך קרוי אחד מצדיקי גיבורי דוד המלך עליו השלום "בניהו בן יהוידע" שהמדרש מספר עליו גדולות ונצורות. שם טוב מאוד.

יאיר פירושו ייתן אור, והאור משול לחכמה - "פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר", דהיינו ילמד תורה לאחרים ויאיר את העולם. שם מעולה לתת.

אליאב פירושו - אלי הוא אבי, כמו שמובא בפסוק "כי א-להי אבי בעזרי". אליאב היה אחד מן הנשיאים בתקופת המדבר, ואף בנו של ישי קרוי בשם אליאב. זהו שם טוב.

נעם פירושו חן, נעימות, אדיבות. "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי-נֹעַם וְכָל-נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם". שם טוב מאוד. יש הכותבים אותו עם ו' משם הוי"ה - נועם.

לסיכום - השמות בעלי משמעות חיובית. כאשר אני נוטה יותר לשמות יאיר נועם ובניה.

לסיום, מובא בשם האר"י הקדוש שכל שֵם שקוראים ההורים לילדם אינו במקרה, אלא בורא עולם שָֹם בפיהם את השם. ובמדרש כתוב שהקדוש ברוך הוא מכריז על כל שֵם למעלה, ואביו ואמו קוראים לו למטה. כלומר, בנתינת שם נזרק ניצוץ של רוח הקודש בהורים והוא אינו ניתן באקראי.

(מקורות: מסכת אבות פרק ג, יז | שער הגלגולים כג | מכילתא פרשת בא, טז)

ברכה והצלחה!

כתבות נוספות