שאל את הרב

שידוך טוב אבל לא נאה

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 01/01/19 21:58 כד בטבת התשעט

שאלה

שלום לרב

הרבה זמן אני מחפש את השידוך שלי ולא מוצא כי את מי שרציתי היא לא רצתה אותי ומי שלא רציתי דווקא כן רצתה אותי. ובינתיים הזמן רץ ואני מתעכב.

הציעו לי שידוך בחורה בעלת מדות טובות מאוד ממשפחה טובה אבל היא לא יפה לפחות בעיני כמובן שאינני אומר זאת אבל בלילה אני מצטער אם אפסיד אותה כי כולם מכירים את הפסוק שקר החן אבל מצד שני אני מפחד שמא לא אוהב אותה מה אתה מציע לי תודה .

תשובה

כלה נאה .

ידידי היקר אתה שואל שאלה קשה מאוד שהרי כתוב בגמרא קידושין מ"א. : "דאמר רב יהודה אמר רב אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו ורחמנא אמר ואהבת לרעך כמוך". והדבר נפסק להלכה בטור אבן העזר בסימן כ"א ובשולחן ערוך שחייב אדם לראות את האשה קודם שיתחתנו כדי שתהא נאה בעיניו וחלילה לא יבואו לדברים לא טובים בהמשך.

ומצד שני הגמרא בסוטה י"ב אומרת שאדם צריך לשאת אשה לשם שמים דהיינו לא לשם יופי או ממון

ויש דברים מאוד חריפים על מי שנושא אשה לשם יופי הנה ראה במנורת המאור הקדמון בשער הקדושה והביא מדבריו בספר ראשית חכמה בשער הקדושה בפרק ששה עשר

"ואני צריך לעוררך על יסוד גדול בא בתורה ובדברי רבותינו ז"ל א-לקים מושיב יחידים ביתה, ואמרו ז"ל כל הנושא אשה לשם יופי חדש נכנס וחדש יוצא וחרב אוכלתו, שנאמר (הושע ה, ז) ביי' בגדו כי בנים זרעים ילדו. הסוד הגדול בזה כי בהיותו נושא אשה לשם יופי הרי חבורו אינו לשם שמים, כי אמנם הוא מהרהר בצורתה בדרך הגופניות ואינו מחשב במחשבה טהורה עליונה, והנה הבן הנולד מאותו הרהור הוא בן נכרי וזר, ועליו נאמר כי בנים זרים ילדו, ואין לשם חלק בו נמצאו בוגדים ושכינה מסתלקת מביניהם. ובאתי לעוררך עקר גדול, דע כי לכך נסמכה פרשת בן סורר ומורה ופרשת תלוי לפרשת יפה תאר כי מאשה לקוחה בשביה לא יצא אדם צדיק, מאחר שאין הכוונה רק ליופי וזמה יצאו ממנה בנים סוררים ומוררים ראויים לארבע מיתות בית דין".

והפסוק שהזכרת ממשלי ראה מה כתוב במשנה עליו משנה של ט"ו באב כתוב במשנה במסכת תענית בפרק ד :

" אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ. כָּל הַכֵּלִים טְעוּנִין טְבִילָה. וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת בַּכְּרָמִים. וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת, בָּחוּר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מָה אַתָּה בוֹרֵר לָךְ. אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַּנּוֹי, תֵּן עֵינֶיךָ בַּמִּשְׁפָּחָה. שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת יְ' הִיא תִתְהַלָּל. וְאוֹמֵר, תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַּשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ. וְכֵן הוּא אוֹמֵר, צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בַּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ. בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ, זוֹ מַתַּן תּוֹרָה. וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ, זֶה בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁיִּבָּנֶה בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. אָמֵן".

הנה לך כמה צריך להזהר לשאת אשה לשם שמים ולא לשם יופי.

והדברים אינם סותרים מצד אחד צריך לחפש שידוך לשם שמים אשה טובה בעלת מדות טובות ויראת שמים ומצד שני בני הזוג צריכים שתהא בהם מציאות חן כפשוטה של גמרא והלכה.

איני יכול לומר לך להתחתן עם מי שאינה נאה בעיניך אבל יכול אני לומר לך שאחר כמה שנות חיפושים שחפשת את אשר אהבה נפשך ולא מצאת אולי ראוי שתתן דעתך ביופיה המדותי והרוחני ותתפלל שתהא נאה בעיניך כי אם תשתכנע שהיא בת זוגך הטובה והראויה להקים משפחה טובה יקל בעיניך לכבדנה ולאהוב אותה .

הגמרא בנדרים ס"ו מספרת שבנות ישראל בכו על הסתלקות רבי ישמעאל כמו שבכו על הסתלקות שאול המלך שהיו שניהם דואגים לבנות ישראל שיקימו משפחה ומסופר שם מעשה נפלא על אדם שאמר לאשה שאינו חפץ לשאת אותה אלא אם כן רבי ישמעאל ימצא בה דבר נאה מרוב שלא היתה נאה..

ספרה אשתו של רבי ישמעאל שגורלה של בת ישראל תלוי בו שלח אותה לראות את הנערה ואכן לא נמצא בה דבר יפה אחד.

שאל רבי ישמעאל מה שמה אמרו לו לכלוכית אמר להם מצאתי דבר יפה שמה נאה לה עמד והתיר אותה הוסיף ובכה רבי ישמעאל ואמר בנות ישראל נאות הן אלא שהעניות מנוולתן.

הנה לך ששם נאה למצב האשה זה דבר יפה וכל בנות ישראל נאות הן ראשי תיבות בינ"ה.

איני מציע לך להפרד אלא נסה עוד כמה פגישות ותתפלל להשם יתברך שתהא זו הצדקת מעלת חן בעיניך ואתה תמצא חן בעיניה ומצא חן ושכל טוב אמן.

כתבות נוספות